وضعیت دستگاه‌های ماینر ضبط شده به عنوان قاچاق چگونه خواهد بود؟

علی‌رغم دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا، به نظر می‌رسد که نمی‌توان با پرداخت جریمه و انجام تشریفات،‌ دستگاه‌های ماینر توقیف شده را پس گرفت

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دستورالعمل اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج رمزارزها و رفع عبارت سوء قاچاق از دستگاه‌های ضبط و دادگاهی شده با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، با مخالفت و انتقاد برخی نهادهای ناظر و رسیدگی‌کننده مواجه شده است.

در این میان سازمان تعزیرات حکومتی که با استنادهای قانونی متعدد،‌ تجدیدنظر در احکام صادر شده برای واردکنندگان ماینرها که با اتهام و جرم قاچاق کالا، محاکمه و به زندان یا جریمه نقدی و ضبط کالای قاچاق منجر شده است را ناممکن می‌داند.

گفته می‌شود که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سازمان تعزیرات اعلام کرده است که این دستورالعمل را ابلاغ خواهد کرد؛ اما تعزیرات می‌تواند با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد،‌ مسیر قانونی و قضائی خود را ‌مانند گذشته پی‌گیری کند.

صحبت‌های سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق

در این خصوص حمیدرضا دهقان‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام نموده که «پیش از این وقتی دستگاه استخراج رمزارز به کشور وارد می‌شد، ‌ردیف تعرفه کلی نداشت و در گزینه‌ی “سایر” ثبت می‌شد. حالا ردیف تعرفه مخصوص ماینرها مشخص شده و در ابلاغ سند جدید هم این ردیف تعرفه گنجانده شده است. بر اساس همین امر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام می‌کند؛ آنهایی که بدون ذکر ردیف تعرفه به کشور وارد شده قاچاق است و باید به آنها رسیدگی شود».

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود تأکید کرد:

برخلاف این گفته‌هایی که عنوان می‌شود، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، پیگیر رسیدگی به دستگاه‌هایی است که به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و حتی برای تأکید آن نامه‌نگاری‌های لازم را هم انجام داده است.حمیدرضا دهقان‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق

به گفته‌ی حمیدرضا دهقان‌نیا اگر بعد از از ابلاغ واردکننده به ردیف تعرفه‌ی مشخص کالا اشاره کرده،حقوق ورودی را کامل پرداخت کرده و تشریفات گمرکی را طی کرده باشد، ورود دستگاه ماینر قاچاق نیست و مشکلی هم وجود نخواهد داشت.

تجدید نظر لازم است

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره یکی از بندهای دستورالعمل که اعلام می‌کند، پرونده‌های قبلی با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی کالا از شکل قاچاق خارج می‌شود و باید نسبت به آن تجدید نظر صورت بگیرد، گفت «این موضوع از دست ستاد خارج است؛ چون قاضی نسبت به آن حکم داده است. ستاد سند خود را تصویب و ابلاغ می‌کند اما قاضی رأی خودش را بر اساس تشخیص و علم خودش و با تناسب به سند موجود، صادر می‌کن»د.

وی در ادامه افزود:

ما در مقامی نیستیم که درباره عملکرد قاضی پاسخ دهیم. ستاد هیچگاه ورودی به اینکه قضات سازمان تعزیرات رأی را چگونه صادر کنند را نداشت و ندارد و قاضی بر اساس علم خودش، مستندات پرونده و روایت‌های مطلعین متهمین و غیره حکم می‌دهد. حالا این سند ستاد هم هست که با همکاری دستگاه‌هایی مانند سازمان تعزیرات تهیه شده است. 

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

29  +    =  30