چگونه یک خرید امن داشته باشیم؟

راه‌های شناخت کلاه‌برداران اینستاگرامی;

از آنجایی که پیج‌های اینستاگرامی مثل اغلب سایت‌های معتبر فروش کالا، نماد اعتماد الکترونیک ندارند باید از طریق راه‌های دیگری از معتبر بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنیم تا گرفتار کلاهبرداران اینستاگرامی نشویم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  بد یا خوب باید بپذیریم که کرونا سبک زندگی مان را تغییر داده و بسیاری از عادت‌های رفتاری ما را عوض کرده است، یکی از تغییرات مهم در سبک زندگی نحوه خرید مایحتاج اولیه و حتی ثانویه بوده که تا پیش از کرونا خیلی‌ها تمایلی به آن نداشتند، چیزی به نام «خرید اینترنتی» که اغلب مردم به دلیل مشابه نبودن کالای مورد نظر با نمونه واقعی، کلاهبرداری‌های متعدد از سوی فروشندگان، بی کیفیتی محصولات و … از این سبک خرید امتناع می‌کردند.

حالا این روز‌ها با افزایش ویروس کرونا، خانه نشینی و تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خرید نیاز مردم به خرید‌های اینترنتی بیشتر شده و حتی در مواقعی چاره‌ای جز خرید اینترنتی هم وجود ندارد، همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مشاغل و فروشگاه‌ها محصولات خود را به صورت مجازی و اغلب از طریق اینستاگرام به فروش برسانند.

بار‌ها برای خیلی از ما اتفاق افتاده که از یک پیج اینستاگرامی خرید کرده ایم، اما پس از واریز وجه از طرف فروشنده بلاک شده ایم؛ کالایی که به دستمان رسیده کیفیت لازم را نداشته، حتی در برخی اوقات خرید ما پوشاک بوده که یا با سایزی که ما سفارش داده بودیم همخوانی نداشته و یا آسیب دیده بوده است.

این روز‌ها دغدغه خیلی از خانم‌ها این است که چگونه می‌توانند برای خرید، به یک پیج اینستاگرامی اعتماد کنند؟ چگونه می‌توانند مطمئن شوند که محصول مورد نظر پس از واریز وجه به دستشان می‌رسد؟ اصلاً آیا کالای خریداری شده کیفیت لازم را دارد و مطابق با تصویر خوش آب و رنگی است که از آن منتشر شده یا قرار است با یک خرید ناموفق مواجه شوند؟

در مورد روش‌های موفق فروش محصول در اینستاگرام مطالب زیادی منتشر شده و حتی کتاب‌هایی در راستای شیوه‌های پولدار شدن از طریق این شبکه‌های اجتماعی و جذب مخاطب در اینستاگرام در بازار وجود دارد، اما در مورد خرید موفق تلاشی صورت نگرفته است.

از آنجایی که پیج‌های اینستاگرامی مثل اغلب سایت‌های معتبر فروش کالا، نماد اعتماد الکترونیک ندارند باید از طریق راه‌های دیگری از معتبر بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنیم تا گرفتار کلاهبرداران اینستاگرامی نشویم.

*گول تبلیغات و تعریف بلاگر‌ها را نخورید

یکی از نکات مهم در خرید از پیج‌های اینستاگرامی این است که به هیچ وجه گول تبلیغات رنگارنگ این پیج‌ها را نخورید، بر اساس یک ضرب المثل قدیمی «هیچ بقالی نمیگه ماست من تُرشه»، به تبلیغات بلاگر‌های اینستاگرامی هم اعتنایی نکنید، چون کار آن‌ها دریافت پول و تعریف و تمجید از یک محصولِ اغلب بی کیفیت است.

*عکس اصلی محصول را ببینید

به عکس‌های داخل پیج اعتماد نکنید و هنگام خرید حتماً از فروشنده بخواهید تا در دایرکت عکس بدون رتوش محصول را برایتان ارسال کند تا تصویر کالای مورد نیاز خود را بدون فوتوشاپ مشاهده کنید، فروشندگانی که از کار خود مطمئن باشند قطعاً به این خواسته شما جواب مثبت می‌دهند.

*به کامنت‌های منتشر شده توجه کنید

کامنت‌های زیر هر پست را به دقت بخوانید و اگر در مورد یک محصول هیچ کامنت منفی مشاهده نکردید قید خرید از آن پیج را بزنید، چرا که رضایت صد درصدی از یک کالا منطقی به نظر نمی‌رسد، این یکی از شگرد‌های فروش پیج‌های اینستاگرامی است که کامنت‌های منفی را حذف می‌کنند تا با ریزش مخاطب مواجه نشوند.

