تعداد کاربران یوآن دیجیتال ظرف ۱۰ سال به یک میلیارد نفر خواهد رسید

بر اساس یک گزارش جدید ظرف ۱۰ سال، تعداد کاربران پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتال یوآن به ۱ میلیارد نفر برسد، صدور آن به ۲۲۹ میلیارد دلار برسد، کل ارزش پرداخت سالانه آن به ۷/۲ تریلیون دلار برسد و به سهمی ۱۵ درصدی از کل پرداخت‌های مصرفی دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کوین دسک در گزارشی نوشت: بنا به گزارش جدید گلدمن ساکس، یوآن دیجیتال، ارز مجازی ملی طراحی‌شده توسط چین، ظرف ۱۰ سال به سهمی ۱۵ درصدی از کل پرداخت ‌های مصرفی خواهد رسید، و به تقویت بانک‌های تجاری در مقابل شرکت‌های فناوری مالی کمک می‌کند.

گلدمن ساکس در این گزارش ۸۱ صفحه‌ای عنوان کرده است که پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی می‌تواند جایگزین جذاب‌تری برای خدمات پرداخت دیجیتالی فعلی باشد که توسط شرکت‌های فناوری مالی در فضایی عاری از پول نقد ارائه می‌شوند. موارد زیر به عنوان دلایل موفقیت یوآن دیجیتال ذکر می‌شود: امکان ناشناس ماندن که به واسطه جدایی حساب بانکی و کیف پول یوآن دیجیتال میسر می‌شود، پرداخت آفلاین و پیوند با گزینه‌های مختلف پرداخت.

رقابت شدی میان بانک‌ها و تأمین‌کنندگان فناوری مالی
در این گزارش آمده است که «ما پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف ۱۰ سال، تعداد کاربران پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی به ۱ میلیارد نفر برسد، صدور آن به ۲۲۹ میلیارد دلار برسد، کل ارزش پرداخت سالانه آن به ۷/۲ تریلیون دلار برسد و به سهمی ۱۵ درصدی از کل پرداخت‌های مصرفی دست یابد».

گلدمن ساکس عنوان کرده است که پرداخت‌های مصرفی – یعنی تراکنش‌هایی که در آن‌ها کاربران از طریق یک پلتفرم پرداخت دیجیتالی خرید می‌کنند – به عرصه‌ای برای شدیدترین رقابت میان بانک‌ها و تأمین‌کنندگان فناوری مالی بدل خواهد شد.

در گزارش مزبور آمده است که «مصرف، منبع اصلی درآمد برای تأمین‌کنندگان [پرداخت طرف ثالث] خواهد بود، چراکه نرخ دریافت آن بالاتر از انتقال‌ها و امور مالی است؛ بنابراین نهادهای پرداخت، پرداخت‌های مصرفی را به عنوان پرداخت‌های تجاری تلقی می‌کنند».

 

استفاده از یوآن دیجیتال احتمالاً میزان عقب‌ماندگی بانک‌ها در رقابت با شرکت‌های فناوری مالی را کندتر خواهد کرد، و در صورت افزایش محبوبیت پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی، حتی سهم ضررهای بازار نیز در بلندمدت معکوس می‌شود

ایجاد یک زمین بازی منصفانه
در گزارش مذکور، سوابق مربوط به عرضه عمومی اولیه گروه آنت را بررسی کرده است که فعالیت‌های آن توسط سازمان مقررات مالی چین متوقف شده است. این شرکت، که شاخه فناوری مالی غول فناوری اطلاعات چین یعنی علی بابا است، دارای یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن های موبایل برای پرداخت دیجیتالی به نام علی‌پِی است. مقامات پکن همچنین مجموعه‌ای از شیوه‌های جدید ضد-انحصار را برای شرکت‌های فناوری مالی فعال در چین پیشنهاد دادند.

