۵ کانال افزایش امنیت بانکداری دیجیتال در دوران کرونا

شیوع ویروس کووید-19 در سراسر جهان و محدودیت های آن سبب شده که مشتریان بانک ها و موسسات مالی به جای پرداخت از طریق دستگاه های خودپرداز و پایانه های فروشگاهی، از طریق درگاه های پرداخت اینترنتی و موبایلی خدمات بانک و پرداخت خود را انجام دهند. چنین شرایطی باعث ایجاد تحول دیجیتال در صنعت پرداخت گردیده است، به طوری که بانک ها و شرکت های پرداخت در تلاشند تا با فراهم کردن ابزارهایی با امنیت بالا برای محافظت از اطلاعات حساب بانکی کاربران بتوانند کیفیت خدمات و همچنین رضایتمندی مشتریان را افزایش دهند. در این مقاله هدف این است که 5 کانال برای ایجاد امنیت بانکداری دیجیتال در دوران کووید-19 بیان گردد.

 

زیر ساخت های بانکداری دیجیتال در سایه کرونا
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، زمانی که موج اول بیماری همه گیر کووید-19 شروع شد، بانک ها و موسسات مالی تلاش کردند تا فرآیندهای داخلی خود و همچنین خدمات مشتریان را دیجیتالی کنند، زیرا به صورت ناگهانی و غیرمنتظره، شرایط کاری به حالت دورکاری تغییر کرد و مشتریان تمامی تراکنش های مالی را به صورت آنلاین و یا از طریق کانال های تلفن همراه انجام می دادند. موسسات مالی بسیاری از پروژه های فناوری برنامه ریزی شده قبلی خود را متوقف کردند و خدمات خود را روی ایجاد تجربه دیجیتالی با امنیت بالا برای مشتریان متمرکز کردند.
به دلیل سرعت بالای تغییر به سمت دیجیتالی شدن خدمات، بسیاری از موسسات مالی ممکن است کانال ها یا حفره های امنیتی آسیب پذیر و ناشناخته ای ایجاد کرده باشند که فرصتی برای سودآوری کلاهبرداران فراهم می سازد. به طوری که آمار کلاهبرداری از حساب های بانکی در سال گذشته بیش از 72 درصد رشد داشته است. حملات فیشینگ بیش از 600 درصد رشد کرده و بانک ها از افزایش 5 برابری فعالیت های مشکوک وام کسب و کارها در طی همه گیری شدن بیماری خبر دادند.  
حال سوال اینجاست که بانک ها چطور می توانند تقاضای جدید خدمات دیجیتالی را برآورده کرده و تجربه مشتری با امنیت بالا را فراهم سازند، در حالی که با رشد چشمگیر کلاهبرداری مبارزه می کنند.  

 

افزایش امنیت بانکداری دیجیتال از طریق تمرکز خدمات را روی کانال دیجیتالی 
با شروع همه گیری کووید-19، بانک ها چاره ای جز تبدیل شدن به یک سازمان با اولویت دیجیتال نداشتند. بسیاری از بانک ها پیشرفت زیادی در این زمینه داشته اند و تعداد زیادی برای رسیدن به فضای دیجیتالی به سختی کار می کنند. 

 

افزایش امنیت بانکداری دیجیتال از طریق بازطراحی سفر مشتری (در طول مسیر خرید)
مهم ترین مرحله بعدی در دروان همه گیری کووید-19، فراهم ساختن شرایطی برای بازطراحی سفر مشتریان می باشد. تجربه مشتری تمام چیزی است که هنگام انجام کسب و کار در کانال های دیجیتالی نیاز است. مشتریان انتظار دارند که بتوانند تمامی خدمات بانک ها از افتتاح حساب اولیه تا درخواست وام، تا تأییدیه و تسویه حساب ها، به راحتی و به سرعت از طریق تلفن همراه یا درگاه های پرداخت آنلاین انجام دهند. 

 

افزایش امنیت بانکداری دیجیتال از طریق ارزیابی مجدد ریسک های بانکی
زمانی که یک بانک نخسین مراحل را در تبدیل شدن به سازمان دیجیتال و فراهم ساختن تجربه مشتری طی کرده است، قدم بعدی که باید انجام دهد، ارزیابی مجدد ریسک ها می باشد. زمانی که شما سازمانی با اولویت دیجیتال هستید، انواع مختلفی از کلاهبرداری ها را ممکن است تجربه کنید. ارزیابی مجدد موضع سازمان در مورد ریسک، کلاهبرداری و سطح ریسکی که شما می توانید تحت شرایط خاصی بپذیرید، بسیار اهمیت دارد. 

 

افزایش امنیت بانکداری دیجیتال از طریق اپ های بانکداری موبایلی امن
اگر چه هر دو کانال دیجیتالی هستند اما در مورد اپ های بانکداری موبایلی در مقایسه با اپ های آنلاین دیگر، نگرانی ها و خطرات امنیتی کاملاً متفاوتی وجود دارد. در زمینه وب سایت های بانکی، بیشتر توسعه دهندگان می دانند که که نمی توان به مرورگر وب که مشتری از آن استفاده می کند، اعتماد کرد. آنها گمان می کنند که وب سایت ها برنامه هایی ناامن هستند که روی سیستم عامل ناامن اجرا می شوند. 

 

افزایش امنیت بانکداری دیجیتال از طریق استفاده از فناوری جدید
استفاده از فناوری های جدید مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل ریسک به صورت آنی از روش های افزایش امنیت در بانکداری دیجیتال محسوب می شوند. هوش مصنوعی همانند چشمی است که بانک ها برای تجزیه و تحلیل الگوهایی که انسان نمی تواند به سرعت از آن استفاده کند، به آن نیاز دارند. بیشتر حملات به حساب های کاربران با استفاده از ساختاری شبیه ماشین یا ربات انجام می شود و هر بار به روشی مشابه کار می کنند. هوش مصنوعی می تواند آن الگوها را خیلی سریعتر از تحلیلگران انسانی تشخیص داده و قبل از گسترش حملات در شبکه های بانک، آنها را سریعاً شناسایی کند. 

 

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که همه گیری کووید-19 در سراسر جهان سبب شده تا بانک ها و موسسات مالی به دلایلی از جمله رواج غیرمنتظره دورکاری و همچنین تمایل مشتریان برای استفاده از خدمات پرداخت آنلاین و موبایلی، بانکداری دیجیتال را در اولویت قرار دهند. از طرف دیگر، به دلیل رشد سریع بانکداری دیجیتالی، برخی از موسسات مالی از رخنه های کلاهبرداری در فضای دیجیتالی غافل ماندند. به همین دلیل در این مقاله پنج کانال برای افزایش امنیت بانکداری دیجیتال معرفی گردید تا از طریق دیجیتالی کردن خدمات، استفاده از هوش مصنوعی، بازطراحی سفر مشتریان در طول خرید، ارزیابی سطح ریسک و استفاده از اپ های بانکداری دیجیتالی بتوان امنیت در این حوزه را افزایش داده و آمار کلاهبرداری از حساب های بانکی را به حداقل رسانید.

 

www.paymentsjournal.com

مترجم: سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄    =  9