سقوط هش‌ریت بیت‌کوین با آغاز فصل مهاجرت ماینرهای چینی

به گفته‌ی محققان عامل اصلی کاهش ناگهانی قدرت پردازش(هش‌ریت-Hashrate) شبکه‌ی بیت کوین طی روزهای گذشته مهاجرت ماینرها از استان سیچوان به دلیل پایان فصل بارندگی می‌باشد

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تحلیلگران کاهش ناگهانی نرخ هش شبکه‌ی بیت کوین را به پایان یافتن فصل رطوبت در استان سیچوان کشور چین نسبت می‌دهند. به گفته‌ی آن‌ها، آغاز فصل جدید باعث شده تا اغلب ماینرهای بزرگ، فارم‌های استخراج رمزارز خود را به مناطق دیگر که آب و هوای مناسب‌تری برای راه‌اندازی فارم ماینینگ دارند، انتقال دهند.

آقای توماس هلر(Thomas Heller) یکی از محققان وب‌سایت هش‌آر‌ایت(Hashr8) در تاریخ ۲۶ام اکتبر گزارش داد که شبکه‌ی بیت کوین با کاهش ناگهانی سطح هش‌ریت مواجه شده و نزدیک به ۲۲ اگزاهش بر ثانیه(EH/s) قدرت محاسباتی از شبکه‌ خارج شده است. به گفته‌ی وی این کاهش ناگهانی هش‌ریت غالباً به دلیل مهاجرت فارم‌های بزرگ واقع در استان سیچوان چین به استان‌های خوش آب و هوا است.

آقای کوین ژانگ(Kevin Zhang) مدیر یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فاندری(Foundry) که در زمینه‌ی استخراج رمزارز فعالیت دارد، اخیراً پیش‌بینی کرده بود که با پایان فصل بارندگی در این استان، هش‌ریت شبکه‌ی بیت کوین نزدیک به ۲۰ اگزاهش بر ثانیه کاهش خواهد یافت. وی در رابطه با این موضوع اعلام کرده است که «متوسط هش‌ریت هفت روزه‌ی شبکه‌ی بیت کوین تا پیش از این ۱۳۲/۹ اگزاهش بر ثانیه بوده است، درحالیکه اکنون شاهد متوسط هش‌ریت روزانه‌ی ۱۱۲/۹ اگزاهش بر ثانیه هستیم».

وب‌سایت بلاک‌چین دات‌کام نیز تخمین می‌زند که نرخ هش شبکه‌ی بیت کوین از ۱۵۱/۱ اگزاهش بر ثانیه در تاریخ ۲۴ام اکتبر به ۱۱۶/۳ اگزاهش در روز بعد رسیده است.

استان سیچوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجمع فارم‌های ماینینگ در جهان به شمار می‌آید. با آغاز فصل رطوبت و بارندگی، ماینرهای سراسر جهان برای بهره‌گیری از انرژی برق‌آبی ارزان قیمت به این استان وارد شده و پس از پایان این فصل، به همان سرعت از آنجا نقل مکان می‌کنند.

سیچوان مرکز ماینینگ جهان

جدیدترین داده‌های منتشر شده در رابطه با شاخص مصرف برق شبکه‌ی بیت کوین دانشگاه کمبریج(BECI) نشان می‌دهد که استان سیچوان نزدیک به ۱۸/۵ درصد از مجموع هش‌ریت جهانی شبکه‌ی بیت کوین را به خود اختصاص داده است. به گفته‌ی محققان دانشگاه کمبریج، این رقم نسبت به فصل بارندگی قبل تقریباً دوبرابر شده است.

 

سقوط ناگهانی هش‌ریت بیت کوین

توماس هلر توضیح داده است که بسیاری از ماینرهای فعال در استان سیچوان پیش از این در استان شین‌جیان و یا از کشور مغولستان به این منطقه وارد شده‌اند.

در سال ۲۰۱۸ تخمین زده شده بود که ۸۰ درصد ماینرهای چینی در فصول بارانی از سراسر کشور به استان سیچوان مهاجرت می‌کنند. وب‌سایت کوین‌شیرز(CoinShares) در دسامبر ۲۰۱۹ گزارش داده که نزدیک به ۵۴ درصد فعالیت ماینینگ جهان در استان سیچوان کشور چین قرار دارد.

آقای هلر همچنین داده‌های را منتشر کرده که نشان می‌دهند خودتنظیمی سختی شبکه‌ی بیت کوین در روزهای پایانی هفته‌ی جاری اجرا خواهد شد و چیزی بین ۷/۴ تا ۸/۸ درصد سختی شبکه‌ی بیت کوین کاهش خواهد یافت. اگر این داده‌ها دقیق و درست باشند، می‌توان گفت که این رویداد دومین خودتنظیمی بزرگ منفی شبکه‌ی بیت کوین پس از سقوط ارزش رمزارزها در روز «پنج‌شنبه‌ی سیاه» در ماه مارس است.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1