مسیر بازگشت کرونا از قله

سه علامت مثبت در آمار کووید-۱۹ مشاهده شد;

بررسی آمار روزانه وزارت بهداشت از وضعیت مبتلایان به ویروس‌کرونا نشان می‌دهد که تا ۱۴ دی ماه سال‌‌جاری، وضعیت بیماران بدحال که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند پس از ۶۶ روز به کمتر از ۵ هزار نفر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از سوی دیگر نسبت بستری‌شده‌های روزانه به تعداد مبتلایان روزانه نیز به حدود ۸‌درصد رسیده که کمترین میزان از زمان انتشار آمارها بوده است. علاوه‌بر این، آمارها نشان می‌دهد که نسبت مبتلایان به آزمایش‌ها به حدود ۱۱ درصد رسیده که پس از ۱۰۵ روز تکرار شده است. هر سه این حقایق آماری نشان می‌دهد وضعیت شیوع ویروس‌کرونا در کشور در حال کنترل است. البته پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده با کاهش تعداد بیماران بدحال تعداد فوتی‌های روزانه به کمتر از ۱۰۰ نفر برسد اما همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» اشاره شد، اگر محدودیت‌ها کم شود دوباره میزان شیوع افزایش پیدا خواهد کرد.

آمار

براساس گزارش وزارت بهداشت، تعداد کل مبتلایان به ویروس‌کرونا در کشور تا ۱۴دی‌ماه ۹۹، یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۴۳۴ نفر بوده که از این تعداد مبتلا حدود ۴۷/ ۴ درصد یعنی ۵۵ هزارو ۵۴۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اگرچه در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا نسبت مرگ به ابتلا بسیار بالا به‌حساب می‌آید اما بررسی آمارها نشان می‌دهد این نسبت در حدود ۳۰۰ روز اخیر یعنی از ۲۲ اسفند تا ۱۴ دی ماه در کشور بی‌سابقه بوده است. البته یکی از دلایلی که نسبت فوت‌شده‌ها به مبتلایان شناسایی شده در کشور بیش از سایر کشورهاست، این است که هنوز تعداد آزمایش‌های تشخیصی در کشور به نسبت جمعیت کل کشور به ۱۰‌درصد نرسیده است. در نتیجه می‌توان گفت تعداد مبتلایان شناسایی‌شده در این مدت کم برآورد شده است.

کاهش تعداد بیماران بدحال به کمتر از ۵هزار نفر

بررسی آمارها نشان می‌دهد پس از بیش از ۳ ماه (۶۶ روز) تعداد بیماران بدحال که نیاز به مراقبت‌های ویژه بیمارستانی مانند تخت‌های ICU دارند به کمتر از ۵ هزار نفر رسیده است. براساس آمار وزارت بهداشت کشور، در ۱۴ دی ۹۹، تعداد بیماران بدحال ۴۹۵۳ نفر اعلام شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آخرین‌بار که تعداد بیماران بدحال کرونایی به این تعداد رسیده بود، ۳ آبان ماه بوده است. بعد از آن تعداد بیماران بدحال سیر صعودی در پیش گرفت‌ به‌طوری که در ۸ آذرماه به حدود ۵۸۶۵ نفر رسید‌ که بیشترین مقدار تعداد بیماران بدحال به‌شمار می‌آید. پس از آن تعداد بیماران بدحال کاهشی شده به‌طوری‌که در مدت یک ماه تا ۹‌دی ماه، تعداد بیماران بدحال حدود ۷۳۷ نفر کاهش پیدا کرد. این رقم در ۱۳‌‌دی ماه به کمتر از ۵ هزار نفر رسید و در ۱۴‌دی ماه ۴۹۵۳ نفر گزارش شده است. کاهش تعداد بیماران بدحال روی تعداد کاهش تعداد فوتی‌ها موثر است. در نتیجه پیش‌بینی می‌شود با ادامه‌دار بودن این روند، تعداد فوت‌شده‌ها به دلیل ابتلا به این بیماری نیز به کمتر از ۱۰۰ نفر در روز برسد.

کاهش نسبت بستری‌ها به مبتلایان روزانه

گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد در ۱۴‌دی ماه ۹۹، تعداد مبتلایان روزانه ۵۹۶۰ نفر بوده است‌ که به نسبت حدود یک ماه پیش یعنی ۱۵ آذرماه، تقریبا نصف‌شده است. بررسی روند آمار مبتلایان روزانه نشان می‌دهد که در ۷ آذرماه شناسایی بیشترین تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ رخ داده است. در این تاریخ ۱۴‌هزار و ۵۱ نفر مبتلا شناسایی شده است‌ اما پس از این تاریخ تقریبا روند مبتلایان روزانه به کرونا کاهش پیدا کرده است.

