انتشار برات دیجیتال از کارگروه سندباکس مجوز فعالیت گرفت

هم‌زمان با رونمایی از پنجره واحد محیط آزمون؛

با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و هم‌زمان با رونمایی از پنجره واحد محیط آزمون، برات دیجیتال مبتنی بر دفتر کل توزیع شده نیز اجازه حضور در سندباکس را پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مراسم رونمایی از پنجره واحد محیط های آزمون با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و اعضای کارگروه نظام مدیریت یکپارچه هماهنگی محیط های آزمون تنظیم گری کسب و کار های نوآورانه در فضای مجازی در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد  برگزار شد.

در این مراسم که دبیر شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط ، حضور داشتند، دکتر دژپسند گفت: مسیر اقتصاد هوشمند مسیری بازگشت ناپذیر است و ممکن است شتاب حرکت در این مسیر کند یا تند شود اما حرکت در این مسیر برگشت ناپذیر است.  

وی افزود: اقتصاد هوشمند تنها با ایفای نقش فعالانه و محوری بخش خصوصی در سیاستگذاری و تنظیم گری تحقق خواهد یافت.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر می خواهیم به جایگاه مناسب در عرصه اقتصاد بین المللی دست یابیم باید به دنبال ارائه خدمات نوین در بستر اقتصاد هوشمند باشیم و در این راستا باید به دنبال کاهش هزینه ها در تولید، بهبود قیمت و کیفیت و ارائه خدمات نو باشیم.

وی افزود: اقتصاد هوشمند یک رشته از فعالیت ها است که نیاز به نقشه راه جامعی دارد و در این راه باید پر انرژی و با قدرت به جلو حرکت کرد.

دکتر دژپسند افزود: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد ایفای نقش محوری توسط بخش خصوصی است و باید با چابک کردن امور و محول کردن کارها به مردم و بخش خصوصی به این روند شتاب داد.

وی در ادامه افزود : یکی از مراکزی که از عملکرد آن رضایت کامل دارم، مرکز فناوری و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد است.

وی  تصریح کرد: با همدلی بین دستگاهی، کریدوری برای همراهی بیشتر در راستای شکل گیری محیط تنظیم گری هوشمند که زمینه ساز توسعه اقتصاد هوشمند می باشد شکل خواهد گرفت.

هم‌زمان با رونمایی از پنجره واحد محیط آزمون، انتشار برات دیجیتال مبتنی بر دفتر کل توزیع شده نیز به عنوان اولین طرحی که اجازه حضور در محیط سندباکس را پیدا کرده، از کارگروه سندباکس مجوز فعالیت گرفت.

طبق دستورالعمل صادر شده برای فعالیت محیط‌های آزمون یا سندباکس‌ها که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است، پنجره واحد محیط‌های آزمون یا ایران تما، درگاه الکترونیکی مدیریت چرخه درخواست تا صدور مجوز ایده‌های کسب و کارهای نوآورانه در محیط آزمون است که توسط دبیرخانه کارگروه مدیریت مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون یا سندباکس‌ها ایجاد شده است. دراین پنجره واحد که امروز (اول بهمن ماه) به صورت رسمی رونمایی شد تا کنون ۶ طرح نوآور برای حضور در سندباکس‌ها درخواست خود را ثبت کرده‌اند.

طبق دستورالعمل محیط‌های آزمون کلیه کسب و کارهای نوآور مجازی در صورت نیاز به مجوز برای یک ایده نوآورانه که نظام مجوزدهی کنونی پاسخگوی آنان نیست، می‌توانند برای آغاز فعالیت درخواست خود را در تارنمای محیط‌ های آزمون (تَما) ارائه دهند.

سند باکس یا محیط آزمون؛ فضا و محیطی کنترل شده است که در آن کسب وکارهای جدید طبق شرایط خاصی می‌توانند برای دوره محدودی و با تعداد کاربر محدودی فعالیت کنند. از میان طرح‌های ارئه شده در سامانه ایران تما امروز مجوز انتشار برات دیجیتال مبتنی بر دفتر کل توزیع شده در محیط سندباکس صادر شد.

