کرونا و تعطیلی مراسم‌ها، تقاضای خرید طلا را نصف کرد

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با تعطیلی مراسم‌های مختلف چون آیین‌های عروسی و تولدها تقاضا برای خرید طلا و جواهرات کاهش بسیار قابل توجهی پیدا کرد، به همین دلیل بسیاری از کارگاه‌های تولیدی و فروشگاه‌های طلا و جواهر تعطیل شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «محمد کشتی آرای» در توضیح تاثیر بیماری کرونا بر فعالان حوزه طلا و جواهر ایران، افزود: طلا و جواهرات جزو زیورآلات و کالای لوکس و زینتی هستند و  در رسته مایحتاج عمومی مردم قرار ندارند که مصرف روزانه داشته باشند.  مصرف طلا و جواهر در مناسبت‌های مختلف چه مناسبت‌های مذهبی و ملی چه مراسم عزا یا عروسی یا گردهمایی‌های خانوادگی قابل توجه است.

وی ادامه داد: بعد از شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری مجالس خانواده‌ها اعم از عروسی، عزا، عقد و نامزدی یا مناسبت‌های دیگر شاهد کاهش تقاضا برای خرید و طلا و جواهر و استفاده آن بودیم.

تعطیلی کارگاه‌های تولید طلا و جواهر

کشتی آرای با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان تاثیر کرونا بر این بخش وجود ندارد، گفت: حداقل آسیب کرونا بر تولید و توزیع طلا و جواهرات کاهش تقاضا  بوده که این میزان کاهش حداقل ۵۰ درصدی بر این صنعت تاثیر چشمگیری داشته و شاهد تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های تولید طلا و جواهر و فروشگاه های فروش آن در یک سال اخیر بوده‌ایم، بخشی از کارگاه ها نیز تغییر شغل داده‌اند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر ایران افزود: البته علاوه بر کرونا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نیز تقاضا برای خرید طلا و جواهر را کاهش داده است. خانواده‌ها ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در بخش‌هایی که سوددهی بیشتری دارند، سرمایه‌گذاری کنند، به همین دلیل بخش اعظمی از این سرمایه‌گذاری‌ها به سمت طلای خام، سکه و ارز سوق داده شده است.

وی در پایان افزود: البته خریدهای اجباری چون حلقه نامزدی و سرویس طلای عروس وجود دارد اما اصل برگزار نشدن مراسم‌های مختلف، انگیزه خرید آن را به شدت کاهش داده که بسیاری از تولید کنندگان را ورشکست کرده است.

ساعت ۱۳ و ۵۰ دقیقه امروز (۲۹ دیماه) ارزش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون تومان معامله شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، هفته‌های گذشته قیمت سکه و طلا متاثر از بازار ارز روند کاهشی داشت و سیر نزولی قیمت ارز روی بازار طلا موثر بود.

 

منبع: ایرنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  5  =