حساب ایرانی‌های فاقد کد شهاب هم بسته می‌شود/ مسدود شدن کارت‌های بانکی اتباع خارجی

مدتی است مهاجران افغان ساکن ایران با مسدود شدن کارت‌های بانکی خود مواجه می‌شوند که این امر زندگی آن‌ها را مختل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسدود شدن کارت‌های بانکی مهاجران افغان از روز پنجشنبه باعث شد تا مشکلاتی برای آن ها پیش بیاید. در پی این اقدام جمعی از این افراد مقابل شعب بانکی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت حساب خود شدند. البته مسدود شدن کارت‌های بانکی مهاجران افغانستانی در ایران قبلا هم سابقه داشته است، ۳۰ دی‌۱۳۹۷ بود که محمدکاظم کاظمی، از چهره‌های صاحب‌نام مهاجران در مشهد، با انتشار پستی در فضای مجازی  خبر از مسدودشدن کارت بانکی‌اش داد. 

همچنین چندی پیش سفارت افغانستان  از مسدود شدن کارت های بانکی اتباع افغان ساکن ایران خبر داده بود.

مشکلات مسدودی کارت برای مهاجران افغان؛ پول برای درمان خود نداشتم!

مسدود شدن کارت های بانکی ، مشکلات متعددی برای اتباع خارجی به همراه دارد. یکی از مهاجران افغان در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: حال خوبی نداشتم، به بیمارستان مراجعه کردم و برای ویزیت خود کارت کشیدم، اما متوجه شدم کارتم را بانک مسدود کرده است.

فرد دیگری در این خصوص می گوید: اوایل سال ۹۹ متوجه شدم کارت بانکی من مسدود شده، به بانک مراجعه کردم  و به من گفتند برای درست شدن کارتم، باید کارت تابعیت خود را بیاوریم. کارمند بانک دلیل این امر را سوء استفاده برخی از مهاجران افغان بدون تابعیت از مهاجران افغانستانی  تابع ایران می دانست.

خبرنگار ما برای پیگیری اين موضوع به چند بانک مراجعه کرد که متوجه  جدیت این موضوع و برخی زوایای پنهان آن شد.

شرط بانک ها برای آزاد کردن حساب های بانکی مهاجران!

با مراجعه به بانک ها مشخص شد که برخی بانک ها کارت بانکی را فقط به کسانی می دهند که بیش از ۳ میلیون تومان در حساب خود، موجودی داشته باشند. البته با پیگیری های متعدد مشخص شد،چنان دستورالعملی وجود ندارد و مشخص نیست، بانک ها طبق کدام دستور العمل اقدام به مسدود کردن کارت های بانکی اتباع افغان کرده اند.

شورای هماهنگی بانک ها دلیل مسدود شدن حساب های بانکی مهاجران افغان را عدم اطمینان از صحت اطلاعات این افراد عنوان می کند.

اتباعی که برای گذراندن امورات زندگی خود به کشوری مهاجرت می کنند، در کمال ناباوری نمی توانند خود صاحب کارت اعتباری بانکی باشند. 

پس از مشکلات پیش آمده برای اتباع خارجی، روز گذشته  حجت اله صیدی ، مدیر عامل بانک صادرات ایران از پیگیری موضوع  و درخواست  از بانک مرکزی برای اعطای مهلت یک ماهه به دارندگان حساب های فاقد کد شهاب مهاجران افغانستانی خبر داد.

 صیدی اظهار کرد: روز گذشته کارت های بانکی شماری از صاحبان حساب فاقد کد شهاب ( شناسه هویت الکترونیکی) به موجب بخشنامه بانک مرکزی و در اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، آن هم پس از اطلاع رسانی های مکرر و هشدارهای مداوم خبری و رسانه ای مسدود شد.

 وی افزود: هدف از این اقدام ، اجرای قوانین ناظر به شفافیت در تراکنش های بانکی بود که مستلزم صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است؛ قاعده ای که نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع بیگانه بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب های بانکی به دلایل مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی رعایت می شود.

مدیر عامل بانک صادرات ایران با بیان این که بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح را برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی الزامی کرده بود، افزود: انتظار می رفت دارندگان این گونه حساب ها فراخوان های صورت گرفته را جدی تلقی کرده و نسبت به تکمیل اطلاعات حساب خود اقدام می کردند؛ کاری که لازمه آن اخذ کد شهاب بود.‌

وی افزود: اتباع ایرانی برای دریافت این کد به ارائه کد ملی و اتباع غیر ایرانی به ارائه کد فراگیر که توسط وزارت کشور داده می شود، نیاز داشتتد.

