رشد ۲۶درصدی مطالبات غیر جاری بانک ها/ روند نگران کننده در بازپرداخت تسهیلات

مطالبات غیر جاری بانک‌ها در فصل بهار ۹۹ حکایت از رشد حدود ۲۶ درصدی نسبت به زمستان سال گذشته دارد که بر این اساس، روند نگران‌کننده‌ای را در بازپرداخت تسهیلات شاهد هستیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بررسی روند وصول مطالبات بانک‌ها حکایت از آن دارد که در فصل بهار امسال، با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم توانایی در بازپرداخت وام‌های ریالی از یک سو و افزایش مکرر نرخ ارز و عدم بازگشت تسهیلات ارزی از سوی دیگر، مطالبات غیر جاری بانک‌ها با رشد فزاینده‌ای مواجه شده است؛ به نحوی که این مطالبات در بهار ۱۳۹۹ معادل ۲۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم، نسبت به فصل قبل (زمستان ۱۳۹۸) رشد ۲۵.۶ درصدی و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۳۹۸) رشد ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

نکته حائز اهمیت آن است که نسبت مطالبات غیرجاری در بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه تک‌رقمی بوده و کمتر از ۵ درصد به ثبت رسیده است. اما آنچه که در این میان بیشتر خودنمایی می‌کند، پایین‌تر بودن «نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات ریالی» در مقایسه با رقم مشابه در تسهیلات ارزی از ابتدای سال ۱۳۹۸ است که به نظر می‌رسد این امر، حاکی از بازگشت کمتر تسهیلات ارزی نسبت به تسهیلات ریالی باشد.

مدت زمانمیزان مطالبات غیرجاری
زمستان ۹۷۱۵۱ هزار میلیارد تومان
بهار ۹۸۱۶۴ هزار میلیارد تومان
تابستان ۹۸۱۷۰ هزار میلیارد تومان
پاییز ۹۸۱۶۹ هزار میلیارد تومان
زمستان ۹۸۱۶۶ هزار میلیارد تومان
بهار ۹۹۲۰۹ هزار میلیارد تومان

در سوی دیگر، نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات اعم از ریالی و ارزی در بهار ۱۳۹۹، مجدد دورقمی و به معادل ۱۰.۵ درصد رسیده که در مقایسه با زمستان سال ۱۳۹۸، معادل ۱.۵ واحد درصد رشد را تجربه کرده است.

بررسی آمارهای رسمی بانک مرکزی حکایت از آن دارد که میزان مطالبات غیرجاری بانک‌ها افزایش یافته و به نوعی جمع‌بندی آن در تمامی فصول از زمستان ۹۷ تا بهار ۹۹ حکایت از افزایش و روند فزاینده این اعداد و ارقام دارد.

مدت زماننسبت تسهیلات ارزی و ریالی غیرجاری به کل تسهیلات ریالی و ارزینسبت تسهیلات ارزی غیرجاری به کل تسهیلات ارزینسبت تسهیلات ریالی غیرجاری به کل تسهیلات ریالی
زمستان ۹۷۱۰ درصد۹.۸ درصد۱۰ درصد
بهار ۹۸۱۱.۱ درصد۱۴.۲ درصد۱۰.۵ درصد
تابستان ۹۸۱۰.۱ درصد۱۰.۲ درصد۱۰.۱ درصد
پاییز ۹۸۱۰.۲ درصد۱۲.۶ درصد۹.۷ درصد
زمستان ۹۸۹ درصد۱۰.۶ درصد۸.۶ درصد
بهار ۹۹۱۰.۵ درصد۱۲.۱ درصد۱۰.۱ درصد

 

 

مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  84  =  88