دانشگاه‌های آمریکایی خریداران جدید رمزارزها/ بیت‌کوین گرفتار «حباب گل لاله»؟

بیت‌کوین که روز جمعه گذشته در ادامه سقوط پرسرعت خود به زیر مرز ۳۰ هزار دلاری نیز رسیده بود، در روزهای گذشته تا حدودی توانست جایگاه خود را در بالای این مرز مستحکم کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سقوط ۹/ ۱۰ درصدی ارزش بیت‌کوین در هفته گذشته بدترین عملکرد بزرگ‌ترین رمز ارز جهان از ماه آگوست سال گذشته بود.

جری برکمن مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در First American Trust که سرمایه‌ای حدود ۲ میلیارد دلار را مدیریت می‌کند معتقد است که وضعیت کنونی بازار بیت‌کوین تا حدودی به پدیده «حباب گل لاله» شباهت دارد که در آن معامله‌گران در ابتدا قیمتی برای کالایی خاص تعیین می‌کنند و سپس نفر بعدی قیمتی بالاتر را پیشنهاد می‌دهد و تا زمانی که مردم این کالا را بخواهند این کالا ارزش خود را حفظ خواهد کرد. حباب گل لاله به پدیده‌ای در قرن هفدهم میلادی در هلند گفته می‌شود که در آن قیمت پیاز گل لاله با جهشی ناگهانی مواجه شد و سپس بعد از آن قیمت پیاز این گل به طور ناگهانی سقوط کرد. بسیاری این پدیده را اولین حباب اقتصادی در طول تاریخ می‌دانند. علاوه‌بر شرکت‌های بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خبرهای جدید حکایت از آن دارد که دانشگاه‌های بزرگ آمریکایی مانند دانشگاه‌هاروارد به صف خریداران بیت‌کوین پیوسته‌اند.در حال حاضر نظرات بسیار متفاوتی درباره روند آتی قیمت بیت‌کوین وجود دارد؛ نظراتی که یک سر طیف آن ادعا دارند قیمت بیت‌کوین می‌تواند به محدوده بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار صعود کند و گروهی دیگر که باور دارند بیت‌کوین در حال حاضر بازاری است با یکی از بزرگ‌ترین حباب‌های تاریخ.

   چه زمانی حباب می‌ترکد؟

با فرض اینکه بیت‌کوین و دیگر رمزارزها دچار حباب گل لاله شده باشند، سوال بعدی این است که چه زمانی حباب این بازار می‌ترکد؟ آیا پیاز گل لاله توانست با مکانیزم اشتیاق مردم و ارائه قیمت‌های بالاتر ارزش بالای خود را حفظ کند؟ جواب ساده به این سوال آن است زمانی که این کالا درخشش خود را به دلیل درخشش کالایی دیگر که کارآیی بهتری دارد و یا هر دلیل دیگری از دست بدهد، این امکان وجود دارد که با وارد آمدن تلنگری حباب قیمتی این کالا ناگهان از بین برود.

یکی از نشانه‌های نزدیک به شکل‌گیری وضعیتی مانند حباب گل لاله در بازار بیت‌کوین رقابت شرکت‌هایی است که در حال افزودن بیت‌کوین به سبد دارایی‌های خود هستند. Marathon Patent Group Inc از آخرین شرکت‌هایی است که در بحبوحه نوسانات شدید قیمت بیت‌کوین به صف خریداران این رمز ارز پیوسته است. روز دوشنبه اعلام شد که این شرکت حدود ۴ هزار و ۸۱۲ عدد بیت‌کوین معادل ۱۵۰ میلیون دلار خریداری کرده است. این شرکت اعلام کرده است برای افزایش نقش خود در بازار بیت‌کوین و برای مشتریانی که علاقه دارند سرمایه آنها بیشتر در معرض رمزارزها باشد اقدام به خرید بیت‌کوین کرده است. این شرکت اولین شرکتی نیست که بیت‌کوین را به ترازنامه خود افزوده است. مایکل سیلور مدیر ارشد در شرکت  MicroStrategy روز جمعه در توییتر اعلام کرد این شرکت ۱۰ میلیون دلار دیگر بیت‌کوین خریداری کرده است تا مجموع دارایی‌های این شرکت به ۷۰ هزار بیت‌کوین برسد. شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان به لیست شرکت‌های روزافزونی که اقدام به خریداری بیت‌کوین می‌کنند افزود.

علاوه‌بر شرکت‌هایی که به طور روز افزون در حال سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین هستند، خبرها حکایت از آن دارد که دانشگاه‌ها نیز به صف خریداران بیت‌کوین پیوسته‌اند. دانشگاه‌ هاروارد، دانشگاه ییل، دانشگاه براون و همچنین دانشگاه میشیگان از جمله دانشگاه‌هایی هستند که شروع به سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین کرده‌اند.  CoinDesk در گزارشی اعلام کرد که تعداد زیادی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین از منبع ذخایر خود کرده‌اند.

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  7  =