ایجاد قوانین جدید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی با گروه بیست

داستان سیاست و مقررات(اختصاصی بانکداری الکترونیک)

بانک‌ های مرکزی و مؤسسات مالی بسیاری، از جمله صندوق بین‌ المللی پول، بانک جهانی و بانک تسویه حساب های بین ‌المللی، گزارشات زیادی در زمینه ثبات مالی منتشر کرده اند و تلاش دارند برای افزایش ثبات مالی یا کاهش شرایط بحرانی مطالعات زیادی نیز انجام دهند. از این رو، در مقاله حاضر هدف این است که گزارشات اخیر این سازمان ها بررسی شود. همچنین مشخص شود قوانین جدید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شامل چه حوزه های مالی شده و برآیند این قوانین در بهبود کیفیت خدمات پرداخت و رضایتمندی مشتریان چگونه خواهد بود.

 

نشست سازمان ها جهت ایجاد قوانین ارزهای دیجیتال
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نهادهای مالی بین المللی و 20 اقتصاد بزرگ جهان در حال ایجاد استانداردهای رسمی برای تنظیم و صدور ارزهای دیجیتال ملی هستند. 
گروه بیست (G20) که سازمانی متشکل از وزرای اقتصادی و روسای بانک های مرکزی به نمایندگی از اتحادیه اروپا و 19 کشور در هر قاره می باشد، روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که با صندوق بین المللی پول (IMF)، بانک جهانی و بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS) برای رسمی کردن استفاده از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در سیستم های بانکی همکاری می کند.

 

چهارچوب های نظارتی برای ارزهای دیجیتال
بر اساس این گزارش، اعضای این سازمان، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و BIS چارچوب های نظارتی پایدار رمزارزهای با پشتوانه و تحقیق و انتخاب طرح ها، فناوری ها و آزمایش های CBDC را تا پایان سال 2022 به پایان خواهند رسانید.
رمزارزهای با پشتوانه، ارزهای دیجیتالی هستند که اغلب با ارزهای فیزیکی از جمله دلار آمریکا مرتبط هستند. در این گزارش آمده است که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از توانایی فنی برای تسهیل معاملات ارزهای دیجیتال بانک مرکزی بین کشورها تا پایان سال 2025 برخوردار خواهند بود.
هیئت بخش ثبات مالی (FSB) گروه بیست، ارگانی که پس از بحران مالی سال 2008 تشکیل شد، اظهار داشت که کشورها در ابتدا دامنه پلتفرم های چند کاره جدید، چینش های جهانی پایدار رمزارزهای با پشتوانه و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را بررسی خواهند کرد تا چالش هایی را که پرداخت های مرزی با آن روبرو هستند بررسی کنند. به طوری که به حداقل استانداردهای نظارتی و قانونگذاری برای کنترل خطرات ثبات مالی آسیبی وارد نشود.

 

خصوصیات ارزهای دیجیتال بانک مرکزی
نقشه راه گروه بیست در مورد بیت کوین پیروی از گزارش مشترکی است که هفته گذشته با مشارکت هفت بانک مرکزی و بانک تسویه حساب های بین المللی، در ترسیم یک جبهه فرا ملی در زمینه ارزهای دیجیتال ملی منتشر کردند.
گزارش هفته گذشته، که توسط سازمان Federal Reserve ایالت متحده آمریکا، بانک کانادا، بانک مرکزی اروپا (ECB)، بانک انگلیس (BOE)، بانک ملی سوئیس، Sveriges Riksbank سوئد و بانک ژاپن (BOJ) تألیف شده است، خصوصیاتی را که بانک های مرکزی برای راه اندازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در کشورهای خود نیاز دارند، مشخص کرد.
بانک های آمریکای شمالی، اروپایی و ژاپنی گفتند: ارزهای دیجیتال بانک مرکزی باید با فرم های موجود پول قابل تعویض باشند و از لحاظ سهولت استفاده در انواع پرداخت ها با هزینه کم یا بدون هزینه، به پول نقد شباهت داشته باشند.

بر اساس این گزارش، سیستم های ارزهای دیجیتال همچنین باید به فناوری های مالی قدیمی متصل شوند، حجم بالایی از معاملات را به صورت شبانه روزی تسویه كنند، در برابر حملات سایبری غیرقابل نفوذ باشند و با مقررات و نظارتی كه برای پول های در گردش وجود داشته و قدرت بانك مرکزی را حفظ می كنند، مطابقت داشته باشند.
در این گزارش آمده است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می تواند پرداخت های مرزی را بهبود بخشد و با ارزهای دیجیتال شرکتی مشابه لیبرای فیسبوک مقابله کند. همچنین در طی محدودیت های ویروس کرونا، وجوه اضطراری را به حساب مشتریان انتقال دهد. این گزارش می گوید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی ناشناخته و خود گردان نبوده و از ارزهای مجازی که فناوری دفتر توزیع شده آنها استقراضی است، متفاوت است.
معاملات بیت کوین بر روی یک شبکه بلاکچین انجام می شود که اطلاعات شخصی بازیگران اصلی را پنهان و بایگانی می کند؛ در حالی که بانک های مرکزی می توانند دسترسی و نظارت را برای پرداخت ها و هویت های ارزهای دیجیتال بانک مرکزی حفظ کنند.
علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن در ماه جاری اعلام کردند که به دنبال صدور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی هستند. به طوری که، گزارش بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که تصمیم برای صدور یورو دیجیتال در بهار سال آینده اعلام خواهد شد. همچنین مقامات بانک ژاپن گفته اند که آزمایش های ین دیجیتال از بهار آغاز می شود و خواستار تلاش مشترک برای مطابقت با یوان دیجیتال چین که گسترده ترین ارز دیجیتال بانک مرکزی که در حال حاضر به صورت سه گانه آزمایش شده است، می باشند. 

برای مطالعه دریافت فایل کلیک کنید.

 

جمع بندی
با مطالعه گزارشات اخیر بانک های مرکزی و موسسات مالی، مشخص شد که قوانین جدیدی برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. بر اساس این قوانین ارزهای دیجیتال باید با فرم های کنونی پول قابل تعویض بوده و در انواع پرداخت ها شبیه به پول نقد عمل کنند. همچنین باید به فناوری های قدیمی مالی وصل بوده و از نظر امنیت کلاهبرداری های اینترنتی، در دسترس بودن و مطابقت با قوانین بانک مرکزی مشکلی نداشته باشند. 


مترجم: سعیده فتحی مغانلو
www.coindesk.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +  7  =