فناوری بلاک‌چین و چشم‌انداز تقویت۵۷ میلیارد پوندی اقتصاد بریتانیا

فناوری بلاک‌چین می‌تواند ظرف یک دهه آینده اقتصاد بریتانیا را به میزان 57 میلیارد پوند تقویت کند و اقتصاد جهانی می‌تواند رشد 7/1 تریلیون دلاری را شاهد باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تحلیل‌های PwC نشان می‌دهد که فناوری بلاک‌چین این توانایی را دارد که اقتصاد یا تولید ناخالص داخلی بریتانیا را ظرف یک دهه آینده 57 میلیارد پوند تقویت کند.

اقتصاددان‌های PwC کاربرد فعلی این فناوری را بررسی کرده و پتانسیل آن برای ارزش‌آفرینی در صنایع مختلف، از حوزه سلامت، دولت و خدمات عمومی گرفته تا تولید، بازار مالی، تدارکات و خرده‌فروشی را ارزیابی کرده‌اند.

استیو دیویس، از پرچم‌داران جهانی حوزه بلاک‌چین در PwC، می‌گوید: «بلاک‌چین مدت‌ها در ارتباط با رمزارزهایی مانند بیت‌کوین شناخته می‌شد اما کاربردهای دیگری هم دارد؛ به خصوص در ایمن‌سازی، به اشتراک گذاری و استفاده از داده‌ها توسط سازمان‌های خصوصی و دولتی».

«در حالی که سازمان‌ها با اثرات کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کنند، سرعت گرفتن روندهای مخل زیادی را شاهد بوده‌ایم. تحلیل‌های ما نشان می‌دهد بلاک‌چین این توانایی را دارد که با بهبود اعتماد، شفافیت و کارایی به سازمان‌های بریتانیایی در بازسازی و پیکربندی مجدد رویه‌هایشان کمک کند».

این گزارش چهار حوزه کاربردی را برای فناوری بلاک‌چین شناسایی کرده و پتانسیل آن‌ها برای ارزش‌آفرینی را به کمک تحلیل اقتصادی و پژوهش در صنعت ارزیابی کرد.

این تحلیل نقطه عطفی را در سال 2025 نشان می‌دهد که انتظار می‌رود فناوری بلاک‌چین در سراسر اقتصاد جهانی به طور گسترده مورد استفاده قرار بگیرد.

ردیابی و پیگیری محصولات

ردیابی و پیگیری محصولات و خدمات (یا منشأ آن‌ها) در دوران همه‌گیری اولویت جدیدی برای زنجیره تأمین بسیاری از کشورها محسوب می‌شود و پتانسیل اقتصادی بالایی از خود نشان می‌دهد. پیش‌بینی‌ها رشد 30 میلیارد پوندی اقتصاد بریتانیا تا سال 2030 را نشان می‌دهد. بلاک‌چین کاربردهای گسترده‌ای دارد (از صنایع بزرگی مانند استخراج معدن گرفته تا صنعت مد) و به برطرف کردن نیاز عموم مردم و سرمایه‌گذاران در رابطه با تأمین منابع پایدار و اخلاقی کمک می‌کند.

خدمات مالی و پرداخت

خدمات مالی و پرداخت (از جمله استفاده از ارزهای دیجیتال) یا کمک به شمول مالی از طریق پرداخت‌ها و حواله‌های برون‌مرزی تا سال 2030 سود 13 میلیارد پوندی را به همراه خواهد داشت.

مدیریت هویت

مدیریت هویت از جمله بررسی هویت شخصی، اعتبار حرفه‌ای و گواهی‌ها به جلوگیری از کلاهبرداری و سرقت هویت کمک کرده و تا سال 2030 سود 8 میلیارد پوندی را به همراه می‌آورد.

حل و فصل اختلافات و قراردادها

استفاده از بلاک‌چین در حل و فصل اختلافات و قراردادها تا سال 2030 سود 3 میلیارد پوندی و مشارکت مشتری 8/1 میلیارد پوندی را به همراه خواهد داشت. استفاده از بلاک‌چین در برنامه‌های وفاداری باعث می‌شود در بخش‌های صنعتی عمومی و خصوصی محدوده کاربرد گسترده‌تری پیدا کند.

به گفته PwC، موفقیت انقلاب بلاک‌چین به سیاست‌های حمایتی، اکوسیستم اقتصادی آماده برای بهره‌برداری از فرصت‌های جدید فناوری و پذیرش آن در حوزه‌های صنعتی مختلف وابسته است.

بهبود قابل‌توجه خدمات عمومی

مدیریت دولتی، آموزش و پرورش و حوزه سلامت بریتانیا مواردی هستند که از فناوری بلاک‌چین بیشترین بهره را می‌برند.

اقتصاددان‌های PwC انتظار دارند این حوزه‌ها با بهره‌گیری از قابلیت‌های بلاک‌چین در دنیای هویت و تایید اعتبار، تا سال 2030 سود 22 میلیارد پوندی را شاهد باشند.

در عین حال تا سال 2030 حوزه خدمات کسب‌وکار 15 میلیارد پوند، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی 13 میلیارد پوند و ارتباطات و رسانه 3/5 میلیارد پوند سود را شاهد خواهد بود. این حوزه‌ها می‌توانند از بلاک‌چین برای جذب مشارکت مصرف‌کنندگان و برطرف کردن نیاز آن‌ها به اثبات منشأ و قابلیت ردیابی استفاده کنند.

به لطف بلاک‌چین، آسیا نیز در حال رشد است

پیش‌بینی می‌شود بلاک‌چین تا سال 2030 اقتصاد جهانی را به میزان 7/1 تریلیون دلار تقویت می‌کند و از میان تمام قاره‌ها، آسیا بیشترین بهره اقتصادی را خواهد برد.

اگر کشورها را به صورت مجزا بررسی کنیم، بیشترین سود خالص بلاک‌چین در کشورهای چین (440 میلیارد دلار تا سال 2030) و ایالات متحده (407 میلیارد دلار تا سال 2030) مشاهده خواهد شد.

برآوردها نشان می‌دهد پنج کشور دیگر، آلمان، ژاپن، بریتانیا، هند و فرانسه تا سال 2030 سودی بیش از 50 میلیارد دلار را شاهد خواهند بود.

دیویس در ادامه گفت: «یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که سازمان‌ها در پیاده‌سازی فناوری‌های نوظهور مرتکب می‌شوند این است که آن را به عهده تیم‌های مشتاق می‌گذارند در صورتی که مدیران ارشد باید به شناسایی ارزش‌ها و فرصت‌های استراتژیک کمک کرده و همکاری کافی در صنعت را ممکن کنند. آزمایش طرح‌هایی که در صورت موفقیت می‌توان آن‌ها را در مقیاس بزرگ اجرا کرد، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که کاربردهای بالقوه بلاک‌چین را شناسایی کرده و به توانایی آن اعتماد و اطمینان پیدا کنند».

اخطار در مورد مصرف انرژی

این گزارش اخطار می‌دهد که در صورت تحقق پیدا کردن اثرات اقتصادی بلاک‌چین، مصرف انرژی آن نیز باید مدیریت شود.

رشد کسب‌وکارها و فعالیت‌های دولت در زمینه تغییرات اقلیمی (از جمله تعهد به انرژی صفر) به این معنی است که سازمان‌ها باید مدل‌های جدیدی را برای تحکیم و به اشتراک گذاشتن منابع زیرساختی در نظر بگیرند تا وابستگی به مراکز داده سنتی و مصرف انرژی مرتبط با آن را کاهش دهند.

 

منبع: information-age

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −  29  =