آیا بانک مرکزی موفق به کاهش نرخ ارز شده است؟

مدیرکل ارزی سابق بانک مرکزی معتقد است تغییر سیاست بانک مرکزی و بازگشت نرخ سود بین بانکی به روزهای قبل از کرونا سبب کاهش نرخ دلار در بازار شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یوسف کاووسی مدیرکل ارزی سابق بانک مرکزی  اظهار کرد: علت کاهش نرخ دلار طی روزهای گذشته به سیاست های بانک مرکزی بازمی گردد که سعی کرده تا رشد پایه پولی و نقدینگی را کنترل کند، همچنین نرخ سود سپرده قانونی بانک ها را به حالت قبل از کرونا بازگرداند.

وی ادامه داد:زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، بانک مرکزی تصمیم گرفت شرایطی را فراهم کند تا بانک‌ها بتوانند به مشاغل و افراد آسیب دیده از کرونا تسهیلات با سود کم پرداخت کنند.

این کارشناس بیان کرد:این روش بعد از اینکه نسبت سپرده قانونی بانک‌ها را کاهش دادند در دستور کار قرار گرفت تا پول در گردش افزایش یابد و تا بانک ها بتوانند از این طریق به افراد آسیب دیده از کرونا تسهیلات پرداخت کنند.

وی توضیح داد:در حال حاضر با با گذشت ۶ ماه از سال، مشخص شده است که نتیجه این اقدام تاثیر منفی روی بازار داشته زیرا سبب افزایش افسارگسیخته تورم در کشور شده است.بانک مرکزی با تغییر سیاست خود، سپرده قانونی و نرخ سود بین بانکی را به ایام قبل از کرونا بازگردانده است.

وی افزود:در گذشته اگر بانکی برای ارائه تسهیلات با کمبود نقدینگی مواجه می‌شد می‌توانست در بازار بین بانکی با دریافت تسهیلات با سود ۱۰ درصد مشکل خود برطرف کند، اما در حال حاضر نرخ این سود  تا ۲۰ درصد در بازار بین بانکی افزایش یافته است و تامین نقدینگی توسط بانک‌ها در بازار بین بانکی با این نرخ مقرون به صرفه نیست.

کاووسی اگفت: این موضوع سبب می‌شود تا پایه پولی که قدرت خلق نقدینگی آن ۸ برابر شده بود ضعیف شود و رشد نقدینگی در مسیر نزولی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کاهش نقدینگی باعث کاهش تورم می‌شود، گفت: به دنبال کاهش تورم، از میزان تقاضا برای دلار کاسته می‌شود که این موضوع یکی از عوامل کاهش نرخ ارز است.

وی بیان کرد: بانک مرکزی توانسته با بازارسازی نرخ درهم در بازار حواله را کاهش دهد، این موضوع هم متاثر از بازگشت ارز حاصل از صادرات و بازارگردانی بانک مرکزی در بازار هرات، سلیمانیه و اندکی هم استانبول بوده است؛کاهش نرخ حواله درهم سبب اُفت قیمت دلار در بازار می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  3