برخی از مهاجران افغان همچنان کد شهاب ندارند!

حجت اله صیدی با اشاره به اطلاع رسانی های مکرر صورت گرفته در این خصوص ادامه داد: همچنان که از جست و جویی ساده در رسانه ها و فضای مجازی برمی آید، از آغاز امسال، پیگیری‌های مؤثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب دریافت کنند. خوشبختانه بخش کثیری از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه برادران و خواهران افغانستانی با توجه به این فراخوان ها توانستند کد شهاب بگیرند، اما تعدادی از این عزیزان بعضا به دلیل قانونی نبودن مهاجرتشان موفق به دریافت کد شهاب نشدند .

مدیر عامل بانک صادرات ایران تصریح کرد :بانک صادرات ایران در کنار دیگر بانک های بزرگ کشور ، با وجود اعتراضات رسمی و حتی حقوقی نسبت به فعالیت حساب های فاقد هویت، برای رعایت حال این گروه از مشتریان و طی رایزنی با مراجع ذیربط، مهلت اخذ کد شهاب را تمدید کرد، اما از آنجا که با برخی کارت‌های فاقد هویت، تراکنش‌هایی مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید ،بانک مرکزی بخشنامه ای صادر و طی آن همه بانک‌ها از جمله بانک صادرات ایران را به مسدودسازی کارت‌های فاقد کد شهاب از تاریخ ۶ بهمن‌ امسال ملزم کرد.

صیدی با بیان این که پس از صدور بخشنامه مذکور ، هشدار های لازم به اشکال مختلف به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها داده شد ، اضافه کرد: سرانجام بر اساس بخشنامه‌ بانک‌مرکزی، از تاریخ ۶ بهمن، ارائه‌ خدمات به حساب‌های فاقد کد شهاب متوقف شد و از آنجایی که بیشتر این گونه حساب‌ها در بانک‌های بزرگ متمرکز بودند، برخی حساب های دایر در شعب بانک صادرات ایران نیز مشمول اجرای بخشنامه مذکور شدند.

مهاجران تابع ایران تا یک ماه آینده فرصت دریافت کدشهاب دارند!

مدیر عامل بانک صادرات ایران با تاکید بر لزوم قانونمداری و احتراز از مخاطرات ناشی از فعالیت حساب های بی هویت که موجب تضییع حقوق عمومی و آسیب به نظام بانکی کشور است، از ارائه مهلت یک ماهه جدید به دارندگان حساب های فاقد شناسه هویتی خبر داد و اظهار کرد: در اقدامی ارفاقی و برای آخرین بار، ضمن فعال سازی موقت کارت های فاقد شناسه هویتی، از صاحبان این گونه حساب ها می خواهیم تا با احترام به قانون، حداکثر طی یک ماه آینده نسبت به تکمیل یا تصحیح اصلاعات حساب خود و اخذ کد شهاب اقدام کنند.
مدیر عامل بانک صادرات ایران تصریح کرد : حل دائمی مشکل پس از اتمام مهلت یادشده، به همکاری و همراهی این گروه از صاحبان حساب در رفع نقص اطلاعات هویتی و اهتمام مهاجران محترم افغانستانی به اخذ کد فراگیر طی مدت مزبور بستگی داشته، با پایان این مهلت، ارائه هرگونه خدمات بانکی به حساب های موصوف متوقف خواهد شد.

 در چنین وضعیتی که کارت عابر بانک برای هر فرد ضروری و مهم است  این سوال پیش می آید که چرا با مسدود کردن کارت های بانکی افراد، مردم را وادار می کنند تا به بانک ها مراجعه کنند؟ این مشکلات باید هرچه سریعتر پیگیری و رفع شود تا در این شرایط کرونایی از تردد  غیر ضرور افراد  جلوگیری شود.

البته شاید برخی افراد اینگونه تصور کنند کد شهاب فقط برای اتباع خارجی دردسرساز شده است. در حالی که اینطور نیست و  محرمیان معاون فناوری نوین بانک ها از چندی پیش اعلام کرده بود که تراکنش های بدون هویت از ۵ بهمن برگشت می‌خورد و این موضوع شامل همه حساب های فاقد کد شهاب در کشور می شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5