خوشبین به آینده

بررسی عملکرد بانک های زیان ده در سال 98

بحران اقتصادی در کشور و وجود تحریم های شدید اثرات بسیار زیان باری بر حوزه های مختلف اقتصادی کشور به خصوص وضعیت عملکرد بانک ها گذاشته است. به طوری که برخی از بانک ها نتوانستند اقلام درآمدی و هزینه ای خود را متعادل کنند و دچار زیان های قابل توجهی شدند. در این مقاله تلاش شده است برخی از مهم ترین بانک های زیان ده معرفی شده و دلایل عدم خروج آنها از ضررهای مالی و عملکرد بانک ها بررسی شود. به عبارت دیگر چرا برخی از بانک ها توانستند عملکرد مناسبی در شرایط کرونایی داشته باشند ولی برخی دیگر همچنان درگیر بدهی های خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در این مقاله تلاش شده است برخی از مهم ترین بانک های زیان ده معرفی شده و دلایل عدم خروج آنها از ضررهای مالی و عملکرد بانک ها بررسی شود. به عبارت دیگر چرا برخی از بانک ها توانستند عملکرد مناسبی در شرایط کرونایی داشته باشند ولی برخی دیگر همچنان درگیر بدهی های خود هستند.

عملکرد بانک پارسیان

بانک پارسیان یکی از ضعیف ترین عملکرد ها را در 98 نسبت به سال قبل از آن به جا گذاشته به گونه ای که نتیجه عملکرد بانک از 238 میلیارد ریال سود در سال 97 به 13 هزار میلیارد ریال زیان در سال 98 تبدیل شده است. 
بررسی جزئیات بیشتر در صورت های مالی بانک پارسیان حکایت از آن دارد که عملکرد بانک در حوزه درآمدهای مشاع تغییری نکرده و همانند سال قبل حاصل عملکرد بانک در این دوره حدود 47 هزار میلیارد ریال زیان بوده است. با این وجود جمع درآمدهای غیرمشاع بانک در دوره مورد بررسی حدود 9 درصد کاهش یافته است. 
جمع هزینه ها نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل 39 درصد رشد کرده که نسبت به بسیاری از بانک ها تغییری غیر قابل قبول است. نکته قابل توجه در این زمینه آن که بانک پارسیان هزینه های مالی با رشد حدود 2 برابری همراه شده که این موضوع با توجه به کاهش این قلم هزینه ای در بسیاری از بانک ها اندکی سوال بر انگیز است. با این حال موضوع مهم در عملکرد بانک پارسیان در سال 98 افزایش سرمایه سنگین از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بود که موجب شده بانک از شمول دریافت فایل خارج شود. با این همه بانک همچنان دارای زیان انباشته است و تداوم روند موجود می تواند پارسیان را به مرز شمول ماده 141 نزدیک کند.

عملکرد بانک آینده- زیان هشت برابری
بانک آینده نیز از جمله بانک هایی است که موفق شده زیان خود در سال 98 را افزایش دهد که بر اساس بررسی های به عمل آمده رشد درآمدهای غیرمشاع و کاهش هزینه ها نتوانست این زیان را جبران کند. بر اساس صورت های سال 98، زیان بانک آینده در زمینه فعالیت های مشاع  نسبت به سال 97 حدود 210 درصد افزایش یافته است. در نقطه مقابل جمع درآمدهای غیر مشاع بانک با رشد حدود 1000 برابری همراه شده که دلیل اصلی آن به رشد حساب سایر درآمدها (بازگشت هزینه های مشکوک الوصول مربوط به سال های قبل) مربوط می شود. 
کاهش حدود 65 درصدی هزینه ها نیز دستاورد دیگر بزرگ بانک آینده در سال 98 بود که دلیل عمده حذف مطالبات مشکوک الوصول، کاهش حدود 76 درصدی هزینه مالی و افت 48 درصدی هزینه کارمزد دانست. با این وجود هر چند بانک آینده موفق شده تا حد زیادی ترمز زیان دهی خود را بکشد، اما این بانک همچنان بیش از 8 برابر سرمایه خود زیان انباشته داشته و در شمول ماده 141 قانون تجارت قرار دارد.

عملکرد بانک دی- هزینه سپرده بالا در مقابل سود تسهیلات پایین
عملکرد بسیار ضعیف بانک دی در سال های قبل در سال 98 نیز تداوم داشت. در این دوره بانک دی زیانی معادل 37 هزار میلیارد ریال شناسایی کرد که این عدد نسبت به سال قبل تنها چهار درصد کاهش داشته است. همچون سال های پیشین عمده دلیل این عملکرد ضعیف زیان گسترده در بخش درآمدهای مشاع است که از هزینه سپرده بالا در مقابل سود تسهیلات بسیار پایین سر چشمه می گیرد. در سال 98 زیان بانک در این حوزه رقمی بیش از 32 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 39 درصد رشد داشته است. بررسی ها نشان می دهد بانک دی بخشی از تسهیلات خود را به صورت دستوری با نرخ بسیار پایین به مشتریان اعطا می کند که تداوم این امر بانک را به پرتگاه ورشکستگی نزدیک کرده است. با این حال، در بخش درآمدهای غیرمشاع، عملکرد شرکت در مقایسه با سال قبل حدود 39 درصد بهبود یافته است. 
اما تحول مهم بانک دی در بخش هزینه ها محقق شده به گونه ای که جمع هزینه های این بانک در سال 98 با کاهش 63 درصدی مواجه شده که دلیل اصلی آن کاهش 97 درصدی هزینه های مالی و 76 درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول است. با این حال عملکرد بانک در بخش درآمدهای مشاع آن قدر اسفناک بوده که رشد درآمدهای غیرمشاع و کاهش قابل توجه هزینه ها نتوانسته تاثیر چندانی بر زیان دهی بانک داشته باشد. 
جمیع شرایط نشان می دهد بانک دی نیز در وضعیت قرمز به سر می برد و تحولی همچون افزایش سرمایه سنگین از محل مازاد تجدید ارزیابی دارای ها می تواند این بانک را از شمول ماده 141 قانون تجارت برهاند. هر چند اخباری مبنی بر فروش برخی سرمایه گذاری ها نظیر نیروگاه برق دماوند به گوش می رسد که با توجه به ارزش بسیار بالای سهم بانک در این نیروگاه، خرید نقدی آن تنها و تنها از سوی نهادهای خصوصی امکان پذیر است؛ با این وجود اگر این خبر به واقعیت تبدیل شود، اوضاع برای بانک دی و سهامدارانش به طور کامل دگرگون خواهد شد.

 

جمع بندی
بررسی های انجام شده در مقاله حاضر مشخص کرد که بالا بودن هزینه های مالی یکی از عوامل مهم در زیان ده بودن بانک ها و منفی شدن عملکرد بانک ها بوده است به طوری که بانک پارسیان نتوانست این هزینه ها را نسبت به بانک های دیگر کاهش دهد. همچنین بانک دی به دلیل اینکه درآمدهای مشاع بسیار پایینی کسب نمود، نتوانست نسبت درآمد به هزینه خود را متعادل سازد که دلیل اصلی آن پایین بودن سود تسهیلات در مقایسه با هزینه های بسیار بالای سپرده می باشد. 
www.fixange.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  1  =