پیشتازان همکاری با فینتک کدامند؟ / ایران نیز وارد این رقابت شد

گفتگو با احمد جعفری، مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان (بخش اول)؛

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با توجه به اقبال عمومی مشتریان از خدمات فناوری مالی درصدد برآمده تا در این حوزه اقدامات ارزشمندی انجام دهد که یکی از آنها طراحی اپلیکیشن تاپ بود. همچنین با راه اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری قصد ورود و سرمایه گذاری در استارتاپ های فینتک دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در اقتصاد جهانی اهمیت فزآینده نوآوری‌هایی نظیر استفاده گسترده از تكنولوژی‌ها، گستره کسب و کار بانكی را تغییر داده است. 
تكنولوژی‌های مالی FinTech به یک بخش جدایی‌ناپذیر صنعت بانكداری تبدیل شده‌اند و استارتاپ‌ها حوزه فعالیت خود را با ورود کردن به فعالیت‌های بانكی، که در گذشته تحت پوشش بانک‌ها بود، گسترش داده‌اند. رشد سریع فینتک‌ها، دورنمای کسب و کار بانكداری را که نیازمند راه‌حل‌های نوآورانه‌تر بود، تغییر داده است.

 

* تاثیر فینتک در زیرساخت های بانکی
مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان در زمینه تاثیرات فینتک در زیرساخت های بانکی اظهار داشت، ظهور فینتک‌ها که خدمات مالی نوین را جایگزین سیستم‌های تقریباً کند، غیر منعطف و پرهزینه‌تر کردند، باعث شد تا علاوه بر اینکه خدمات ارائه ‌شده مالی را به لحاظ کمی و کیفی بیش از پیش به ذائقه و نیاز مشتریان نزدیک شود، عامل محرک خوبی برای ایجاد فضای رقابتی نیز بود و بسیاری از شرکت‌ها، مؤسسات مالی و بانک‌ها را از بحران و رکود خارج کرد. ضمن اینکه نباید از کنار این موضوع مهم به راحتی عبور کرد که رشد کمی و کیفی خدمات فینتکی، به کاهش هزینه و حتی افزایش درآمد بنگاه‌های اقتصادی کمک بسزایی کرد.
افتتاح حساب، احراز هویت، امضای دیجیتال، ثبت درخواست، امور مربوط به وام‌دهی، پرداخت از طریق حساب‌های چند امضاء و غیره از جمله خدماتی است که مشتریان به‌ صورت کاملاً آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب با استفاده از این فناوری نو دریافت می‌کنند.
در واقع فینتک‌ها با توجه به ساختار سازمانی کوچک‌تر نسبت به بانک‌ها می‌توانند با صرف هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه‌تر بستر مناسب برای ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم کنند. خدمات‌دهی از سوی فینتک‌ها ضمن اینکه موجب افزایش درآمدهای کارمزدی می‌شود، رضایت‌مندی مشتری را در دریافت خدمات از طریق پرداخت کارمزد در پی خواهد داشت.

 

