سقوط ۱۰ کاناله دلار در بازار ارز

دلار پس از ماه‌ها، به کانال ۲۲ هزار تومانی بازگشت؛ روندی کاهشی که بعد از ورود شاخص ارزی به محدوده ۳۲ هزار تومانی در اواخر مهرماه، نشان از کاهش انتظارات تورمی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بررسی تحولات بازار ارز در نیمه دوم سال، نشان می دهد بهای ارز پس از افزایش در اواخر مهرماه و تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی، با مدیریت هوشمندانه بانک مرکزی و بازارساز، در مسیر با ثبات و رو به کاهش قرار گرفته است. به گونه ای که نرخ دلار آمریکا با ده کانال ریزش، حالا به محدوده بیست و دو هزار تومانی رسیده است. 

به طور مشخص، پس از صعود دلار آمریکا در بیست و هفتم مهرماه سال جاری به قله ۳۲ هزار تومانی، در اولین روز هفته جاری، بهای اسکناس آمریکایی با ریزش قابل توجهی مواجه شد و به رقم ۲۲۹۵۰ تومان رسید. روندی که از سقوط ۹ هزار تومانی دلار آمریکا در بازار حکایت دارد.

دیگر ارز پرطرفدار بازار، یعنی یورو نیز در این مدت با ریزش ۹۶۰۰ تومانی از نرخ ۳۷۴۰۰ تومان (بیست و هفتم مهرماه ۹۹) به رقم ۲۷۸۰۰ تومان در اولین روز هفته جاری رسیده است.

آنچه مشخص است، کاهش بهای ارز در این مدت، به دو نکته و پیام مهم اشاره دارد؛ نخست بازار ارز با ریسک بسیار بالایی همراه است؛ موضوعی که دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز پیش از این تاکید و پیش بینی کرده بود.

به عنوان نمونه وی، در هفته پایانی مهرماه امسال، بازار ارز را پرریسک ترین بازار دانست و گفت: «مردم باید آنچه را که خودشان تشخیص می دهند درست است انجام دهند و هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار رخ دهد.»

دومین نکته قابل توجه در ریزش اخیر نرخ ارز، کاهش انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر، است. روندی که در صورت حمایت دستگاه ها و نهادهای مرتبط اقتصادی از برنامه های پولی و ارزی بانک مرکزی، می تواند به تحقق تورم هدف گذاری شده در خرداد ۱۴۰۰ منجر شود.

 

منبع: ایبنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  7