تشدید نابرابری طبقاتی با کووید-۱۹

تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیرات اقتصادی کووید-19

تحقیقات انجام شده در زمینه بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کووید-19 با سرعت زیادی در حال گسترش است. در مقاله حاضر نگاهی اجمالی به برخی از تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیر قرنطینه بر تشدید نابرابری طبقاتی می پردازیم.

 

نابرابری طبقاتی با آسیب به مشاغل و کسب و کارها
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طی تحقیقات انجام شده در زمینه بحران های اقتصادی و نابرابری طبقاتی، تعدادی از نویسندگان به نقش قابل توجه قرنطینه در ایالت متحده که منجر به از دست دادن شغل، کاهش قابل توجه خرج پول و وخیم شدن وضعیت اقتصادی محلی شده است، اشاره کرده اند. تاثیرات مشابه در کشورهای مختلف نیز مستند شده است. 
مقالات دیگر موضوع اهمیت بیشتر فاصله گذاری اجتماعی نسبت به قرنطینه را استدلال کردند. این تحقیقات خاطرنشان می کند که تحرک و فعالیت های اقتصادی مردم در ایالات متحده قبل از قرنطینه کاهش یافته بود و پایان قرنطینه تا حدی منجر به احیای دوباره رفت و آمد و فعالیت های اقتصادی مردم شده است. 
برخی از محققین متوجه شدند میزان مراجعه مردم به نزدیک ترین مرکز فروش تحت سیاستگذاری های متفاوت محدودیت در کشورهای مختلف، تفاوت کمی وجود دارد، زیرا افراد در حوزه های قضایی مختلفی زندگی می کنند. تحقیقات بررسی های خود را به بازار اروپا گسترش دادند و هیچ گونه شواهد معتبری مبنی بر تاثیر قرنطینه پیدا نکردند. بررسی های انجام شده در کشور سوئد حاکی از آن است که فاصله گذاری اجتماعی و عدم اعمال قرنطینه های سختگیرانه، اهمیت بسیار ویژه ای در کنترل بیماری داشته است، به طوری که این کشور در مقایسه با کشورهای مشابه، به همان میزان کاهش تحرک و فعالیت های اقتصادی مردم را تجربه کرده است. تحقیقات دیگر نتایج مشابهی در کشور کره جنوبی مبنی بر کنترل بیماری با فاصله گذاری اجتماعی به دست آورده اند. 

 

نابرابری طبقاتی شدیدتر گروه های آسیب پذیر اقتصادی
تحقیقات همچنین اسناد و مدارک معتبری مبنی بر شدیدتر بودن نابرابری طبقاتی در آغاز همه گیری کووید-19 ارائه می دهد، به طوری که مراحل اولیه شیوع کووید-19 تاثیرات شدیدتری روی افراد آسیب پذیرتر اقتصادی، چه در ایالات متحده و چه در سایر کشورها، داشته است. 
این افراد شامل گروه های با درآمد و تحصیلات پایین تر، طبقات سطح پایین جامعه، مهاجران و زنان هستند. یکی از دلایل اصلی آسیب دیدن کارکنان با درآمد پایین این است که این گروه قادر به کار از راه دور نبودند. همین موضوع موجب گسترش نابرابری در جامعه می گردد. 

 

نابرابری طبقاتی ناشی از مشکلات نقدینگی
برخی از تحقیقات که از مدل های ساختاری پیشرفته برای پیش بینی خسارات قرنطینه و نابرابری طبقاتی استفاده می کنند، به این نتیجه رسیدند که قرنطینه تاثیرات بسیار زیادی بر فعالیت های اقتصادی و نقدینگی و توانگری مالی شرکت ها داشته است.
 با بررسی عکس العمل های بازار سهام مشخص شد که سیاست های جایگزینی برای کسب و کارها در طولانی مدت مفید خواهد بود. 
علاوه بر این، برخی تحقیقات به این موضوع پرداخته اند که چگونه شوک های ناشی از عدم تامین منابع می تواند باعث کاهش تقاضا شده و با مشکلات موجود تجمیع شود. 

 

سخن پایانی
با بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیرات اقتصادی کووید-19 مشخص شد که محدودیت های ناشی از کرونا سبب شدیدتر شدن نابرابری طبقاتی شده است. قرنطینه های مکرر سبب شد بسیاری از مشاغل و کسب و کارها آسیب ببیند و گروه های آسیب پذیرتر از جمله افراد با تحصیلات پایین، زنان و مهاجران قادر به انجام وظایف خود به صورت کار در خانه (دورکاری) نبودند. مشکلات نقدینگی ایجاد شده و همچنین ناتوانی شرکت های پرداخت نیز تاثیرات شدیدتری بر اقتصاد جامعه و تشدید نابرابری طبقاتی داشته است. 

 

www.imf.org
مترجم: سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  1  =