* دلایل همکاری بانک با شرکت های فینتک
جعفری بیان کرد بانک‌ها نقش بسزایی در ایجاد بستر مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت و ظهور کسب و کارهای نوین این حوزه را دارند. بنابراین اگر زمینه و بستر لازم برای ایجاد و ظهور فینتک‌ها از سوی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی حوزه مالی یعنی بانک‌ها و مؤسسات مالی فراهم نشود، قطعاً رشد و تکامل این کسب و کارهای نوین حوزه مالی، کند و شاید بتوان گفت که ناامیدکننده خواهد بود.
یکی از امتیازهای ویژه برای جلب نظر مشتری، تنوع خدمات مجازی و الکترونیکی بانک‌هاست که می‌تواند در بستر کسب و کارهای نوین و به ‌صورت واسطه‌ای در اختیار مشتریان قرار بگیرد. در واقع نمود سرمایه‌گذاری انجام ‌شده از سوی بانک‌ها برای ایجاد، رشد و تکامل کسب و کارهای نوین، در فضای رقابتی بین بانکی برای جذب سرمایه و مشتری کاملاً مشهود خواهد بود.
از مهم‌ترین الزام‌ها برای ورود به عرصه‌های رقابت بانکی در سطح جهانی، نزدیک شدن و تطبیق پیدا کردن با فرآیندهای بین‌المللی در حوزه مالی بانکی است که قطعاً از طریق کسب و کارهای نوین، سرعت و کیفیت بهتر و هزینه کمتری در پی خواهد داشت. ایجاد زیرساخت‌های هوشمند و افزایش سرعت و کیفیت خدمات بانکی نوین و الکترونیکی و تطبیق فعالیت‌های بانکی با مقررات و دستورالعمل‌های بین‌المللی قطعاً از طریق میانبر فینتک‌ها و کسب و کارهای نوین، به لحاظ کمی و کیفی امیدوارکننده و اثربخش‌تر خواهد بود.
از میان استارتاپ‌های فعال در صنایع مختلف، فینتک‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، چرا که با مدیریت پول سر و کار دارند و آینده دنیای مالی را می‌سازند. از سوی دیگر از علت‌های استقبال کارآفرینان به این فضا می‌توان به استارتاپی که صاحب و حامی آن نه یک شخص بلکه یک بانک، مؤسسه مالی یا شرکت بیمه‌ای معتبر با پشتوانه مالی است و تیم تولیدکننده فارغ از نگرانی‌های راه‌اندازی استارتاپ، روی کار خود تمرکز می‌کند، اشاره کرد. زمانی که با طراحی یک اپ ساده پیشخوان می‌توان به طور مستمر از تراکنش‌ها، کسب درآمد کرد می‌توان از حمایت‌های مادی و آموزش‌های مراکز متعدد نوآوری بانک‌ها بهره برد.

 

* بازیگران اکوسیستم همکاری بانک و فینتک 
از نظر مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان، پنج بازیگر اصلی اکوسیستم فینتک وجود دارد که شامل استارتاپ‌های فینتکی، توسعه‌دهندگان تکنولوژی، نهادهای مالی سنتی، مشتریان مالی و دولت (به عنوان نهاد قانون‌گذار) هستند. 
بدیهی است موفقیت استارتاپ‌های فینتک و ارتباط مستقیم با مشتریان مالی، در جایگاه نهادهای مالی سنتی تأثیر گذاشته است و طبق روندی که در دنیا طی شده، این تأثیر باعث تغییر مدل درآمدزایی این نهادها نیز می‌شود. چرا که تیم‌های کوچک و جوان استارتاپ‌ها سریعاً مسیر نوآوری را تعیین می‌کنند و این مهم، در برخی از زمینه‌ها با حذف نقش نهادهای مالی سنتی همراه است. 
از سوی دیگر، بانک‌ها با درک این واقعیت و با بهره‌گیری از پتانسیل‌های خود به‌منظور هم‌سو شدن با موج تغییرات، علاوه بر اینکه استارتاپ‌های خود را راه‌اندازی کردند، از طریق شتاب‌دهنده‌ها، صندوق‌های جسورانه و حمایت‌های مادی و شراکت، سعی در حفظ جایگاه و سهم بازار خود دارند.
در گذشته که استارتاپ‌ها به طور جدی رشد نکرده بودند، فعالیت توسعه‌دهندگان تکنولوژی معمولاً محدود به سفارش بانک‌ها در زمینه راهکارها، خدمات و محصولات آی‌تی بود ولی اکنون، خود این تیم‌ها و شرکت‌ها به عنوان بازوی قوی در کنار استارتاپ‌ها فعالیت می‌کنند. 
نکته دیگری که جعفری به آن اشاره کرد، به دلیل تفاوت قوانین رگولاتوری داخلی که تأثیر مستقیم روی مدل درآمدزایی دارد، الگوبرداری از فینتک‌های موفق دنیا کفایت نمی‌کند و بومی‌سازی آن علاوه بر امکان‌سنجی، نیاز به تخصص‌های مرتبط و کار کارشناسی دارد.
همچنین بانک‌ها با توجه به دسترسی به حجم داده بسیار وسیع و ارزشمند، از قدرت بسیار بالایی در حوزه فینتک برخوردارند که استارتاپ‌های فعال در این حوزه می‌توانند با ارائه ایده‌ها و راهکارهای نوین، خلق ارزش کنند.

