تراکنش خطادار ناشی از عملکرد دارندگان کارت

تراکنش های ناموفق شهریور

بررسی تراکنش های ناموفق یا خطادار همواره یکی از اصلی ترین برنامه های شرکت پرداخت الکترونیکی کارتی می باشد تا با کاهش تعداد خطاهای شبکه و افزایش نسبت تراکنش های موفق از کل تراکنش ها، بتوانند رضایت دارندگان کارت و همچنین کیفیت خدمات را افزایش دهند. در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی تراکنش های شهریور ماه، سهم تراکنش های ناموفق و همچنین دلیل بروز خطا در شبکه پرداخت مشخص شود.

 

تراکنش ناموفق یا ناتمام
زمانی که صحبت از تراکنش های انجام شده بر روی ابزارهای پذیرش (کارتخوان فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی و ابزار موبایل) به میان می آید، انتظار می رود بخشی از آمار تراکنش ها مربوط به تراکنش های خطاداری باشد که در ابزارها رخ می دهد. 
بر همین اساس، یکی از برنامه های اصلی شرکت پرداخت الکترونیکی کارتی (شاپرک)، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به منظور افزایش مطلوبیت و رضایتمندی مشتریان می باشد. 
با بررسی آمارهای شاپرک در شهریور ماه مشخص شد که از مجموع 3 میلیارد و 191 میلیون تراکنش انجام شده بر روی ابزارهای پرداخت، 91.56 درصد از تراکنش ها (2 میلیارد و 922 میلیون عدد) به عنوان تراکنش موفق و 8.44 درصد از آنها (269 میلیون عدد) به عنوان تراکنش ناموفق گزارش شده است. 

 

دلیل بروز تراکنش ناموفق
آنالیز خطاهای صورت گرفته در شبکه پرداخت الکترونیک کارتی حاکی از آن است که 85.25 درصد خطای کاربری، 12.08 درصد خطای صادرکنندگی، 1.32 درصد خطای کسب و کار، 0.79 درصد خطای پذیرندگی و 0.57 درصد خطای شاپرکی در شهریور ماه رخ داده است. 

همان طور که مشاهده می کنید، بیشترین سهم خطاها مربوط به خطای کاربری می باشد که 7.20 درصد از مجموع تراکنش های شبکه پرداخت را شامل می شود. به طور کلی، خطای کاربری مربوط به خطاهای صورت گرفته از طرف کاربران شبکه پرداخت الکترونیکی یا دارندگان کارت می باشد که شایع ترین دلیل آن مربوط به فراموشی رمز، وارد کردن اشتباه رمز و کمبود موجودی می باشد. 
کمترین سهم در تراکنش های خطادار مربوط به خطای شاپرکی می باشد که 0.05 درصد از کل تراکنش های شهریور ماه را شامل می شود. دلیل بروز این خطا ناشی از سوئیچ شرکت شاپرک است.

 

تغییرات تراکنش های خطادار در دو ماه
مقایسه آمار تراکنش های ناموفق در مرداد و شهریور نشان داد که خطای کاربری 0.436 درصد کاهش دارد و همین موضوع سبب شده آمار تراکنش های ناموفق در شهریور ماه کاهش 0.292 درصدی داشته باشد. 

 

جمع بندی
با مطالعه مقاله حاضر مشخص شد که یکی از اصلی ترین دلیل بروز تراکنش های ناموفق یا خطادار در سیستم پرداخت الکترونیکی کارتی مربوط به عملکرد دارندگان کارت می باشد. از این رو، شرکت شاپرک می تواند با بررسی خطاها و عامل اصلی بروز آنها، برنامه جدیدی برای افزایش کیفیت خدمات را ارئه دهد. 

www.financialexpress.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1