تجزیه و تحلیل تاثیر کووید-۱۹ بر بازار بانکداری دیجیتال

همه گیری کووید-19 در سراسر جهان سبب شد تا بانک ها با چالش های مالی زیادی مواجه شوند، به طوری که برای مدیریت صحیح این بحران و با درک نیاز مشتریان به ابزارهای پرداخت آنلاین و موبایلی، ابزارهای بانکداری دیجیتال را با پلتفرم های مختلفی ارائه دادند. در مقاله حاضر هدف این است که تاثیر کووید-19 بر بازار بانکداری دیجیتال بررسی شود و مشخص شود بانک ها و موسسات مالی چه راهکارهای نوینی برای گسترش بانکداری دیجیتال در شرایط همه گیری کووید-19 اجرایی کرده اند.

 

بازار بانکداری دیجیتال قبل و بعد از شیوع کووید-19
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازار جهانی بانکداری دیجیتال در سال 2018 تقریباً 803.8 میلیارد دلار درآمد داشت و پیش بینی می شود این رقم تا 10 درصد رشد ترکیبی سالانه را تجربه کرده و به بیش از 1702 میلیارد دلار تا سال 2026 برسد. 
بازار بانکداری دیجیتال قبلاً رشد قابل توجهی نشان می داد اما به دلیل همه گیری غیر منتظره کووید-19 و گسترش پرداخت های موبایلی انتظار می رود بازار بانکداری دیجیتال در سال 2020 شاهد رشد بیشتری نیز باشد. این میزان رشد بیشتر با تغییر رفتار مشتریان، افزایش تمرکز مردم از مراجعه به شعب بانک به سمت دسترسی آنلاین و غیر حضوری به خدمات بانکی صورت خواهد گرفت. 
با گسترش کووید-19 در سراسر جهان، فعالیت های بانک ها با مشکلات و چالش های زیادی مواجه شده است. متقاضیان وام و کسب و کارها با ضررهای مالی مواجه شده اند و رشد کندی در فروش و سودآوری وجود دارد. 
از طرف دیگر، این همه گیری به عنوان فرصتی برای راه اندازی ابزارهای دیجیتال در نظر گرفته شده است. بنابراین بانک ها به طور قابل توجهی از ابزارهای دیجیتال استفاده می کنند و گزینه های مناسبی برای جایگزینی بانکداری حضوری ارائه می دهند تا مشتریان برای انجام خدمات بانکی و پرداخت الکترونیک خود نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک ها نداشته باشند. 

 

تاثیر کووید-19 بر توسعه پلتفرم های بانکداری دیجیتال
بانک ها از زمان تکامل خود تاکنون، نقش حیاتی در رشد اقتصادی هر کشوری داشته اند. بانک یک موسسه مالی است که با سپرده های پولی، وام ها و اعتبارات با مشتریان سرو کار دارد. 
در چشم انداز کنونی جامعه، بانک ها و کسب و کارها با یکدیگر در ارتباط هستند. افزایش نوآوری در حوزه فناوری و توسعه راهکارهای نوین، بانک ها را ترغیب می کند تا از یک بانک سنتی به بانک الکترونیک تبدیل شوند. 
تعداد فزاینده ای از بانک ها و موسسات مالی به دلیل افزایش استفاده از تلفن های هوشمند و افزایش نفوذ اینترنت در سراسر جهان، به سمت پلتفرم های دیجیتال در حال ارائه خدمات خود به صورت آنلاین هستند. از این رو، افزایش پذیرش پلتفرم های آنلاین و موبایلی بانک ها، تاثیر مثبتی بر پذیرش پرداخت دیجیتال برای بانکداری سراسر جهان دارد. 
پیش از این، ریسک های کلاهبرداری بسیار کم بود، زیرا تراکنش های بانک ها به دلیل وجود پین (قفل) یکپارچه با تائیدیه آنلاین برای احراز هویت تراکنش ها امن تلقی می شدند. با افزایش نوآوری در صنعت فین تک، کلاهبرداران به روش های جدید کلاهبرداری از جمله حملات سایبری و اسکیمینگ دست یافته اند که این خطرات رشد بازار را با مشکل مواجه کرده است. حملات سایبری امروزه در حال افزایش است و به یکی از اصلی ترین تهدیدهای بانکداری سراسر جهان تبدیل شده است. 
علاوه بر این، سایت های بانکداری آنلاین و اپ های موبایلی برای ارائه امنیت کامل طراحی شده اند و بانک ها به طور مداوم این سایت ها را به روز رسانی می کنند. با این حال، هیچ نوع سیستمی برای کلاهبرداری کاملاً بی خطر نیست و می تواند در هر لحظه هک شود و در نتیجه به خطراتی از قبیل سرقت هویت و سرقت اطلاعات لوگین سایت و سیستم های دیگر منجر شود.  