در گزارش مزبور آمده است که استفاده از یوآن دیجیتال احتمالاً میزان عقب‌ماندگی بانک‌ها در رقابت با شرکت‌های فناوری مالی را کندتر خواهد کرد، و در صورت افزایش محبوبیت پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی، حتی سهم ضررهای بازار نیز در بلندمدت معکوس می‌شود.

 

اکوسیستم جدید پرداخت دیجیتالی
این گزارش در بخش دیگری آورده است که بانک تجارت چین و بانک پینگ آن ممکن است از جمله منتفعان این اکوسیستم جدید پرداخت دیجیتالی باشند، و پلتفرم‌های پرداخت طرف ثالث احتمالاً در بلندمدت با رقابت بیشتری مواجه خواهند شد.

در گزارش مذکور عنوان می‌شود که «افزایش ۱۰ درصدی در تعداد کاربران اپلیکیشن بانکی سبب افزایش ۲ تا ۵ درصدی سودها خواهد شد». «بانک تجارت چین و بانک پینگ آن با توجه به امتیازهای خرده‌فروشی‌شان، پایگاه قوی مشتریان، قابلیت برتر فناوری مالی و تمرکز راهبردی روی فعالیت مالی در سطح خرد، در بهترین موقعیت برای بهره‌برداری از کاربران اپلیکیشن بانکی هستند».

در حال حاضر، علی‌پِی و وی‌چت پِی که شاخه پرداخت دیجیتالی شرکت تن‌سنت است همچنان در صنعت پرداخت دیجیتالی چین دست بالا را دارند. این دو شرکت، سهم بیش از ۹۰ درصدی از تراکنش‌های بانکی طی سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ داشته‌اند.

«بانک‌های تجاری، تنها نهادهایی خواهند بود که مجازند عملیات مربوط به پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی را انجام دهند، چراکه این طرحی برای دیجیتالی کردن مناقصه قانونی است. این اقدام به نحوی مؤثر سبب تراز شدن زمین بازی با پلتفرم‌های فناوری مالی می‌شود، و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا بار دیگر در عرصه پرداخت‌های مصرفی، رقابت متوازنی با آن پلتفرم‌ها داشته باشند».

تأثیر بر سیستم پرداخت در چین
نفوذ فزاینده پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی بر به طرق متعددی بر سیستم پرداخت چین تأثیر خواهد گذاشت:

– بانک‌های تجاری: بانک‌های تجاری، تنها نهادهایی خواهند بود که مجازند عملیات مربوط به پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی را انجام دهند، چراکه این طرحی برای دیجیتالی کردن مناقصه قانونی است. این اقدام به نحوی مؤثر سبب تراز شدن زمین بازی با پلتفرم‌های فناوری مالی می‌شود، و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا بار دیگر در عرصه پرداخت‌های مصرفی، رقابت متوازنی با آن پلتفرم‌ها داشته باشند. گره زدن کیف پول پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی به حساب بانکی ممکن سبب افزایش گرایش مصرف‌کننده به اپلیکیشن های موبایلی بانک شود، و نیز خدمات بانکی نظیر مدیریت ثروت و وام‌دهی خرد را تقویت کند. در بخش بعدی به این موضع خواهیم پرداخت. تاکنون، چهار بانک بزرگ و دیگر بانک‌ها در فرایند تحقیق و توسعه پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی مشارکت کرده و طرح کیف پول پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی را به صورت آزمایشی در سال ۲۰۲۰ اجرا کرده‌اند.

