کارنامه یکساله عملکرد بانک‌ها

بررسی عملکرد بانک‌های زیان‌ده در سال 98

یکی از عوامل اصلی برای رونق اقتصاد هر کشوری، نظام بانکی آن می باشد که به عنوان بنگاه تأمین کننده مالی، مسئولیت بالایی در تأمین مالی کسب و کارهای کوچک و بزرگ و همچنین تأمین مالی کوتاه مدت و بلند مدت بر عهده دارد. وجود مشکلات اقتصادی در کشور از لحاظ تحریم های شدید و کرونا باعث گردیده است که برخی از بانک ها نتوانند با استراتژی های سابق خود عملکرد خود را مثبت کرده و از بدهی ها و بالا بودن هزینه های خود رهایی یابند. در این مقاله تلاش شده است عملکرد بانک های زیان ده در سال 98 بررسی شده و دلایل ضعیف عملکردی آنها بیان شود.

عملکرد بانک شهر- پایین بودن درآمدهای مشاع
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در بانک شهر نیز همچون سال قبل، حاصل عملکرد بانک زیان بوده است. بررسی ها نشان می دهد در دوره 12 ماهه این ماه زیان خالص 45 هزار میلیارد ریالی گزارش کرده است. دلیل اصلی این زیان دهی، ضررهای بسیار زیاد در بخش عملیاتی مشاع بوده است. بر اساس صورت های مالی سال 98 زیان شرکت از محل فعالیت های مشاع در این دوره حدود 42 هزار میلیارد ریال بوده که این عدد رشد 29 درصدی زیان آوری را در این سال نسبت به سال قبل نشان می دهد. 
با این همه بر خلاف بسیاری از سایر بانک های مورد بررسی، جمع هزینه های شرکت در سال 98 نسبت به سال قبل حدود 30 درصد کاهش یافته که بخش عمده آن به کاهش حدود 57 درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول مربوط است.

عملکرد بانک ایران زمین

در بانک ایران زمین نیز شرایط چندان مساعد نیست. زیان خالص گزارش شده از سوی این بانک در سال 98 بیش از 45 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش حدود 128 درصدی را نشان می دهد. دلیل عمده رشد قابل توجه در زیان ایران زمین را می بایست هم در عملیات مشاع و هم در درآمد مشاع جست و جو کرد. بررسی ها نشان می دهد عملیات مشاع بانک در دوره یاد شده با زیان بیش از 31 هزار میلیارد ریالی همراه شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 129 درصد بیشتر است. درآمدهای مشاع نیز طی این مدت با ریزش 86 درصدی همراه شده است. 
با این وجود، جمع هزینه های ایران زمین در این دوره تنها 8 درصد رشد کرده که عملکردی قابل قبول است؛ هر چند کارنامه ضعیف در زمینه کسب درآمدها باعث شده تا عملکرد شرکت در زمینه کنترل هزینه ها چندان ملموس نباشد. در این بانک نیز حدود دوسوم از هزینه ها به هزینه های مالی مربوط می شود. هر چند این قلم هزینه ای با افت 16 درصدی همراه شده اما وجود مشکلات نقدینگی همچنان مهم ترین مشکل پیش روی مدیریت بانک ایران زمین است.

عملکرد بانک سرمایه- بحران نقدینگی و هزینه های مطالبات مشکوک الوصول
بانک سرمایه همچنان رکود دار زیان دهی در میان بانک هاست. با این حال بررسی صورت های مالی سال 98 نشان از بهبود نسبی در عملکرد این بانک دارد. عملکرد بانک سرمایه در سال 98 با زیان بیش از 75 هزار میلیارد ریالی همراه بود که این رقم 6 درصد از زیان گزارش شده در سال قبل کمتر است. 
در این دوره بانک موفق شده زیان خود از محل فعالیت های مشاع را کاهش و درآمدهای غیرمشاع خود را بهبود ببخشد. در سبد هزینه ای بانک هزینه مالی با اختصاص حدود 77 درصد از دارایی ها به خود بیشترین وزن را دارد که این موضوع حکایت از بحران نقدینگی در این بانک دارد. هزینه های مطالبات مشکوک الوصول نیز با سهم حدود 15 درصدی در این زمنیه در رتبه بعدی قرار دارد؛ با این حال این رقم هزینه ای در مقایسه با سال قبل 52 درصد کاهش داشته است. 
وجود زیان انباشته حدود 270 هزار میلیارد ریالی (معادل 67 برابر سرمایه اسمی بانک) و همچنین عدم وجود چشم اندازی روشن از فعالیت بانک در ماه ها و سال های آینده، اقدام عاجل نهادهای حاکمیتی در خصوص این بانک را ضروری ساخته است تا زنگ اعلام ورشکستگی در نخستین بانک و به تبع آن از بین رفتن اعتماد عمومی به نام بانکداری کشور را به تاخیر اندازند.

جمع بندی
بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص شد که استراتژی های برخی از بانک ها در سال 98 نتوانست آنها را از حالت زیاد ده بودن خارج کند. بانک شهر با اینکه هزینه های خود را تا 57 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داد ولی پایین بودن درآمدهای مشاع عملکرد این بانک را منفی کرد. همین مسئله برای بانک ایران زمین نیز تکرار شده و مشکلات نقدینگی بانک باعث شد در سال 98 زیان 45 هزار میلیارد ریالی داشته باشد. همچنین مشخص شد که بحران نقدینگی و هزینه های مطالبات مشکوک الوصول از عوامل اصلی زیان ده بودن بانک سرمایه بوده و آن را رکورد دار زیان دهی در میان سایر بانک ها کرده است.
www.fixange.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  8