پیشنهاد صدور «کشاورز کارت اعتباری» برای تامین نهاده‌ها

مشکلات جدی کشاورزان به ویژه گندمکاران در تامین نهاده‌های کشت با افزایش قیمت‌ها، موجب شده آن‌ها شرایط تامین برخی نهاده‌ها را بحرانی و برخی دیگر را به شدت بحرانی توصیف کنند. کارشناسان دو پیشنهاد را برای مشکلات پیش آمده عنوان می کنند؛ یکی از این پیشنهادات “صدور کشاورز کارت اعتباری” و دیگری “پرداخت تسهیلات ارزان قیمت” است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از ابتدای سال جاری قیمت سم، کود، بذر، کارگر و حمل و نقل و هر آنچه بر هزینه تمام شده تولید محصولات کشاورزی تاثیر دارد رشد چند برابری داشته است. همراه با افزایش هزینه تولید نارضایتی از قیمت خرید تضمینی، تهدیدهای جدی هستند که می‌تواند منتج به کاهش تولید محصول در سال زارعی جاری شود. 

علی‌قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران برای به حداقل رساندن نتایج منفی افزایش نرخ نهاده‌های کشاورزی دو پیشنهاد را مطرح کرد.

وی گفت: مصرف مناسب کود، 55 تا 60 درصد در عملکرد تولید گندم در واحد سطح تاثیرگذار است و کاهش مصرف ناشی از افزایش قیمت آن می‌تواند به صورت قابل توجه کاهش تولید را به همراه داشته باشد.

ایمانی ادامه داد: کاهش مصرف کود، سم و سایر نهاده‌های تولید در پی افزایش قیمت، در مجموع نتایج غیر قابل جبرانی بر میزان تولید ملی محصولات کشاورزی از جمله گندم خواهد داشت.

وی دو پیشنهاد برای جلوگیری از کاهش تولید در شرایط کنونی ارائه داد.

ایمانی اظهار کرد: پیشنهاد اول ما صدور کشاورز کارت اعتباری برای کشاورزان است تا از طریق این کارت پرداخت هزینه‌ها توسط بانک کشاورزی انجام شود و تسویه حساب‌ها در زمان خرید گندم صورت گیرد.

وی دیگر پیشنهاد برای تامین هزینه‌های تولید کشاورزان را پرداخت تسهیلات کم بهره بلند مدت عنوان کرد.

ایمانی یادآور شد: در حال حاضر تسهیلات به کشاورزان با سود 18 درصد پرداخت می‌شود در حالی که حداکثر سود در نظر گرفته شده برای تولیدات آن ‌ها 15 درصد است.

وی افزود: در شرایطی که بهره بانکی بیش از سود تولید کشاورزان است عقل اقتصادی نمی‌پذیرد که برای جبران کمبود نقدینگی به کشاورزان پیشنهاد کنیم برای خرید نهاده‌ها به سراغ دریافت تسهیلات بروند.

به گفته وی؛ در کنار کمبود و گرانی نهاده‌های تولید، قیمت نامناسب نیز تاثیر زیادی بر میزان تولید خواهد گذاشت چراکه از زمان تصویب و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم تا امروز تورم افزایش داشته است.

ایمانی آنالیز به روز قیمت تمام شده تولید به علاوه عدد تورم انتظاری را نرخ خرید تضمینی منصفانه برای خرید گندم کشاورزان دانست.

 

منبع: ایلنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

21  +    =  31