 

– تأمین‌کنندگان پرداخت طرف ثالث (صادرکنندگان کیف پول دیجیتالی) : پلتفرم‌های فناوری مالی نهایتاً با عرصه رقابتی جدیدی با بانک‌ها در حوزه پرداخت مواجه خواهند شد، گرچه این رقابت طی چند سال آتی محدود خواهد بود چراکه اجرای طرح پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی به تدریج اجرا خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که شرکت‌های فناوری مالی، پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی را به عنوان یکی از روش‌های پرداخت به اپلیکیشن های خود اضافه کنند. در بلندمدت، حتی در صورتی که نرخ‌های دریافت با فشار کمتری از جانب تشدید رقابت مواجه شوند، بازیگران اصلی پرداخت طرف ثالث می‌توانند همچنان کارمزدهای کمتری را حجم‌های بالای پرداخت و خدمات ارزش افزوده ارائه دهند، مثلاً بازاریابی، فناوری مالی، و اس‌ای‌ای‌اس.

 

پلتفرم‌های فناوری مالی نهایتاً با عرصه رقابتی جدیدی با بانک‌ها در حوزه پرداخت مواجه خواهند شد، گرچه این رقابت طی چند سال آتی محدود خواهد بود چراکه اجرای طرح پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی به تدریج اجرا خواهد شد

– تأمین‌کنندگان پرداخت طرف ثالث (خریداران) : نرخ دریافتی که به خریداران پرداخت می‌شود همچنان ثابت باقی می‌ماند زیرا پرداخت‌ها با روش پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی همچنان باید از زیرساخت‌ها و کانال‌های آفلاین استفاده کنند (مثلاً از اسکنرهای کد کیوآر). به باور ما، این امر به نفع خریداران اصلی خواهد بود، و دلیل آن هم عبارت است از حجم بالای پرداخت‌ها و تقاضای فزاینده از جانب تجار برای پرداخت‌های موبایلی.

– فروشندگان نرم‌افزار/سخت‌افزار: فروشندگان نیز باید از بانک‌های تجاری و نهادهای پرداخت طرف ثالثی که فرایند تحقق و توسعه پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی را برون‌سپاری می‌کنند، و نیز از به ‌روز رسانی سخت‌افزار منتفع شوند.

 

رشد فناوری مالی
با این وجود، شرکت‌های فناوری مالی همچنان روی خدمات بانکی خرد تمرکز خواهند کرد، و سهم بزرگی از رشد بازار خدمات مالی خرد را طی سال‌های آتی از آن خود خواهند کرد، چراکه اجرای یوآن دیجیتال توسط بانک مرکزی به تدریج افزایش می‌یابد.

بنا به گزارش گلدمن ساکس، «طی پنج سال آتی، پیش‌بینی می‌کنیم که نرخ رشد سود فناوری مالی تقریباً دو برابر نرخ رشد سود بانک‌ها باشد، زیرا سهم بازار آن‌ها در اکوسیستم مالی خرد همچنان افزایش می‌یابد».

ارز مجازی جایگزین پول نقد می‌شود
در این گزارش همچنین آمده است که پرداخت الکترونیکی با ارز دیجیتالی سبب حذف نقش بانک‌های تجاری نمی‌شود، چراکه ارز مجازی جایگزین پول نقد می‌شود و نه سپرده‌گذاری‌ها. به علاوه، کیف پول یوآن دیجیتال به سپرده‌گذاران سودی پرداخت نمی‌کند و اکثر تراکنش‌ها مقادیر کوچکی خواهند داشت.

بنا به این گزارش، چین تا سال ۲۰۱۹ دارای ۹۰۰ میلیون کاربر اینترنتی موبایل بوده است، که معادل بیش از ۶۴ درصد جمعیت این کشور است. نرخ M۰/M۲ این کشور فقط ۴ درصد است، که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های استفاده از پول نقد در میان اقتصادی بزرگ است و همچنان هم رو به کاهش است. نود و شش درصد از خدمات بانکی چین از طریق دستگاه‌های الکترونیکی پردازش می‌شود.

گلدمن ساکس یک سود ۶/۴۲۸ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۵ را برای امور مالی پیش‌بینی می‌کند، چراکه رشد پرداخت‌ها و وام‌های خرد کاهش می‌یابد اما پویایی مدیریت ثروت و آژانس‌های بیمه تداوم می‌یابد.

 

منبع: بازار 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  +    =  78