خدمات بانکی به تدریج به دست استارتاپ‌ها می‌افتد/ سیستم بانکی از کر خارج می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی:

امروز جهان نسل جدیدی از صنعت را تجربه می‌کند که با معماری متمرکز همخوانی ندارد و کر بنکینگ‌ها جای خود را به بانکداری باز داده‌اند. در ایران نیز این اتفاق به تدریج روی خواهد داد و سیستم بانکی از کر خارج شده و معماری دیگری برای آن تعریف خواهد شد.حسن زادمهر معتقد است تقریبا تمام سرویس‌هایی که بانک‌ها امروز ارائه می‌دهند به تدریج به دست استارتاپ‌ها می‌افتد و لازم است به فراخور بلوغ بانک‌ها و بلوغ یک کشور برای توسعه و حمایت از استارتاپ‌ها این تغییر تدریجی اتفاق بیفتد.

حسن زادمهر، مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی در گفت و گو با پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در خصوص ضرورت تحول کربنکینگ در دوران تحول دیجیتال گفت: نخستین موضوعی که باید به آن توجه کنیم؛ آن است که معماری نرم‌افزار در حال تغییر است. به عبارتی معماری‌های متمرکز در حال تبدیل شدن به معماری‌های غیرمتمرکز است.

بانک‌ها باید سکو و پلت فرمی برای سایر بازیگران باشند

این کارشناس بانکداری الکترونیک توضیح داد: نسل چهارم صنعت دیگر چندان با معماری‌های متمرکز همخوانی ندارد. وقتی روی CLOUD(رایانش ابری) کار می‌کنید یا بلاکچین را به عنوان یکی از تکنولوژی‌های پیش رو در نسل چهارم استفاده می‌کنید و وقتی دنبال این هستید که Open API بدهید و بخشی از کسب و کار را استارتاپ‌ها برای شما انجام دهند؛ یعنی دیگر لازم نیست همه کسب و کار در سیستم شما متمرکز شود. شما فقط باید سکو و پلت‌فرمی باشید که بقیه بازیگران روی این پلت‌فرم بازی خود را انجام دهند.

لزوم معماری جدید برای نظام بانکی

او اضافه کرد: پیش از نسل چهارم شرکت‌ها و بانک‌ها علاقمند بودند که همه بیزنس دست خودشان باشد بنابراین نیاز بود که سیستم متمرکز یا کربنکینگی داشته باشند که تمام محصولات و خدمات را از یک مرکزی بتوانند تحت کنترل درآورند اما در نسل چهارم این تمرکز از بین می‌رود و Open Banking یا بانکداری باز، Open mind و Open Culture مطرح می‌شود که مخصوص نسل چهارم است. بنابراین معماری سیستم بانکی از کر خارج خواهد شد و معماری دیگری به خود خواهد گرفت.

این کارشناس صنعت پرداخت با ذکر مثالی گفت: در گذشته موضوع تلفن خلاصه می‌شد به مخابرات اما به تدریج با آمدن اپراتورهای مختلف معماری از حالت متمرکز خارج شد و دیگر یک سیستم متمرکز برای مکالمه وجود ندارد.

آشنایی به تکنولوژی یک زیرساخت مهم برای رفتن به سمت تغییر است

زادمهر با تاکید بر اینکه تکنولوژی و کاربرد تکنولوژی پیش نیازهایی لازم دارد افزود: افرادی می‌توانند از تکنولوژی بهره‌ ببرند که آن را خوب بشناسند. بنابراین معماری و تکنولوژی‌های جدید برای اینکه به خوبی مورد استفاده بانک‌ها قرار گیرد لازم است که مدیران آن بانک‌ها آن تکنولوژی را به خوبی بشناسند و به فراخور بلوغ و نیاز سازمانی خود از آن استفاده کنند. بنابراین مهم‌ترین زیرساختی که بانک‌ها برای استفاده از نسل چهارم بانکداری لازم دارند این است که افراد دانا و توانا در اختیار داشته باشند. این افراد به فراخور نیاز آن بانک، تکنولوژی لازم را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها به بانک‌ها متصل می‌شوند و بانک با ارائه سطح دسترسی از آنها استفاده می‌کند. در ایران نیز نمونه‌هایی مانند اپلیکیشن بله از سوی بانک ملی و فین‌تک بانک آینده وجود دارد. تعدادی از این موارد که البته هنوز برندهای معروفی ندارند در این حوزه فعال هستند.

خدمات بانکی به تدریج به دست استارتاپ‌ها می‌افتد

او متذکر شد: تقریبا تمام سرویس‌هایی که بانک‌ها امروز ارائه می‌دهند به تدریج به دست استارتاپ‌ها می‌افتد ولی آیا به زودی باید منتظر چنین تحولی باشیم؟ قطعا پاسخ منفی است. لازم است به فراخور بلوغ بانک‌ها و بلوغ یک کشور برای توسعه و حمایت از استارتاپ‌ها این تغییر تدریجی اتفاق بیفتد. و ارائه خدمات به مرور زمان به استارتاپ‌ها سپرده شود.

زادمهر اضافه کرد: به تدریج استارتاپ‌های خارجی نیز در این زمینه ممکن است حضور پیدا کرده و بخشی از خدمات بر عهده این استارتاپ‌ها قرار گیرد. همان طور که در حوزه شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، واتسپ و … این استارتاپ ها حضور پیدا کردند و در دنیا بازیگر مهمی شدند و ایران هم مشتری آنها شد در سایر بخش‌ها نیز این سرویس‌های خارجی قابل استفاده خواهد بود. در حوزه بانکی نیز به فراخور ارتباط با نظام بانکی در دنیا، بانک‌های ایران می‌توانند سرویس‌هایی را از استارتاپ خارجی بگیرند. در حوزه بلاکچین امروز این اتفاق افتاده است. از کیف پول‌های خارجی استفاده شده و بیت کوین خرید و فروش می‌شود و انتقال پول به خارج از کشور صورت می‌گیرد.

او تاکید کرد: اگر تحریم نبودیم ممکن بود از خدمات گسترده‌تری از سرویس‌های خارجی استفاده کنیم اما امروز برای برخی دسترسی‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  +    =  76