*خرید خود را امن‌تر کنید

بسیاری از پیج‌های اینستاگرامی معتبر، آدرس سایت فروش کالا و محصولات خود را در بالای پیج نوشته اند، بهتر است پیش از ثبت سفارش در دایرکت سری به سایت شان بزنید و در صورتی که دارای نماد اعتماد الکترونیک بود اقدام به خرید کنید، برای اطمینان بیشتر و در صورتی که شرایط خرید از سایت فراهم بود سفارش خود را داخل همان سایت ثبت کنید تا خرید امن تری داشته باشید.

 

*به سراغ پیج‌هایی بروید که قبلاً امتحان خود را پس داده اند

به تعداد فالوور‌های بالایی که اکثر پیج‌های فروش کالا دارند توجهی نکنید چرا که جذب فالوور فیک هزینه زیادی ندارد، گاهی پیج‌های اینستاگرامی با فالوور‌های پایین‌تر امنیت بیشتری برای خرید دارند، بنابراین بهتر است برای خرید به سراغ پیج‌هایی بروید که قبلاً امتحان خود را پس داده اند و اطرافیان شما هم از آن راضی بوده اند.

*گول تخفیفات فصلی یا مناسبتی را نخورید!

اکثر محصولاتی که با این ترفند به فروش می‌رسند یا مرجوعی هستند و یا در صورت داشتن تاریخ مصرف، چیزی به زمان انقضایشان نرسیده، اما متأسفانه تبلیغات پر رنگ و لعاب برخی از پیج‌های اینستاگرامی خیلی‌ها را وسوسه می‌کند و وقتی متوجه می‌شوند که دیگر کار از کار گذشته است، این اتفاق در محصولات آرایشی و بهداشتی بیشتر رخ می‌دهد و خیلی‌ها زمانی متوجه موضوع می‌شوند که هزینه‌های زیادی را صرف درمان پوست و موی خود در اثر مصرف محصولات تاریخ گذشته کرده اند.

*از صفحه ثبت سفارش خود اسکرین شات بگیرید

یکی از نکات مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که حتماً رسید پرداخت خود را تا دریافت کالا پیش خود نگه دارید، ضمن اینکه یک اسکرین شات از صفحه ثبت سفارش خود داشته باشید.

وب سایت‌های زیادی وجود دارند که با شبیه سازی صفحات پرداخت بانک ها، اطلاعات کارت بانکی کاربران را سرقت می‌کنند، اما روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید معتبر بودن یک صفحه پرداخت اینترنتی را تشخیص دهید و از اطلاعات خود محافظت کنید.

*صفحه پرداخت اینترنتی را بررسی کنید

شما برای انجام پرداخت‌های اینترنتی باید یکسری اطلاعات شامل رمز دوم کارت (PIN۲)، کد اعتبار سنجی دوم CVV۲، تاریخ انقضای کارت را وارد کنید، اگر این اطلاعات وارد یک سایت جعلی شود شخص می‌تواند با این اطلاعات به طور کامل به حساب بانکی شما دسترسی داشته باشد و پول‌های شما را سرقت کند.

هنگام خرید آنلاین از معتبر بودن سایت موجود مطمئن شده و این احتمال را که ممکن است صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند تقلبی باشند و قصد کلاهبرداری داشته باشند را داشته باشید، همچنین توجه کنید در هنگام پرداخت وجه، آدرس صفحه درگاه بانک الکترونیک متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.

 

 

دقت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک، نماد یک قفل یا عبارت //:https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد کلاهبرداری دارد.

اگر به آدرس صفحات پرداخت اینترنتی دقت کنید متوجه مورد مشترکی می‌شوید که در همه آدرس‌ها وجود دارد. Shaparak.ir در همه آدرس‌های اینترنتی بانک‌ها وجود دارد، این مورد مهمی است که می‌توانید از آن برای تشخیص معتبر بودن صفحه پرداخت استفاده کنید.

برخی از سایت‌های تقلبی این آدرس را به صورت‌های Shaaparak.ir، Shapaaarak.ir و یا Shaparaak.ir تغییر می‌دهند. اگر دقت کافی را در این گونه موارد نداشته باشید ممکن است در دام کلاهبرداری‌های اینترنتی بیفتید و اطلاعات بانکی شما به سرقت برود.

حتماً دقت کنید که صفحات پرداخت اینترنتی صفحه کلید مجازی داشته باشند، چون این مورد هم یکی از راه‌های شناسایی صفحات پرداخت معتبر است، برخی از صفحات جعلی با وارد کردن هر نوع اطلاعاتی پیام «تراکنش با موفقیت انجام شد» را نمایش می‌دهند، برای اینکه مطمئن شوید که صفحه معتبر است می‌توانید به عمد اطلاعات کارت بانکی خود را اشتباه وارد کنید، اگر با پیام «تراکنش با موفقیت انجام شد» مواجه شدید، آن صفحه جعلی است و شما نباید اطلاعات صحیح خود را به آن صفحه وارد کنید.

 

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  3