چهارچوب زمانی راه‌اندازی پروژه‌ی لیبرا بلاخره اعلام شد

پس از مدت‌ها تعویق و مشاجرات نظارتی بر سر پروژه‌ی رمزارزی شرکت فیس‌بوک، به نظر می‌رسد که تیم لیبرا توانسته مجوز فعالیت «محدود» را کسب کرده و دوباره روند توسعه‌ی خود را از سر بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طبق گزارشات منتشر شده در صبح روز شنبه، به نظر می‌رسد پروژه‌ی رمزارز شرکت فیس‌بوک که لیبرا(Libra) نامیده شده، بالاخره یک چهارچوب زمانی راه‌اندازی مشخص بدست آورده و قرار است در ماه‌های ابتدایی سال آینده به صورت رسمی فعالیت‌های خود را آغاز نماید.

براساس مصاحبه‌ی صورت گرفته با برخی توسعه‌دهندگان این پروژه، گفته می‌شود که فرآیند راه‌اندازی آن «بسیار محدود» خواهد بود، این بدان معناست که برخلاف تلاش‌های قبلی شرکت فیس‌بوک در راستای توزیع یک رمزارز جهانی در پایگاه کاربری خود، احتمالاً با یک رمزارز محدود و خصوصی روبرو هستیم.

رمزارز لیبرا ابتدا در سال ۲۰۱۸ توسط فیس‌بوک و به عنوان یک رمزارز بین‌المللی با پشتوانه‌ی ارزهای فیات(ارز رایج کشورهای مختلف) و ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌ی مالی معرفی شد. با این حال، قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان سراسر جهان سریعاً نسبت به آن موضع‌گیری منفی کرده و دستور به توقف روند توسعه‌ی آن دادند.

رمزارز لیبرا

در آن زمان اغلب قانون‌گذاران حوزه‌ی اقتصاد رمزارز لیبرا را به عنوان یک تهدید بالقوه برای ثبات مالی جهان و وسیله‌ای جهت تامین مالی تروریسم توصیف کردند. این رویکرد باعث شد تا برخی نام‌های بزرگ از جمله مسترکارت(Mastercard)، پی‌پل(PayPal) و استریپ(Stripe) که خود را حامی این پروژه‌ی جهانی معرفی کرده بودند، سریعاً از هرگونه همکاری با آن خودداری کنند.

محدود شدن این پروژه

با تمام این تفاسیر، حال به نظر می‌رسد که این پروژه دوباره توانسته روند توسعه‌ی خود را به صورت محدود و بدون جاه‌طلبی‌های پیشین از سر بگیرد. براساس گزارشات مربوط به وضعیت آتی لیبرا، این رمزارز قرار است به عنوان یک رمزارز پایدار وابسته به دلار(هر واحد ۱ دلار) عرضه شده و وضعیت قانونی مشابه با رمزارزهای تنظیم‌شده‌ای همچون یو‌اس‌دی کوین(USD Coin) و دلار جمنای(Gemini Dollar) داشته باشد.

در گزارشات فوق‌الذکر همچنین گفته شده که پس از انطباق قانونی و نظارتی کامل لیبرا احتمالاً ارزهای فیات دیگری به عنوان پشتوانه‌ی آن معرفی خواهد شد. بر همین اساس می‌توان گفت که نسخه‌ی محدود شده‌ی لیبرا هم پس از عرضه در انتظار تاییدیه‌های نظارتی است تا بتواند از طرف سازمان نظارت بر بازارهای مالی کشور سوئیس، به عنوان یک سرویس پرداخت فعالیت کند.

اعلام آمادگی برای پذیرش لیبرا

در عین حال، برخی اعضای پروژه‌ی لیبرا از جمله سرویس پخش موسیقی اسپاتیفای(Spotify) و نرم‌افزار تاکسی اوبر(Uber) برای پذیرش و استفاده از این رمزارز به عنوان یک روش پرداخت اعلام آمادگی کرده‌اند، البته انتظار می‌رود که روند پذیرش این رمزارز تنها پس از واکنش مقامات و عموم مردم و دریافت بازخورد‌های مثبت آغاز شود.

این خبر درحالی منتشر شده است که طبق گزارشات پیشین تیم کوینیت، شرکت پی‌پل به عنوان بزرگ‌ترین حامی لیبرا طی هفته‌های گذشته از آغاز فرآیند پذیرش و حمایت از خدمات رمزارزی از جمله خرید و فروش رمزارز به واسطه‌ی حساب‌های پی‌پل خبر داده است.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

53  +    =  60