عربستان و امارات بصورت مشترک یک سیستم پرداخت بلاکچینی راه‌اندازی کرده‌اند

شبکه‌ی پرداخت مشترک بانک‌های مرکزی عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی با نام «ابِر(Aber)» بر پایه‌ی انتشار ارز دیجیتالی بانک مرکزی(CBDC)، به‌طور موفق مورد آزمایش قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طرح آزمایشی ارز دیجیتالی مشترک بانک‌های مرکزی امارات و عربستان که با عنوان «پروژه‌ی ابِر(Project Aber)» شناخته می‌شود، به‌طور همراستا با تلاش بانک‌های مرکزی جهان برای توسعه‌ی ارز دیجیتالی صورت پذیرفته است. این پروژه یک سیستم پرداخت فرامرزی را برای این کشور‌ها ایجاد کرده است.

کشورهای واقع در خاورمیانه؛ همانند عربستان سعودی، کویت، عمان و امارات متحده‌ی عربی در اقتصاد خود به منابع نفتی اتکا دارند. با این وجود، کاهش ذخایر این کشورها و کشف چاه‌های جدید نفت در ایالات متحده‌ی آمریکا موجب شده است تا این کشور‌ها برای حفظ اقتصاد خود در آینده بر روی صنعت توریسم و تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنند.

پروژه‌ی ابِر نیز در مسیر پیشرفت فن‌آوری در این کشورها قرار دارد. این پروژه‌ی آزمایشی برای تسویه‌ی حساب‌های بین المللی در میان بانک مرکزی عربستان و بانک مرکزی امارات و همچنین بانک‌های تجاری دو کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

نقاط قوت پروزه‌ی ابِر

بانک‌های شرکت کننده در این طرح، نتایج مثبتی را از نظر سرعت، زمان و دقت ارسال تراکنش‌ها گزارش کرده‌اند. بعلاوه، برای کسب اطمینان از امنیت سیستم و تعامل با شرکت‌های واسطه ارائه‌ی خدمات پرداخت، «پول واقعی» برای آزمایش این طرح مورد استفاده قرار گرفته است.

در این پروژه هر بانک گره‌ی خود را اجرا می‌کند(داده‌های شبکه‌ی بلاکچین در نزد بانک‌ها ذخیره‌ و بروزرسانی می‌شود) و داده‌ها به‌طور مداوم با استفاده از آخرین داده‌های شبکه بروزرسانی می‌گردد. در نتیجه می‌توان از عملکرد درست سیستم اطمینان حاصل کرد؛ یعنی در صورتی که یک گره متوقف و یا خاموش گردد، شبکه به عملکرد طبیعی خود ادامه خواهد داد.

بعلاوه، این طرح بر روی سرور‌های خصوصی مورد آزمایش قرار گرفته است اما بانک‌های مرکزی عربستان و امارات اعلام کرده‌اند که برای افزایش امنیت و مقیاس‌پذیری شبکه‌ی اصلی را بر سرورهای ابری اجرا خواهند کرد.

نقاط ضعف پروژه‌ی ابِر

اگرچه آزمایش پروژه‌ی ابِر موفقیت آمیز ارزیابی شده است، اما مشکلاتی نیز در زمان آزمایش این پروژه آشکار شده است. تغییر نسبت ارزش ارز ریال عربستان و درهم امارات یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مربوط به پروژه‌ی ارز دیجیتالی بانک مرکزی را تشکیل می‌دهد.

در این آزمایش نسبت ثابتی برای تسویه‌ی ارز دو کشور مورد استفاده قرار گرفته است اما تغییر ارزش ارز به معنای این است که فرض نرخ تبدیل ثابت مشکلاتی را برای تسویه‌ی مبادلات به همراه خواهد داشت.

همچنین شهر‌های مختلف نرخ مالیات و یا بهره‌ی متفاوتی را بر مبادلات تجاری اعمال می‌کنند. این موضوع فرصتی را برای کسب سود از این تفاوت‌ها فراهم می‌کند. اما وجود تفاوت در یک سیستم گسترده ویکپارچه قابل پذیرش نیست.

بعلاوه، قابلیت ردگیری دارایی‌های منتشر شده به مشکل احتمالی دیگری اشاره دارد. بانک‌های مرکزی شرکت کننده در این طرح قادر خواهند بود پول‌های بیشتری را نسبت به طرفین شرکت کننده منتشر کنند و سپس این دارایی را در دیگر کشور‌ها برای دریافت کالا و یا خدمات بازخرید کنند که زیان کشور مقابل را به همراه خواهد داشت. برای مقابله با این مساله، پیشنهاد شده است تا مقدار دارایی‌های قابل انتشار توسط طرفین محدود گردد.

کاهش هزینه به کمک فن‌آوری بلاکچین

با این وجود، این دو بانک مرکزی انتشار ارز دیجیتالی مشترک برای تسویه‌ی مبادلات بین‌المللی را مقرون به صرفه ارزیابی کرده‌اند. در نتیجه سیستم پرداخت توزیع شده ویژگی‌های بهتری را در مقایسه با سیستم‌های پرداخت متمرکز ارائه می‌کنند.

انتظار می‌رود که دولتمردان عربستان سعودی و امارات متحده‌ی عربی نیز به توسعه‌ی تکنولوژی بلاکچین و به‌کارگیری آن در بخش مالی کمک کنند.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ⁄  1  =