فعالیت ماینرهای چینی «موقتاً» در کشور متوقف شد

به گفته‌ی مدیرعامل توانیر در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی، فعالیت استخراج کنندگان رمزارز مجاز و همچنین مزارع ماینینگ چینی در رفسنجان فعلاً متوقف شده است

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به گفته‌ی محمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر «در راستای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی با استخراج کنندگان رمزارز مجاز مذاکراتی صورت گرفته است تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند و در این راستا فعالیت استخراج کنندگان رمزارز چینی هم متوقف شده است.

محمدحسن متولی زاده امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فعالیت بزرگترین سایت استخراج رمزارز در رفسنجان نیز متوقف شده است و قرار شده تا ماینرهای مجاز به مدت دو هفته فعالیت نداشته باشند، توضیح داد که«حدود ۳/۸ درصد قدرت استخراج رمزارز جهان در ایران است که اگر این آمار را تبدیل به برق کنیم براساس مدل‌های موجود چیزی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات میزان مصرف برق این صنعت می‌شود؛ صنعتی که براساس قراردادهای موجود تنها نیمی از آن به صورت مجاز فعالیت دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود:

براساس قوانین و مقررات موجود، صنایع استخراج رمزارز مجاز برق را به قیمت صادراتی دریافت می‌کنند اما طی این چند روز با هماهنگی‌هایی که انجام شد کلیه‌ی مراکز مجاز فعالیت خود را قطع کردند و قرار شد زمان دیگری مجدداً فعالیت خود را آغاز کنند.محمدحسن متولی زاده

مراکز کوچک غیرمجاز شناسایی می‌شوند

متولی زاده با بیان اینکه یک تعداد از این مراکز که کوچک نیز هستند به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، اظهار کرد «از مردم درخواست کرده‌ایم تا اگر اطلاعاتی دارند اعلام کنند و در ازای آن از شرکت توانیر پاداش بگیرند. در این ایام میزان برخوردها را تشدید کردیم و در این روزها تعداد بیشتری شناسایی شدند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا که میزان استخراج کنندگان رمزارز مجاز چه میزان است، اظهار داشت که «حداکثر در حد ۲۰۰ مگاوات است که در مسئله خاموشی تأثیر چندانی ندارند؛ اما با این وجود برای مقابله با آن‌ها برنامه هایی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر مصرف برق کشور ۲۰ هزار مگاوات از تابستان کمتر است تصریح کرد:

با توجه به ظرفیت‌های نصب شده‌ی شبکه برق، حدود ۵۰ درصد از ظرفیت شبکه عملاً استفاده نمی‌شود. بنابراین باید گفت از نظر شبکه و تأسیسات هیچ محدودیتی وجود ندارد. مسئله این است که نیروگاه‌ها برای تولید برق نیاز به سوخت دارند که اولویت ما گاز طبیعی است و بعد از آن سوخت مایع است.محمدحسن متولی زاده

متولی زاده در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود «علیرغم اینکه حجم تولید گاز در کشور بسیار بالاست و ایران در رتبه‌های بالایی قرار دارد اما با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود سهم سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها کاهش یافته و الزاماً باید در برخی از نیروگاه‌ها از سوخت مایع استفاده کنیم.

محدودیت سوخت عامل خاموشی‌ها بود؟

وی با بیان اینکه در دو روز گذشته به دلیل محدودیت که در تأمین سوخت پیش آمد تعدادی از نیروگاه‌ها دچار مشکل شدند و شاهد یک خاموشی برنامه‌ریزی نشده و غیرقابل پیش‌بینی بودیم، گفت «مردم بدانند که سقف خاموشی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد ۱/۵ درصد از نیاز مصرف کشور بود یعنی ۹۸/۵ ۵ درصد از نیاز مردم تأمین شد اما به دلیل وابستگی شدید مردم به برق باز این میزان ناچیز هم تأثیر زیادی داشت. لذا وظیفه‌ی خودمان می‌دانیم که از مردم عذرخواهی کنیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در روزهای آینده این مسئله تکرار نشود.

مدیرعامل توانیر همچنین اظهار کرد «با هماهنگی‌های خوبی که انجام شد روز گذشته خاموشی مردم اعمال نکردیم و اکنون شرایط پایدار است اما در این ایام سرد سال تنها راهی که می‌تواند مطمئن باشد همکاری مردم است. با توجه به اینکه در تابستان توانستیم شرایط خاموشی را پشت سر بگذاریم اکنون نیز اگر مردم همکاری کنند میزان مصرف کاهش می‌یابد. وی در ادامه افزود:

نیروگاه‌ها اکنون آماده به کار هستند، تعدادی از نیروگاه‌ها به دلیل عدم نیاز از مدار خارج شدند و برخی نیروگاه‌ها به خاطر کمبود سوخت ممکن است از مدار خارج باشند اما نکته‌ی مهم این است که اگر مردم همکاری کنند در بخش خانگی و تجاری تنها با صرفه‌جویی اندک می‌توانیم مشکل را حل کنیم.محمدحسن متولی زاده

وی در خصوص میزان سوخت ارسالی به نیروگاه‌ها هم توضیح داد «از نظر حجم سوخت تحویلی تغییر محسوسی نداریم اما ترکیب سوخت برای ما اهمیت دارد. میزان مصرف انرژی برق حدود ۴/۵ درصد از ابتدای سال تاکنون رشد داشته و به همان میزان نیز مصرف سوخت افزایش داشته است.

مازوت یک سوخت جایگزین

وی با بیان اینکه زمانی که گاز نیروگاه‌ها محدود می‌شود از سوخت جایگزین استفاده می‌کنیم و اکنون تعداد محدودی از نیروگاه‌های بخاری از مازوت استفاده می کنند؛ ترجیح ما این است که کل نیروگاه‌ها از گاز استفاده کنند چرا که این مسئله نه تنها تأثیرات محیط زیستی دارد بلکه به واحدهای نیروگاه‌ها آسیب کمتری وارد می‌کند.

مدیرعامل توانیر در خصوص راندمان نیروگاه‌ها نیز توضیحاتی را ارائه کرد. به گفته‌ی وی «راندمان در نیروگاها‌های حرارتی یک مسئله‌ی فنی است. در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های حرارتی از متوسط دنیا بالاتر است و به کشورهای پیشرفته نیز نزدیک هستیم. لذا از نظر راندمان مسئله اساسی نداریم اما سعی ما این است که سوخت محدود را در اختیار نیروگاه‌هایی بگذاریم که راندمان بالایی دارند.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄  15  =