دولت آمریکا کل نظام مالی ایران را تحریم می کند

خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید دولت آمریکا در نظر دارد کل نظام مالی ایران را تحریم و رابطه اقتصادش را با بیرون قطع کند اما این طرح پیشنهادی هنوز به دفتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ارسال نشده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این خبرگزاری به نقل از "سه منبع آگاه" که نخواسته‌اند نامشان فاش شود نوشته است دولت آمریکا برای رسیدن به این هدف تحریم‌های جدیدی را برای ایران وضع خواهد کرد؛ از جمله حدود ۱۴ بانک ایرانی را که تاکنون از محدودیت‌های آمریکا دور مانده بودند به دلیل "ارتباط با تروریسم، ساخت موشک بالستیک و نقض حقوق بشر" در فهرست سیاه قرار خواهد داد.

تحریم‌های پیشنهادی نه تنها بانک‌ها بلکه حواله‌ها و سیستم تبدیل پول را هم هدف قرار خواهند داد.

به گفته منابع بلومبرگ تحریم‌های پیشنهادی دو هدف دارند: اول بستن معدود راه‌های باقیمانده مراوده مالی با جهان خارج به قصد قطع درآمد دولت ایران و دوم ممانعت از برگشت مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری که تقریبا دو ماه دیگر برگزار می‌شود.

به گزارش بلومبرگ این تحریم‌ها راه‌های مجاز باقیمانده را برای ارتباط ایران با سیستم مالی بین‌المللی می‌بندند و این کشور برای مراودات مالی تنها "متکی به تجارت غیررسمی و حتی غیرقانونی خواهد شد."

یازده روز پیش (۱۸ سپتامبر) شش سناتور آمریکایی با ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور خواهان تحریم کل نظام مالی ایران شده بودند.

آنها به فرمان اجرایی ۱۳۹۰۲ که آقای ترامپ اوایل امسال (۲۰۲۰) امضا کرد استناد کردند که وضع تحریم بیشتر برای اقتصاد ایران را در هر زمانی قانونی می‌کند.

تحریم‌های در دست بررسی ابتدا با استقبال بعضی مقام‌های دولت آقای ترامپ روبرو نشد؛ آنها معتقد بودند این اقدام ممکن است کمک‌های بشردوستانه به ایران را متاثر کند اما بعدا حامیان بیشتری در داخل و خارج دولت یافته است.

به گفته بلومبرگ وزارت دارایی، شورای امنیت ملی و وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند.

دولت هم‌اکنون با کسری شدید بودجه روبروست و منابع ارزی و تجارت خارجی‌اش بشدت محدود شده‌اند.

به گفته مهدی میراشرفی، رئیس گمرک، حجم تجارت خارجی در پنج ماه نخست امسال (۱۳۹۹) بیش از ۵۳ میلیون تن و به ارزش ۲۴/۶ میلیارد دلار بوده است. سهم صادرات ۱۰/۹ و سهم واردات ۱۳/۷ میلیارد دلار اعلام شده است. این ۳۱ درصد کمتر از سال گذشته است، البته کرونا هم بر مشکلات تحریم‌ها افزوده است.

نرخ دلار هم در شروع سال در بازار آزاد حدود ۱۶ هزار تومان بود اما حالا تا آستانه ۳۰ هزار تومان پیش رفته است.

ایران به دنبال آزاد کردن درآمدهای مسدود شده خود در بعضی کشورها از جمله کره جنوبی است؛ این درآمدهای نفتی در بانک‌های کره‌ای مانده‌اند چرا که از انتقال آنها به ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا خودداری کرده‌اند.

با وجود تحریم‌های شدید نفتی آمریکا، خبرگزاری رویترز از افزایش صادرات نفت خام ایران خبر می‌دهد.

این خبرگزاری با استناد به سه گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها از جمله "تانکرترکرز" خبر داده که صادرات نفتی ایران در ماه جاری (سپتامبر) نسبت به ماه قبل از آن افزایش چشمگیری داشته و "دو برابر" شده که "۱۱ درصد" آن نفت خام بسیار سبک معروف به میعانات بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

54  ⁄  6  =