 

تاثیر کووید-19 بر تامین سریع نیازهای مالی مشتریان در بانکداری دیجیتال
همه گیری کووید-19 بر بازار بانکداری دیجیتال تاثیر مثبت گذاشته است. آنچه که از روند بازار مالی پیداست، این زمان فرصتی برای بانک ها و مؤسسات اعتباری فراهم ساخته است تا انتظارات مشتریان از موسسات مالی را درک کنند. برای حمایت و تامین نیازهای مالی مشتریان، بانک ها مدل کسب و کاری خود را توسعه داده اند و اکنون از فناوری های متنوعی مانند هوش مصنوعی و منابع انسانی برای تأثیر بر بازاریابی، نوآوری و تحویل دیجیتالی محصولات و خدمات استفاده می کنند. این عوامل به طور قابل توجهی موجب پیشبرد بانکداری دیجیتال شده و رشد بازار در طی محدودیت های کووید-19 تحت تاثیر قرار می دهد.  
علاوه بر این، افزایش پذیرش بانکداری آنلاین توسط مشتریان و استفاده از جایگزین های بانکداری دیجیتال و آنلاین در طی محدودیت های کووید-19 افزایش یافته است. به عنوان مثال، بررسی های اخیر حاکی از آن است که تعداد مشتریانی که از بانکداری آنلاین استفاده می کنند، از زمان شیوع کووید-19، 35 درصد افزایش یافته است. همچنین 17 درصد از مشتریان اظهار داشته اند که قبل از همه گیری از این ابزارها استفاده می کردند. در همین زمان، مشتریانی که از بانکداری موبایلی استفاده می کنند، 30 درصد افزایش یافته اند، در حالی که 11 درصد از مردم از تلفن همراه بسیار بیشتر استفاده می کنند. به این ترتیب، تامین خدمات و محصولات بانکداری دیجیتال در طی محدودیت های کووید-19 تداوم خواهد داشت. 

 

مدیریت موفق بانکداری دیجیتال در میان کووید-19
بازار جهانی بانکداری دیجیتال در سال 2020 شاهد رشد چشمگیری خواهد بود و پیش بینی می شود این روند تا پایان دوره پیش بینی شده ادامه داشته باشد. این رشد سریع عمدتاً به افزایش نفوذ اینترنت و استفاده از تلفن های هوشمند در سراسر جهان در طی بحران کووید-19 نسبت داده شده است. 
انتظار می رود این بازار حتی پس از کنترل موقعیت کووید-19 رشد خود را حفظ کند. علاوه بر این، بانک ها به طور قابل توجهی در حال بهبود مستمر فناوری های بانکداری جهت توسعه امنیت بیشتر در تراکنش ها هستند. 
بر اساس مطالعات اخیر، مشاوران شاهد افزایش تقاضای تراکنش های بدون پول نقد از مشتریان هستند که می خواهند سرمایه گذاری با ریسک پایین داشته باشند و این موضوع می تواند بازده بیشتری نسبت به حساب های مبتنی بر پول نقد داشته باشد. 
بانکداری دیجیتال راحتی و امنیت بالایی برای مشتریان فراهم می کند و ریسک و خطرات ناشی از حمل پول نقد را کاهش می دهد. این کارت های دیجیتال می توانند به راحتی و از طریق چندین پلتفرم با روش های مختلف مانند انتقال حساب بانکی، سپرده مستقیم یا پول نقد به صورت آنلاین یا حضوری شارژ کرد. 
علاوه بر این، شرکت های بزرگ نیز به طور مداوم به دنبال جایگزین برای پول نقد برای مدیریت تراکنش های روزانه خود هستند. این جنبه می تواند رشد قابل توجهی در بازار ایجاد کند. 

 

سخن پایانی
با تجزیه و تحلیل تاثیر کووید-19 بر بازار بانکداری دیجیتال مشخص شد که بانکداری دیجیتال به دلیل گسترش پرداخت های موبایلی در طی همه گیری کووید-19 رشد سریع تری در سال 2020 داشته است که در نتیجه تغییر رفتار مشتریان و گرایش کاربران به استفاده از پلتفرم های آنلاین و غیرحضوری میسر شده است. همچنین گسترش نوآوری در صنعت فین تک میزان کلاهبرداری های اینترنتی را افزایش داده که بانک ها برای رهایی از ریسک کلاهبرداری تلاش کردند پلتفرم های بانکداری دیجیتال با ابزارهای امنیتی مختلف طراحی کنند. از این رو، افزایش نیاز مشتریان به پرداخت آنلاین و همچنین مدیریت سریع کلاهبرداری اینترنتی سبب شد گسترش بانکداری دیجیتال و تکامل آن در طی همه گیری کووید-19 به گونه ای سریع اتفاق افتد که حتی پیش بینی می شود که با کنترل موقعیت کووید-19، بانکداری دیجیتال رشد خود را حفظ کند.

www.researchdive.com
مترجم: سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

88  +    =  97