الگوی رشد سرانه تراکنش های فروشگاهی

بررسی وضعیت پایانه ها در سال 98

همه گیری ویروس کرونا در جهان و اعمال محدودیت های کرونایی در ایران باعث شد میزان خرید مردم به شدت کاهش یافته و تعداد تراکنش های پایانه های فروشگاهی رشد منفی داشته باشد. این موضوع نه تنها در عرصه نظام بانکی باعث افزایش هزینه ها و بدهی های برخی بانک ها شد، بلکه باعث شد بسیاری از کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای نوپا و کوچک در کشور با مشکل شدید مالی و در نهایت ورشکستگی مواجه شوند. در این مقاله قصد داریم سرانه تراکنش های فروشگاهی در دوران قرنطینه کرونا را ارزیابی کنیم تا استان های امن برای شروع کسب و کارهای نوپا معرفی گردد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این مقاله قصد داریم سرانه تراکنش های فروشگاهی در دوران قرنطینه کرونا را ارزیابی کنیم تا استان های امن برای شروع کسب و کارهای نوپا معرفی گردد.

سرانه تراکنش های فروشگاهی اسفند

نگاهی به رشد ماهانه سرانه تراکنش‌های پایانه فروشگاهی در اسفند 97 نشان می‌دهد که بدون استثنا همه استان‌ها رشد مثبتی در سرانه تراکنش‌ها تجربه کرده‌اند که بیشترین رشد در استان‌های لرستان و کرمانشاه با مقدار حدود 22 و 20 درصد است؛ اما با شیوع کرونا در اسفند 98، سرانه تراکنش‌ها در برخی از استان‌ها به شدت تحت تأثیر قرار گرفت به گونه‌ای که در استان تهران؛ که در اسفند 97 سرانه تراکنش‌ها رشد نزدیک به 15 درصد را تجربه کرده است؛ در اسفند 98 کاهش قابل توجه هفت درصدی را در سرانه تراکنش‌ها تجربه کرد. 

استان قم نیز بر خلاف رشد 12 درصدی در اسفند 97، در سال 98 رشد منفی 12 درصدی را تجربه کرد. در بین استان‌های کشور، فقط استان‌های اردبیل، زنجان و همدان کمترین تأثیر را از شیوع کرونا در اسفند ماه گرفته‌اند.

سرانه تراکنش های فروشگاهی فروردین

در فروردین 99 طبق معمول سال‌های گذشته، سرانه تراکنش‌ها رشد کاهشی داشت؛ اما الگوی کاهش سرانه در سال 99 تغییر کرده است. گرچه در فروردین 98 سرانه تراکنش‌ها در استان قم کاهش 17 درصدی را نسبت به اسفند 97 تجربه کرد؛ اما در سال 99 تنها شاهد کاهش چهار درصدی در سرانه تراکنش‌ها بود؛ اما در برخی از استان‌ها همچون هرمزگان، در فروردین 98 تنها کاهش 2 درصدی مشاهده شد که این عدد در سال 99 به منفی 22 رسید. 

در استان بوشهر که تنها استانی با رشد مثبت تراکنش‌ها در فروردین 98 نسبت به اسفند 97 بود، در سال 99 سرانه تراکنش فروردین کاهش 12 درصدی را تجربه کرد. در تهران که به واسطه سفر‌های خارج استانی در فروردین سرانه تراکنش‌ها در سال 98 کاهش قابل توجه منفی 30 درصدی را تجربه کرد، در سال 99 این کاهش به منفی 27 رسید که بخشی از آن را می‌توان به کاهش تمایل مردم به خرید و بخشی را به ادامه روند سفرهای خارج استانی نسبت داد.

سرانه تراکنش های فروشگاهی اردیبهشت
در اردیبهشت ماه، همه استان‌ها رشد بسیار چشمگیر بیش از 20 درصدی را در سرانه تراکنش‌ها در سال 99 ثبت کرده‌اند. در بین استان‌ها، هرمزگان، بوشهر و گیلان که در اردیبهشت 98 رشد منفی را در سرانه تراکنش‌ها ثبت کرده بودند، در سال 99 به ترتیب رشد 32، 28 و 37 درصدی را تجربه کرده‌اند. استان مازندران در این ماه بیشترین رشد سرانه تراکنش‌ها را تجربه کرد که بالغ بر 47 درصد بود. استان‌های فارس، تهران، البرز و اصفهان نیز در صدر جدول رشد سرانه تراکنش‌ها با رشدی بیش از 40 درصد قرار داشتند.

 

جمع بندی
بر اساس آمارهای شرکت شاپرک، تعداد تراکنش های فروشگاهی در دوران قرنطینه کرونا به شدت تحت تأثیر قرار گرفت به طوری که در برخی از استان ها (مانند قم و بوشهر) که بیشترین میزان تعداد تراکنش ها را در سال های قبل داشتند، در سال 99 میزان رشد تراکنش های فروشگاهی آنها منفی بود. به عبارت دیگر، مردم در این دوران خانه نشینی کمترین میزان خرید را داشتند. همچنین در استان تهران با توجه به سفرهای خارج استانی میزان تراکنش های فروشگاهی کمتر بود. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

41  −    =  37