یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ برای هرنفر چقدر است؟

با وجود اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت مبلغی جهت افزایش یارانه‌های نقدی لحاظ نشده بود، اما کمیسیون تلفیق پس از برگزاری جلسات متعدد و چکش‌کاری لایحه بودجه، افزایش یارانه نقدی را لحاظ کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، با وجود اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت مبلغی جهت افزایش یارانه‌های نقدی لحاظ نشده بود، اما کمیسیون تلفیق پس از برگزاری جلسات متعدد و چکش‌کاری لایحه بودجه، افزایش یارانه نقدی از سال آینده در ۲ سقف پرداختی را لحاظ و در دستور کار دولت قرار داده‌اند

براین اساس قرار است برای نخستین‌بار از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش‌های تولیدی هم یارانه داده می‌شود.

از آنجایی که در حال حاضر یارانه نقدی به‌صورت مساوی بین همه اقشار مختلف کشور تقسیم نمی‌شود، چراکه افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یارانه متفاوتی دریافت می‌کنند.

رحیم زارع با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در این خصوص می‌گوید طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به تبصره هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد به هر شخصی که در حال حاضر یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت می‌شد در سال ۱۴۰۰ یارانه ۹۱ هزار تومانی پرداخت می‌شود یعنی اینکه تمامی افراد یارانه‌بگیر در سال ۱۴۰۰ یارانه دو برابری را دریافت می‌کنند.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق همچنین مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان علاوه بر مبلغ ذکر شده برای افزایش یارانه ۲۵ میلیون نفر که اقشار طبقه متوسط و رو به پایین هستند، اختصاص داده می‌شود.

یارانه اقشار کم درآمد چقدر است؟

زارع با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص داده شده است، می‌افزاید مبلغ پیش بینی شده در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای پرداخت یارانه در سال آینده ۷۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود که کمیسیون تلفیق این عدد را افزایش داد و مصوب کرد ۱۴۷ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یابد.

وی می‌گوید تاخیر در ثبت نام و عدم پرداخت یارانه هدفمندی و معیشتی از سوی این دو دستگاه تخلف محسوب شده و مسئولیت آن برعهده کلیه مدیران ذی‌ربط بوده و این تخلف قابل رسیدگی در مراجع ذی‌صلاح است، تقریبا کلیه یارانه‌های پرداختی به افراد در سال آینده تجمیع شده و پرداخت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس با اشاره به اینکه در مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان یارانه تولید در حوزه مسکن، کشاورزی، گردشگری و … مصوب شد، می‌افزاید ۱۸ هزار میلیارد تومان برای رفع محرومیت در مناطق کمتر برخوردار و همچنین ۳۳ هزار میلیارد تومان یارانه دارویی قرار داده شد که یارانه دارویی در اختیار بانک مرکزی قرار داده خواهد شد تا نحوه تامین ۲،۵ میلیارد دلار آن را به صورت ارزی-ریالی تعیین کنند.

به گفته زارع، تقریباً ۴۳ ردیف در بخش هدفمندی یارانه‌ها در حوزه مصارف ذکر شده که ۱۰ ردیف آن در لایحه دولت وجود داشته و ۷۹ هزار میلیارد تومان منابع برای آن دیده شده بود که این مبلغ از سرجمع ۴۲۹ هزار میلیارد تومان کسر می‌شود و بقیه منابع باقی مانده در ردیف‌های در نظر گرفته شده، هزینه می‌شود.

وی معتقد است منابع باقی مانده در حوزه‌های کاهش و رفع فقر مطلق در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد، حوزه سلامت، خرید نان و خرید تضمینی گندم، کمیته امداد، حوزه‌های فرهنگی، کتب درسی، حوزه بهزیستی، مسکن رزمندگان مُعسر، صندوق بیمه اجتماعی، حوادث غیرمترقبه، خرید واکسیناسیون دام، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حمایت از زنان سرپرست خانواده، حمایت از خانواده زندانیان و … هزینه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس می‌گوید تقریبا ۳۳ مورد در این رابطه وجود داشته که برخی از آن‌ها در لایحه دولت بوده و موارد دیگر هم توسط کمیسیون تلفیق به آن اضافه شده است. همچنین پرداخت حقوق سربازان که براساس قانون ۷۵ درصد پایه پیش‌بینی شده، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق برای سال آینده چند برابر شد.

زارع می‌افزاید به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه میزان پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی برای سال آینده دو برابر شد، اما برای یارانه مددجویان کمیته امداد و خانواده‌های متوسط روبه پایین رقم بیشتری در نظر گرفته شد. هنوز درباره جزئیات دقیق تصمیم گیری نهایی انجام نشده و در جلسه بعدی تصمیم گیری خواهد شد.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس، بررسی کلیه بخش‌های لایحه بودجه سال آینده به جز تبصره‌های ۱۴ و ۱۸ که درباره یارانه و سود تسهیلات است، به اتمام رسیده و بر روی سامانه نمایندگان بارگذاری شده است، بعد از پایان بررسی این دو تبصره هم بر روی سامانه موردنظر با هدف دریافت پیشنهادات نمایندگان قرار داده خواهد شد.

وی به اقدامات کمیسیون تلفیق بودجه برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در سال آینده اشاره کرد و می‌گوید ما دو اقدام را در این مورد در نظر گرفته‌ایم، ابتدا کسری تراز عملیاتی و کسری بودجه دولت را به حداقل رسانده‌ایم، زیرا وجود کسری در بودجه موجب تورم شده و زندگی مردم را دچار اختلال خواهد کرد، بنابراین نرخ تورم حداقلی برای سال آینده باید وجود داشته باشد.

به عقیده سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس همچنین در بخش‌هایی مانند بحث مابه‌التفاوت نرخ ارز که احتمال ایجاد تورم وجود داشت، پرداخت یارانه نقدی برای جبران قرار داده شده است، البته پیشنهاد‌هایی در حوزه بنزین هم احتمالاً در بخش هدفمندی یارانه‌ها در زمان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مطرح می‌شود.

زارع می‌افزاید منابع ایجاد شده از مابه‌التفاوت نرخ ارز را در بودجه سال آینده برای پرداخت یارانه نقدی در نظر گرفتیم، البته امکان دارد با بررسی و تصویب برخی پیشنهادات در بحث بنزین در صحن علنی هم میزان منابع درآمدی برای پرداخت یارانه‌ها افزایش پیدا کند.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از روز سه‌شنبه هفته آینده (۱۴ بهمن ماه) در صحن علنی بررسی شود.

 

منبع: آنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  12