 

* روند پیشروی فینتک ها در بانک های ایران
جعفری روند پیشروی فینتک ها در بانک ها را مثبت ارزیابی کرد، به طوری که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فینتک با رشد شتابانی در حال انجام است، 
آمارهای جهانی در این خصوص نشان می‌دهد که در سال 2019 میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سال 2018 دو برابر شده است. و به میزان 55.3 میلیارد دلار رسیده است. 
در حال حاضر چین به عنوان رهبر و پیشگام سرمایه‌گذاری در حوزه فینتک گوی رقابت را از سایر کشورها ربوده است و انگلیس نیز طی سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای در این حوزه داشته است. بر اساس یک گزارش تحقیقی، انتظار می‌رود تا سال 2022 تراکنش‌های حوزه موبایل 121 درصد رشد را تجربه کند و در نهایت 88% تراکنش‌های بانکی در دنیا در این بستر انجام شود. 
در کشور آمریکا و در میان سازمان‌های مالی سنتی 82% آنها در حال برنامه ریزی جهت افزایش همکاری و مشارکت با شرکت‌های فینتکی در سه سال آتی هستند. حوزه‌هایی چون هوش مصنوعی و بلاکچین از جمله موضوعات مورد علاقه شرکت‌ها و مؤسسات مالی جهت مشارکت در زمینه‌های فینتکی هستند.
از نظر مدیرعامل تجارت الکترونیک پارسیان، در ایران نیز طی سال‌های اخیر، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فینتک توانسته اند اقبال قابل ملاحظه‌ای در میان مشتریان خدمات مالی و بانکی بدست آورند. از این رو بانک‌ها با مشاهده این اقبال عمومی درصدد برآمدند تا سرمایه‌گذاری‌هایی را در این حوزه انجام دهند و با ایجاد دپارتمان‌های درون سازمانی و مشارکت با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فینتکی از حضور در این بازار رو به رشد عقب نمانند چرا که بسیاری از خدمات سنتی بانک‌ها به بهره‌مندی از این فناوری نوین متحول شده و بانک‌ها با بهره‌مندی از این حوزه ضمن ارائه مزیت‌های رقابتی برای مشتریان خود می‌توانند چابکی و انعطاف‌پذیری خود را به شکل ملموسی بهبود و ارتقا بخشند.
جعفری همچنین اضافه کرد که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز از اهمیت این موضوع غافل نبوده و طی سال‌های گذشته اقدامات ارزشمندی در این حوزه انجام داده که از نمونه‌های موفق آن می‌توان به اپلیکیشن تاپ اشاره نمود. همچنین در سال جاری نیز با راه‌اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری قصد ورود و سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های حوزه فینتک را دارد.

 

 

سخن پایانی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که فینتک ها جایگزین سیستم های کند و پر هزینه بانک ها شده و سبب شده تا بسیاری از امورات بانکی مانند احراز هویت، درخواست وام، امضای دیجیتال و غیره به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام گیرد. بانک ها می توانند با ایجاد تنوع خدمات مجازی و الکترونیکی و مطابقت با فرآیندهای بین المللی مالی در مقایسه با رقیبان خود، سرمایه و مشتریان زیادی جذب کنند. 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  6  =  11