پیام‌رسان سیگنال خدمات رمزارزی راه خواهد انداخت

نرم‌افزار پیام‌رسان سیگنال(Signal) که با تمرکز بر حریم خصوصی کاربران فعالیت دارد، اخیراً آزمایشاتی در راستای عرضه‌ی خدمات رمزارزی بر پایه‌ی بلاک‌چین استلار(Stellar) به کاربران خود انجام داده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق گزارشاتی که توسط خبرنامه‌ی حوزه‌ی فناوری پلت‌فرمر(Platformer) در اوایل روز جاری منتشر شده است، گفته می‌شود که نرم‌افزار پیام‌رسان سیگنال(Signal) که با تمرکز بر حریم خصوصی کاربران فعالیت دارد، اخیراً آزمایشاتی در راستای عرضه‌ی رمزارز به کاربران خود انجام داده است.

این آزمایش‌ها که برای عرضه‌ی توکن بومی صورت گرفته‌اند، براساس یک رمزارز پیگیرگریز با نام موبایل‌کوین(MobileCoin) و در بلاک‌چین استلار(Stellar یازدهمین بلاک‌چین بزرگ بازار رمزارز از لحاظ سرمایه‌ی در حال گردش) انجام شده‌اند. موکسی مارلین‌اسپایک(Moxie Marlinspike) مدیرعامل سیگنال پیش از این به عنوان مشاور با پروژه‌ی رمزارزی موبایل‌کوین همکاری داشته و حال به این نتیجه رسیده که این دو پروژه می‌توانند با یک دیگر ادغام شوند.

پیام‌رسان سیگنال در واقع نرم‌افزار شاخص بنیان سیگنال(Signal Foundation یک سازمان غیر دولتی که با تمرکز بر فناوری‌های حریم خصوصی منبع باز فعالیت دارد) می‌باشد. این نرم‌افزار سرویس انتقال پیام شخص به شخص رمزگذاری شده(بدان معنا که تنها ارسال‌کننده و دریافت‌کننده‌ی پیام قادر به خواندن آن هستند و برنامه یا سرویس دیگری به این پیام‌ها دسترسی ندارد) را به ۴۰ میلیون کاربر فعال خود ارائه می‌کند.

طبق گزارشات منتشر شده در رابطه با این موضوع، کارمندان بنیان سیگنال اعلام کرده‌اند که این شرکت «به طور فعال» در حال بررسی و استفاده از ارزهای دیجیتال در زیرساخت‌های خود است. چنین پیشنهادی از طرف سیگنال در واقع با خدمات پرداخت الکترونیکی سایر شرکت‌های خصوصی از جمله فیس‌بوک و نرم‌افزار پیام‌رسان وی‌چت(WeChat بزرگ‌ترین نرم‌افزار پیام‌رسان چینی) همخوانی داشته و به احتمال زیاد این شرکت در نظر دارد تا در زمینه‌ی رقابت برای عرضه‌ی خدمات پرداخت بومی پیام‌رسان‌ها،  از قافله عقب نماند.

پیشرفتی صورت نگرفته است

با این حال، علی‌رغم تمام شایعات موجود، به نظر می‌رسد که مارلین اسپایک تا به این لحظه هرگونه پیشرفت و تحول را(حداقل در آینده‌ی نزدیک) نادیده گرفته است. وی در تازه‌ترین صحبت‌های خود در رابطه با این موضوع اذعان داشت که این شرکت روند ادغام پروژه‌ی رمزارزی موبایل‌کوین در خدمات پیام‌رسان سیگنال را چندین مرتبه بررسی و آزمایش کرده و چیزی فراتر از آن تا به این لحظه رخ نداده است.

به گفته‌ی مارلین اسپایک «اگر ما تصمیم بگیریم که خدمات پرداخت را به نرم‌افزار سیگنال وارد کنیم، باید در رابطه با نحوه‌ی انجام این کار به دقت فکر کنیم. فرضی بودن چنین مباحث بسیار دشوار است».

نگرانی‌های وی به دلیل مشکلاتی است که همزمان با رشد نرم‌افزار سیگنال بوجود آمده است. این نرم‌افزار پیام‌رسان تا به امروز توانسته به لطف خدمات مبتنی بر حریم خصوصی، رمزگذاری پیام‌ها و عدم دسترسی به بخش‌های اضافه در تلفن همراه کاربران به یک پیام‌رسان محبوب تبدیل شود، اما ویژگی‌های جدید این نرم‌افزار باعث شده تا هم از طرف کاربران و هم از طرف کارمندان شرکت انتقال‌های تند و تیزی به آن وارد شود.

نرم‌افزارهای پیام رسان حریم خصوصی خطرناک‌اند

یکی از این انتقاد‌ها و نگرانی‌های موجود به انتخابات سال گذشته در ایالات متحده مربوط است. در نرم‌افزار سیگنال کاربران می‌توانند پس از ساخت یک اتاق گفتگو لینک دعوت آن را به صورت ناشناس برای سایرین ارسال کرده و تا یک هزار کاربر را به گروه خود اضافه کنند. از نظر تئوری این بدان معناست که کاربران می‌توانند اقدامات خشونت‌آمیز را بدون اهراز هویت تبلیغ کرده و برنامه‌ریزی کنند. شایان ذکر است که نرم‌افزار پیام‌رسان سیگنال به هیچ عنوان از کاربران خود اطلاعات حریم خصوصی را درخواست نمی‌کند، اما کاربران به صورت داوطلبانه و در صورت تمایل می‌توانند چنین اطلاعاتی را ارائه کنند.

این درحالیست که تغییر سیاست‌های شرکت در راستای حذف این نوع کاربران می‌تواند به طور کلی نتیجه‌ی عکس داشته باشد، زیرا این به معنای نابودی یک پیام‌رسان مبتنی بر حریم خصوصی می‌باشد.

یک رقیب سرسخت

در همین حال، اخبار مربوط به ادغام خدمات ارز دیجیتال در سیگنال هفته‌ها پس از هجوم کاربران جدید به سمت این نرم‌افزار پیام‌رسان منتشر شده‌اند. به لطف گزارشات جدید نرم‌افزار پیام‌رسان واتس‌اپ(WhatsApp بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین سرویس پیام‌رسان جهان) که در آن سیاست‌های حریم خصوصی دستخوش تغییراتی شده، نرم‌افزار سیگنال با افزایش ۱۰۰ درصدی پایگاه کاربران جدید روبرو شده است.

شایان ذکر است که برخی نرم‌افزارهای و سرویس‌های پیام‌رسان از جمله واتس‌آپ و فیس‌بوک اخیراً سیاست‌های حریم خصوصی خود را تغییر داده‌اند، به عبارتی هنگام استفاده از نرم‌افزار واتس‌آپ کاربران اطلاعات حساس از جمله پیام‌ها، شماره‌های تلفن و غیره را در اختیار واتس‌اپ قرار داده و این نرم‌افزار هم تمامی اطلاعات را برای شرکت مادر یعنی فیس‌بوک ارسال می‌کند. همین موضوع باعث شده تا نرم‌افزارهای پیام‌رسان حوزه‌ی حریم خصوصی به ویژه سیگنال با افزایش ناگهانی سطح کاربران تازه‌وارد مواجه شوند.

شرکت فیس‌بوک هم مدست‌های که به دنبال عرضه‌ی یک ارز دیجیتال متصل به دلار ایالات متحده می‌باشد، با این حال به نظر می‌رسد که سیگنال توانسته در این زمینه یک قدم جلوتر رفته و به یک رقیب جدی تبدیل شود.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  1  =