شناسایی شرکت های پرداخت با بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی

سهم شرکت های PSP از تعداد کارتخوان فروشگاهی

دستگاه کارتخوان فروشگاهی یکی از سخت افزار های بانکی و سیستم پرداخت می باشد که تمامی محدودیت های مربوط به بعد جغرافیایی و مدت زمان انجام تراکنش ها را از بین برده و سهم بالایی از تعداد و مبلغ تراکنش ها را شامل می گردد. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که سهم شرکت های PSP از تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی در شهریور ماه بررسی شده و مشخص شود عمده دستگاه های فعال در استان ها تحت پشتیبانی کدام شرکت می باشد.

 

مفاهیم و دسته بندی های دستگاه کارتخوان فروشگاهی
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، دستگاه کارتخوان فروشگاهی (Point of Sale) به معنای نقطه فروش می باشد و در گروه سخت افزارهای سیستم پرداخت قرار می گیرد. این دستگاه شرایطی را فراهم می سازد که از طریق کارت بانکی بتوان وجه را به صورت الکترونیکی از حساب خریدار به حساب فروشنده منتقل کرد. به عبارت دیگر، کارتخوان فروشگاهی نقش کاتالیزوری در سیستم پرداخت داشته و نقل و انتقال پول را تسریع می بخشد. 
با گسترش تعداد دستگاه های کارتخوان فروشگاهی، پول نقد کمتری در دسترس مردم قرار می گیرد و سرمایه های نقدی بیشتری در حساب های بانکی انباشته می شود که این موضوع می تواند دارایی بانک را افزایش داده و ریسک نقدینگی را کاهش دهد. 

برای مطالعه مقاله "تزریق نقدینگی و اثر تورمی آن" کلیک کنید

همچنین استفاده از کارتخوان فروشگاهی ضریب امنیتی بالایی برای صاحبان کارت فراهم می سازد. به طوری که اصل پول در حساب باقی مانده و احتمال کلاهبرداری اینترنتی بسیار پایین است. از طرف دیگر، اگر عملیات ناموفقی در دستگاه کارتخوان ثبت گردد، مبلغ تراکنش مجدداً به حساب خریدار بازگردانده می شود. 

برای مطالعه مقاله "صنعت پرداخت در سال 2020 چه شد؟" کلیک کنید

دستگاه کارتخوان فروشگاهی قابل حمل و سیار بوده و قابلیت اتصال به وایفای و شبکه های داخلی داشته و این ویژگی سبب شده تا تمامی کسب و کارها بتوانند براحتی از این ابزار برای توسعه سیستم پرداخت خود استفاده کنند. 
کارتخوان ها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به کارتخوان فروشگاهی (EFT-POS)، کارتخوان متصل به سیستم (PC-POS)، کارتخوان موبایلی (mPOS) و کارتخوان اندرویدی (PDA-POS) اشاره کرد. از این بین کارتخوان فروشگاهی متداول ترین و آشناترین نوع کارتخوان است که در انواع ثابت و سیار پاسخگوی نیازهای متنوع کسب و کارهای گوناگون می باشد. 

 

تعداد و مبلغ تراکنش های کارتخوان فروشگاهی در شهریور ماه
بررسی تراکنش های شهریور ماه به تفکیک پایانه ها نشان داد که 89.87 درصد از تراکنش ها با استفاده از ابزار کارتخوان فروشگاهی با 2 هزار 625 میلیون تراکنش انجام شده است. به طوری که، به ازای هر ابزار فروشگاهی 301 تراکنش تخمین زده می شود. 
همچنین بررسی ارزش ریالی تراکنش های انجام شده در کارتخوان فروشگاهی نشان داد که 4 بیلیارد و 99 هزار میلیارد ریال از تراکنش ها با استفاده از این ابزار ثبت شده است. 
مقایسه تراکنش های شهریور 99 با ماه گذشته نشان داد که سهم تعدادی و مبلغی تراکنش های کارتخوان فروشگاهی در شهریور 99 نسبت به ماه گذشته به ترتیب 0.32 و 4.52 درصد افزایش داشته است. 

 

سهم شرکت های PSP از تعداد کارتخوان فروشگاهی
بررسی سهم هر یک از شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت (payment service provider) از تعداد دستگاه های کارتخوان فروشگاهی به تفکیک استان های کشور در شهریور ماه نشان داد که در مجموع شرکت های تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری ایران کیش، پرداخت الکترونیک سامان و به پرداخت ملت به ترتیب بیشترین سهم بازار کارتخوان های فروشگاهی را دارا می باشند. با توجه به اینکه شرکت های مذکور میزان پشتیبانی بالایی از تعداد کارتخوان های فروشگاهی را داشتند، چنین آماری قابل انتظار می باشد. 
شرکت تجارت الکترونیک پارسیان به ترتیب در استان های هرمزگان (با 21.37 درصد)، همدان (با 20.74 درصد)، قم (با 17.05 درصد)، اصفهان (با 16.98 درصد) و گلستان (با 16.29 درصد) بیشترین تعداد دستگاه های کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی را راه اندازی کرده اند. 
همچنین شرکت های کارت اعتباری ایران کیش در استان کرمانشاه با 19.77 درصد، شرکت پرداخت الکترونیک سامان در استان سیستان و بلوچستان با 23.25 درصد و شرکت به پرداخت ملت در استان ایلام با 20.83 درصد بیشترین سهم کارتخوان های این استان ها را به خود اختصاص داده اند. 

 

سهم شرکت های PSP از تعداد کارتخوان های فروشگاهی در استان تهران
در استان تهران بیشترین تعداد دستگاه های کارتخوان فروشگاهی متعلق به شرکت کارت اعتباری ایران کیش با 17.39 درصد می باشد. 
همچنین شرکت های به پرداخت ملت (با 16.05 درصد)، تجارت الکترونیک پارسیان (با 14.54 درصد)، پرداخت الکترونیک پاسارگاد (با 12.55 درصد)، پرداخت الکترونیک سامان (با 12.44 درصد) و فن آوا کارت (با 8.63 درصد) به ترتیب بیشترین سهم بازار کارتخوان های فروشگاهی پایتخت کشور را در شهریور ماه به خصوص اختصاص داده اند. 

 

جمع بندی
با مطالعه سهم شرکت های PSP از تعداد دستگاه های کارتخوان فروشگاهی در شهریور ماه مشخص شد که شرکت های تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری ایران کیش، پرداخت الکترونیک سامان و به پرداخت ملت به ترتیب بیشترین سهم بازار کارتخوان های فروشگاهی را دارا می باشند. در استان تهران شرکت کارت اعتباری ایران کیش توانسته است 17.39 درصد از کارتخوان های فعال این استان را به خود اختصاص دهد.
 

سعیده فتحی مغانلو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  −  76  =