شرکت ایران کیش، پارسیان و نوین آرین با بیشترین کارایی توزیع ابزار پذیرش

تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در بازار ابزارهای پذیرش

شاخص اثربخشی یکی از شاخص‌های مهم در میزان بازدهی ابزارهای پذیرش شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک می باشد. این شاخص بیانگر آن است که هر کدام از شرکت ها تا چه اندازه توانسته اند تراکنش های بیشتری را در سیستم پرداخت خود جذب کنند. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در بازار هر یک از ابزارهای پذیرش بررسی گردد تا بتوان کارایی توزیع ابزارهای پذیرش شرکت ها را مشخص کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، زمانی که تعداد دستگاه و تعداد تراکنش های انجام شده در ابزارهای پذیرش شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک (PSP) مشخص باشد، می توان از شاخص اثربخشی استفاده کرد تا بتوان به میزان کارایی توزیع ابزارهای فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی شرکت های پرداخت پی برد.
عدد حاصل میزان اثربخشی پایانه های یک شرکت در شبکه پرداخت الکترونیک را نشان می دهد و مقدار آن بیانگر توانایی یک شرکت در جذب تراکنش ها است. 
در واقع چنانچه مقدار این شاخص برای شرکتی برابر با یک باشد، بدین معنی است که آن شرکت توانسته است دقیقاً به اندازه سهمی که در تعداد ابزارهای پذیرش دارد، از بازار تراکنش به دست آورد. 
در مقابل، چنانچه مقدار شاخص بالاتر از یک باشد، یعنی شرکت بیشتر از سهمی که از ابزارها دارد، موفق به جذب تراکنش شده است.

 

تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در بازار پایانه های فروشگاهی
ارزیابی تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در بازار پایانه ‌های فروشگاهی نشان می‌دهد که دو شرکت پرداخت الکترونیک سپهر و پرداخت الکترونیک پاسارگاد با ضریب بیش از 2، دارای بالاترین میزان شاخص بوده‌اند. با این حال، روند این شاخص در این دو شرکت نزولی بوده است.
شرکت به ‌پرداخت ملت که با شاخصی در محدود 7/1 در رتبه سوم قرار دارد، توانسته است افزایش محسوسی در این شاخص ایجاد کند.
 

 

تعداد تراکنش های شرکت های پرداخت در بازار پایانه های اینترنتی
بررسی تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در بازار پایانه ‌های اینترنتی حاکی از آن است که بیشترین ضریب با رقمی بیش از پنج متعلق به پرداخت الکترونیک سپهر است.
شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش با افزایش چشمگیر عملکرد پایانه‌های خود توانسته است فقط طی تابستان سال جاری شاخص اثربخشی پایانه‌های اینترنتی خود را بیش از 2 برابر افزایش دهد و در شهریور ماه رتبه نخست را از آن خود کند. 
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز در این دوره شاخص خود را از نزدیک به 1 به 8/1 افزایش داده است.
 

 

تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در بازار پایانه های موبایلی
ارزیابی تعداد تراکنش شرکت های پرداخت در بازار پایانه‌های موبایلی نشان می‌دهد که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت نوین آرین پرچمدار این حوزه هستند. 
تجارت الکترونیک پارسیان توانسته است شاخص اثربخشی پایانه‌های موبایلی خود را به رقم قابل توجه 5/9 افزایش دهد که حکایت از رشد بیش از 100 درصد تنها در شهریور ماه دارد.
 

شبکه پرداخت الکترونیکی کارت (شاپرک) با بررسی سهم شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت از بازار تراکنش های هر یک از ابزارهای پذیرش می تواند حوزه فعالیت و نحوه سرمایه گذاری هر یک از شرکت های PSP در ابزارهای پذیرش را شناسایی کند تا بدین وسیله بتواند در زمینه تعیین سیاست های توسعه بازار و نظارت بر آن، رصد وضعیت کنونی صنعت پرداخت الکترونیکی کارت کشور و ترسیم مسیر حرکت آتی بازار آنها از دانش دقیق و اطلاعات به روز برخوردار باشد.

 

 

سخن پایانی
بررسی تعداد تراکنش شرکت های پرداخت از بازار پایانه های فروشگاهی، اینترنتی و موبایلی در شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که طی دوران کرونا و محدودیت های ناشی از آن، برخی از شرکت‌ها توانسته‌اند افزایش عملکرد چشمگیری را از خود ثبت کنند. در این بین، شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش، تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت نوین آرین توانسته‌اند کارایی توزیع ابزارهای پذیرش خود را افزایش دهند. از این رو، شرکت ها به سبب کاراتر بودن توزیع، می بایست با جایابی مناسب کارتخوان ها در مناطق با تراکم جمعیتی بالا و مکان یابی مناسب برای جذب تراکنش های بیشتر، شاخص اثربخشی این ابزار پذیرش را بهبود بخشند.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5