علی عبدالهی، دبیر کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون در خصوص طرح‌هایی که تا کنون در تارنمای ایران تما ثبت شده است گفت: «اکثر درخواست‌هایی که در این سامانه ثبت شده مربوط به فعالیت در حوزه بلاک‌چین و رمزارز است و از این میان تا کنون انتشار برات دیجیتال در محیط آزمون مجوز فعالیت گرفته است.» او یکی دیگر از طرح‌هایی که درخواست خود را به این کارگروه ارائه کرده است را کسب و کاری نوآورانه در حوزه سوخت‌رسانی عنوان کرد.

او در خصوص طرح انتشار برات دیجیتالی که هم‌اکنون اجازه فعالیت گرفته است گفت: «در خصوص اجرای این طرح بنیاد ققنوس و بانک ملی ایران ریسک صد درصد اجرای آن را پذیرفته‌اند و این طرح فعلا در بخش G2B و B2B اجرایی می‌شود و پس از موفقیت آمیز بودن آن و اجرایی شدن سفته الکترونیکی در ادامه آن امکان ارائه خدمت در بخش B2C نیز فراهم خواهد شد.»

او با اشاره به اقداماتی که تا کنون برای اجرایی شدن پروژه سندباکس صورت گرفته است افزود: «قدم‌های اولیه برای شکل‌گیری سندباکس‌های بخشی و همچنین ارسال درخواست‌ها برای حضور در سندباکس‌ها انجام شده است و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته به زودی سندباکس‌های بخشی حوزه بانک مرکزی و بورس تشکیل خواهند شد.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی، ابوالحسن فیروزآبادی نیز در این مراسم گفت: «باید وجه اقتصاد را در فضای مجازی پررنگ‌تر کنیم.» او با اشاره به طرح‌های تحول دیجیتال اعلام کرد: «ما اگر بتوانیم فقط ۲ یا ۳ طرح پایه‌ای نوآورانه را در کشور اجرا و پیاده‌سازی کنیم می‌توانیم انرژی عظیمی را در کشور آزاد کنیم.» او افزود: «اگر موفق شویم چند طرح در زمینه‌های توکنایز کردن تولید، سرمایه‌گذاری و ارواق بهادار خود انجام دهیم می‌توانیم بگوییم که قدم بزرگی در این راستا برداشته‌ایم.»

فیروزآبادی از وزارت اقتصاد خواست تا اقدام به اجرایی کردن این طرح‌ها کند. او افزود: «اگر این دولت این طرح‌های را آغاز کند هر دولت دیگری که بر سر کار بیاید با توجه به الزامی که فضای اقتصادی ایجاد کرده است، سایر دولت‌ها مجبور به پیگیری و پیاده‌سازی آن هستند.»

در این نشست دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز با اشاره به درخواست بخش خصوصی به دریافت APIهای مختلف سرویس‌های دولتی گفت: «می‌توان این APIها را دراختیار سندباکس‌ها قرار داد و در نهایت بخش خصوصی این خدمات را سندباکس‌ها دریافت کنند.»

رضاباقری اصل تاکید کرد: «در این صورت می‌توان ریسک ارائه این سرویس‌ها به بخش خصوصی را نیز مدیریت کرد، از سویی بخش خصوصی نیز می‌تواند به داده‌های مورد نیاز خود که مانند آب حیاتی برای آنان است دست پیدا کند.»

دبیر انجمن فین‌تک نیز در این جلسه درخواست کرد که یک سند بالادستی برای فعالیت محیط‌های آزمون تدوین شود و از این پس هر کدام از محیط‌های آزمون طبق آن سند فعالیت کنند. مصطفی نقی‌پورفر همچنین درخواست کرد تا انجمن فین تک به نمایندگی از فین‌تک‌ها که بیشترین کاربران سندباکس‌ها هستند در جلسات تصمیم گیری برای سندباکس‌ها حاضر شوند. از سویی او خواست تا آنجا که می‌شود از بخش خصوصی برای مدیریت سندباکس‌ها کمک گرفته شود چرا که دولت می‌تواند فعالیت این سندباکس‌ها را محدود کند.

وزیر امور اقتصادی ودارایی در پاسخ به این درخواست دبیر انجمن فین‌تک عنوان کرد که مدیریت سندباکس‌ها یک فعالیت حاکمیتی است از همین رو نمی توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد؛ اما اگر بخش خصوصی در جلسات تصمیم‌گیری به صورت مستمر حضور داشته باشد، می‌تواند نظرات مختلف خود در این خصوص بیان کند و نظراتش در تصمیم‌گیری‌های نهایی مثمرثمر خواهد بود.

 

منبع: شادا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +    =  11