قانون جدید چک پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت:نقل و انتقال چک در سامانه صیاد می‌تواند بخش قابل توجهی از پرونده‌های قضایی مربوط به چک را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، محمدحسین بهمن آبادی کارشناس اقتصادی و حقوقی و مدرس دانشگاه در خصوص الکترونیکی شدن چک در قانون جدید چک اظهار کرد: در قانون جدید چک به موارد قابل ملاحضه‌ای پرداخته شده است که کار بسیاری از افراد را آسان می‌کند. از این رو مردم در این شرایط بد کرونایی می‌توانند با اجرا شدن قانون جدید چک نفسی راحت بکشند.

وی ادامه داد:در قانون قبلی، چک کاغذی وجود داشت که موجب جعل چک می‌شد، اما در قانون جدید چک به این موضوع پرداخته شده و با حذف چک کاغذی به مردم کمک کرده است.

این کارشناس  اقتصادی بیان کرد: در گذشته در صورتی که یک چک گم می‌شد، راهی برای وصول آن وجود نداشت و فرد برای اثبات داشتن چک در دست خود باید بار‌ها به دادگاه می‌رفت و با مشکلات زیادی رو به رو می‌شد. اما با قانون جدید کافیست فرد وارد سامانه صیاد شده و اطلاعات خود را وارد کند. از این رو در صورتی که چک کاغذی خود را گم کرده باشد، می‌تواند با استناد به سامانه صیاد بانک مرکزی، وجود چک خود را به راحتی ثابت کند. این مسئله نقش مهمی در کاهش پرونده‌های قضایی نیز دارد.

بهمن آبادی تصریح کرد:نقل و انتقال چک در سامانه صیاد می‌تواند بخش قابل توجهی از پرونده‌های قضایی مربوط به چک را کاهش دهد. علاوه بر آن می‌تواند موجب کاهش جعل چک شود. زیرا در ابتدا مشخصات فرد در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت شده، هویت افراد شناسایی و اصالت چک مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین دیگر امکان سرقت یا گم شدن آن وجود ندارد.

این کارشناس اقتصصادی در پایان اظهار کرد: قانون جدید چک در بحث جلوگیری از فرار مالیاتی نیز نقش موثری دارد. به این صورت که با ثبت اطلاعات افراد در سامانه صیاد بانک مرکزی، حساب افراد به راحتی قابل بررسی بوده و شفاف می‌شود. از این رو جزء تراکنش‌های مالی افراد منظور شده و برای آن‌ها مالیات در نظر گرفته می‌شود. البته بانک مرکزی همچنان در الکترونیکی کردن چک به صورت ضعیف عمل می‌کند و این مسئله نیازمند بررسی‌های بیشتر کارشناسی دارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  4