در این مدت کمترین تعداد مبتلایان روزانه نیز در ۷ دی رخ داده که حدود ۵۵۰۲ نفر گزارش شده است. از سوی دیگر تعداد افراد بستری‌شده در بیمارستان‌ها نیز با کاهش قابل‌توجهی مواجه‌ بوده است. براساس آمار رسمی وزارت بهداشت در ۱۴ دی ماه سال‌جاری تعداد افراد بستری‌شده ۴۹۷ نفر گزارش شده است. آخرین‌بار که تعداد افراد بستری در این حدود بود، ۱۵ خرداد ماه با حدود ۴۹۴‌نفر گزارش شده است. پس از آن تقریبا به مدت ۱۵ روز روند تعداد بستری‌شده‌ها صعودی بوده تا در ۳۰ خرداد ماه مجددا رقم بستری‌های روزانه به ۵۹۵ نفر رسیده است. اما در ادامه روند صعودی ادامه پیدا می‌کند تا اینکه در آبان ماه تعداد افراد بستری به بیش از ۳ هزار نفر می‌رسد. آمار نشان می‌دهد در ۲۱ آبان ماه تعداد افراد بستری‌شده روزانه، ۳۳۳۹ نفر گزارش شده است که بالاترین رقم تعداد افراد بستری در روز به‌شمار می‌آید. اما پس از این تاریخ تقریبا با شروع افزایش محدودیت‌ها در شهرهای قرمز، تعداد بستری‌های روزانه روندی نزولی پیدا می‌کند و تا ۸ آذرماه تعداد افراد بستری شده به کمتر از ۲ هزار نفر در روز می‌رسد. این روند تقریبا از ابتدای دی ماه شیب نزولی بیشتری پیدا می‌کند به‌طوری که در ۷ دی ماه تعداد افراد بستری‌شده حدود ۵۳۰ نفر گزارش شده است. البته در روزهای بعدی کمی به تعداد این افراد افزوده شده، اما در ۱۴ دی این تعداد به کمتر از ۵۰۰ نفر رسیده است.

برای بررسی بیشتر می‌توان نسبت تعداد بستری‌های روزانه به مبتلایان روزانه شناسایی شده را به‌دست آورد. این نسبت در روز ۱۴‌دی ماه حدود ۳/ ۸ درصد بوده که کمترین مقدار تاریخی آن به‌حساب می‌آید. در تفسیر این نسبت می‌توان گفت از هر ۱۰۰ نفر که در ۱۴ دی ماه شناسایی شده‌اند، تنها ۸ نفر آنها نیاز به بستری در بیمارستان داشته‌اند. این نسبت در برخی از روزها مانند ۲ مرداد ماه به بیش از ۷۵درصد رسیده بود.‌کاهش نسبت بستری‌ها به مبتلایان روزانه به همراه کاهش تعداد بیماران بدحال نشان می‌دهد که زنجیره انتقال ویروس‌کرونا تا حدی شکسته شده و کنترل شیوع این بیماری را راحت‌تر کرده است، در نتیجه امیدواری برای کاهش تعداد فوتی‌ها به‌واسطه ابتلا به این بیماری افزایش پیدا کرده است.

افزایش تعداد تست‌های تشخیصی

آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد کل آزمایش‌های تشخیصی بیماری کرونا در کشور به حدود ۷‌میلیون و ۸۰۰ عدد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در روز ۱۴ دی ماه، تعداد تست‌های تشخیصی روزانه ۵۴ هزار و ۱۱۱ عدد بوده است که بیشترین تعداد آزمایش‌های روزانه محسوب می‌شود. نگاهی به آمار تعداد تست‌های روزانه نشان می‌دهد که از ابتدای آبان ماه تعداد این تست‌ها به روزانه بیش از ۳۰‌هزار عدد می‌رسد و تا ۲۱ آبان ماه رقم تست‌ها به حدود ۴۲ هزار عدد در روز نیز افزایش پیدا می‌کند. روند صعودی تعداد تست‌های روزانه در آذرماه ادامه پیدا کرده به‌طوری که در ۲۹ آذر ماه تعداد تست‌های تشخیصی کرونا ۵۱ هزار و ۲۶۴ عدد اعلام شده است.  افزایش تعداد تست‌های تشخیصی به شناسایی زودتر بیماران مبتلا به کرونا منجر شده و در نتیجه سرعت شکستن حلقه انتقال بیماری را افزایش می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت مبتلایان روزانه به تست‌های تشخیصی نیز در ۱۴ دی ماه حدود ۱۱ درصد بوده است. به‌عبارت دیگر از هر‌۱۰۰ تست انجام شده ۱۱ نفر مبتلا شناسایی شده است. این نسبت تا ۲۰ آذرماه بالای ۲۰ درصد بوده و پس از آن سیر نزولی داشته است.

موفقیت شکننده در مواجهه با کرونا

آمارها نشان می‌دهد در نیمه‌های پاییز یعنی در حدود ۱۵ مهر تا ۱۵ آذرماه شتاب ابتلا به ویروس‌کرونا چشمگیر بوده است. در همان دوران، مقاله‌ای  با عنوان «نسخه نجات از انفجار کرونا» منتشر شد که در آن کارشناسان اقتصادی بر ضرورت تعطیلی فراگیر کوتاه‌مدت به‌منظور کاهش شیوع بیماری تاکید داشتند. پس از آن، سیاست‌گذار با ایجاد یک تعطیلی نسبتا فراگیر و کاهش میزان تعاملات اجتماعی، این هدف‌گذاری را محقق کرد. نتیجه تعطیلی‌های سراسری و افزایش محدودیت‌ها در آمارها کاملا مشهود است. اما به‌نظر می‌رسد این موفقیت در صورت برداشتن محدودیت‌ها و از‌سرگیری تعاملات اجتماعی کاملا شکننده بوده و قابلیت افزایش تعداد بیماران مبتلا به این بیماری به‌طور ضمنی در کشور وجود دارد. بنابراین بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که دولت باید ضمن کنترل شرایط کرونایی با در نظر داشتن حمایت‌های لازم از اقتصاد، شرایط را برای خرید هرچه سریع‌تر واکسن فراهم کند

 

منبع: دنیای اقتصاد 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  54