یورو دیجیتال یک موضوع سیاسی است، نه اقتصادی

مدیر بانک مرکزی آلمان:

به گفته‌ی این مقام مسئول، مواردی همچون تاثیرگذاری اجتماعی یورو دیجیتال باعث شده تا بانک مرکزی اروپا نسبت به ایجاد چنین ارزی تردید داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در طول یک سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان و افزایش هرچه بیشتر جوامع به ایجاد سیستم‌های مالی بدون پول نقد، موضوع رمزارزهای بانکی به شدت مورد بحث قرار گرفته است. این درحالیست که بانک مرکزی اروپا(ECB) علی‌رغم انتشار گزارشاتی در رابطه با وضعیت بانک مرکزی کشورهای مختلف در زمینه‌ی توسعه‌ی رمزارز بانکی بومی، تا به این لحظه تمایلی به ایجاد یورو دیجیتال نداشته است.

روز گذشته آقای بورخارد بالز(Burkhard Balz) مدیر بانک مرکزی آلمان در مصاحبه‌ی تلویزیونی خود توضیح داد که «معرفی رمزارز بانکی بومی در واقع یک تصمیم سیاسی است، و نه یک تصمیم فنی و اقتصادی». به گفته‌ی وی، با در نظر گرفتن تاثیر اجتماعی یورو دیجیتال باید تمامی موارد جایگزین موجود هم مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

اما چرا یورو دیجیتال یک تصمیم سیاسی است؟

این مقام بانک مرکزی انتظار دارد که برای اولین بار در تاریخ تراکنش‌های مالی دیجیتال(مانند استفاده از کارت‌های بانکی و سایر موارد موجود) بسیار بیشتر از تراکنش‌های مالی به واسطه‌ی پول نقد باشند. به گفته‌ی وی نزدیک به ۸۰ درصد بانک‌های مرکزی سراسر جهان اکنون در حال کار بر روی ارز دیجیتال بومی هستند.
البته بانک‌های مرکزی از این موضوع هراس دارند که عدم عرضه‌ی به موقع ارز دیجیتال بومی منجر به این شود که مردم به استفاده از ارزهای دیجیتال موجود مانند بیت کوین روی آورده و پول رایج را کنار بگذارند.

آقای فردریک دوکروزت(Frederik Ducrozet) اقتصاددان و فعال حوزه‌ی مدیریت سرمایه معتقد است که «معرفی پروژه‌ی رمزارزی لیبرا توسط شرکت فیس‌بوک باعث شد تا بانک‌های مرکزی در زمینه‌ی ایجاد رمزارز بانکی فرآیند بررسی و تحقیق را تسریع بخشند». به گفته‌ی وی کاهش استفاده از بانک‌های کوچک در نهایت به نفع دارایی‌های دیجیتال تمام شده و باعث خواهد شد که اقتصاد منطقه‌ی یورو تضعیف شود.

نگرانی‌های موجود

راه‌اندازی یورو دیجیتال کار ساده‌ای نخواهد بود. بانک مرکزی اروپا در حال حاضر نگران مباحث مرتبط با پولشویی و حریم خصوصی کاربران است؛ درحالیکه چین و روسیه در زمینه‌ی راه‌اندازی رمزارز بانکی بومی اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند. از طرف دیگر، آمریکا رویکرد بسیار محتاطانه‌ای نسبت به ارز دیجیتال اتخاذ نموده است.

در حال حاضر رایزنی عمومی سه‌ماهه‌ی اروپا آغاز شده و به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع تا اواسط سال ۲۰۲۱ به طور بیانجامد. به گفته‌ی مقامات بانک مرکزی اروپا، روند توسعه‌ی یورو دیجیتال بیش از ۴ سال زمان لازم دارد و مطمئناً کشور چین در ایجاد رمزارز بانکی توانسته بانک مرکزی اروپا را مغلوب خود کند.

 

منبع: کوینیت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  3  =