محرومیت کشور را از ۲ میلیارد دلار سرمایه رمز ارزی/ باید از این ظرفیت استفاده کرد

رییس کمیسیون استخراج رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای، استخراج رمز ارز را یک ظرفیت دانست و گفت: باید از این ظرفیت استفاده کرد اما در دو سال گذشته، وزارت نیرو کشور را از دو میلیارد دلار سرمایه رمز ارزی محروم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «عباس آشتیانی» در میزگرد استخراج رمز ارزها که با حضور فعالان این حوزه در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور (نصر) برگزار شد، افزود: محصول رمزارز برای کشور اهمیت استراتژیک زیادی دارد و مخالفت با جهش تولید با هر بهانه ای، درست نیست.

وی با بیان اینکه روال کار مرکز مطالعات وزارت نیرو این است که هر ساله جداولی برای پیش بینی سال های آینده آماده کند، افزود: این مرکز به وزارت نیرو اعلام کرده بود که امسال ۶۲ هزار مگاوات پیک خواهیم داشت و وزارت نیرو باید برای این موضوع برنامه ریزی می کرد. این ها چیزی نیست که از قبل بر وزارت نیرو پوشیده باشد اما سخنگوی شرکت برق اعلام می کند که ۳۱۰ مگاوات انشعاب قانونی داریم که باید گفت هیچ افتخاری در ۳۱۰ مگاوات ظرفیت قانونی کشور نیست چرا که سرمایه گذاران دستگاه هایی دارند که روی زمین افتاده و مجبورند از آن استفاده کنند اما نکته اینجاست که  کدام سرمایه گذاری به تازگی با این تعرفه ها وارد صنعت رمزارز شده است؟

رییس کمیسیون رمز ارز یادآور شد: در کل جهان، ظرفیت برق برای استخراج رمزارزها ۱۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات است و اگر به همان ۳۰۰ مگاوات نگاه کنیم، متوجه می شویم سهم ایران از استخراج رمز ارز ۲.۴ دهم درصد است.

وی افزود: اگر به آمار استخراج غیرقانونی نیز استناد کنیم، بازهم سهم ایران به ۵ درصد می رسد و اعداد اعلام شده تنها موج سواری روی اخبار است.

آشتیانی بیان کرد: ۳۶ درصد برق کشور صرف صنایع، ۳۱ درصد مصرف خانگی، ۱۴ درصد کشاورزی و ۲ درصد برای معابر صرف می شود. زمانی که می گوییم ۳۰۰ مگاوات ظرفیت استخراج رمزارزها است، نسبت به پیک ما ۰.۷ درصد و در بهترین حالت ۱.۵ درصد است آیا این عدد عامل خاموشی های اخیر است؟

وی افزود:‌ رشد مصرف برق نمایانگر رشد اقتصادی کشور است، زمانی که رشد جمعیت به سیاست کشور تبدیل می شود، مگر این کار بدون رشد مصرف منابع امکان پذیر است؟ و باید توجه داشت که زیرساخت های وزارت نیرو برای صنایع اصلا مناسب نیست و در این دوره انحصارطلبی به اوج خود رسیده است.

باید به سمت صنایع جدید حرکت کنیم

 «برات قنبری» دبیرکل نظام صنفی رایانه ای کشور نیز گفت: اقتصاد ایران، اقتصاد نفت و بانک محور است و ما مانند همه دنیا ناگزیر به حرکت به سمت صنایع جدید هستیم.

وی افزود: این روزها بحث خاموشی‌های برق و کمبود انرژی مطرح است که برخی از رسانه های ملی و خبرگزاری ها آن را به استخراج رمزارز ربط می دادند. در حالیکه در هر برنامه ۵ ساله کشور پیش بینی ظرفیت جدید برای انرژی وجود دارد و گسترش آن از الزامات کشور است.

قنبری یادآور شد: در زمانی که در تهران خاموشی داشتیم، کمبود انرژی دو برابر انرژی مورد نیاز برای استخراج رمزارزها بود که این نشان می دهد، مشکل از استخراج رمزارزها نبوده و بیشتر مسایل مربوط به مدیریت انرژی است.

وی افزود:‌ سازمان نظام صنفی کشور از ماه های گذشته تلاش کرده تا هماهنگی لازم را با مسوولین داشته باشد و با وزارت نیرو به توافق برسد اما از آنجا که وزارت نیرو با این صنعت جدید مخالف است، نتوانستیم به توافق خاصی دراین باره برسیم.

قنبری ادامه داد: زمانی که ما تحریم هستیم، دستگاه های اجرایی نباید با خود تحریمی موجب بروز مشکلات این چنینی شوند. با اینکه عمده بخش مطالبات آی تی (IT) از طریق استخراج رمزارزها قابل پرداخت است؛ نمی توانیم با دستورالعمل های ۱۰سال قبل، اقتصاد کشور را بچرخانیم.

«امیرحسین سعید نایینی» بنیانگذار سازمان نصر نیز در ادامه گفت:‌ پدیده رمزارز بیش از ۱۰سال است که در جهان مطرح شده  اما مخالفت های علنی وزارت نیرو تا جایی پیش رفت که از مساجد به عنوان مکانی برای استخراج رمزارز یاد کردند؛ اما این پرسش همچنان مطرح است که با صدا و حرارتی که این دستگاه دارد، چطور امکان استفاده از دستگاه ها وجود داشت؟

نائینی افزود: البته جامعه متخصصان و متعهد کشور سکوت نکردند و وارد کارزار شدند که این به عقب نشینی وزارت نیرو منجر شد اما آنها از سوی هیات دولت مصوبه ای را اعلام کردند که یکبار دیگر این صنعت را به سمت نابودی کشاند.

وی با بیان اینکه اگر ارز دیجیتال را در کشور تولید نکنیم، باید آن را از خارج خریداری کنیم،‌ تاکید کرد: چرا وقتی خودمان می توانیم آن را در کشور تولید کنیم، باید معادل آن را به کشورهای خارجی بپردازیم و آن را وارد کنیم.

میزگرد خبری استخراج رمز ارزها عصر امروز با حضور فعالان این حوزه در سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور (نصر) برگزار شد.

«ابوذر صالحی» مدیرکل امور بین الملل توانیر روز ۲۱ دیماه و در پی خاموشی های اخیر در کشور گفت: معادل ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمز ارز مجاز، رمز ارز غیر مجاز در کشور داریم، اما با توجه به مصرفی که ما در کشور داریم، این عدد رمز ارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به  استخراج بیت کوین ندارد.

وی یکی از عواملی که موجب افزایش مصرف برق شده، مراکز استخراج رمزارز غیرمجاز دانست و گفت: تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. دستگاه‌های ماینینگ آن‌ها جمع‌آوری شده و خسارت برق مصرفی از آن‌ها اخذ و به مراجع قضائی معرفی شدند.

صالحی تاکید کرد که این مراکز باید مجوزهای لازم را از وزارت صمت و نیرو دریافت و به صورت قانونی فعالیت کنند. ماینرها تعرفه مخصوص خود را دارند و در این ماه‌ها ۵۰ درصد قیمت آزاد را باید بپردازند.

 

منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  89  =  96