از مدیریت ریسک تا حاشیه سود شرکت‌های بیمه‌ای

کارنامه شرکت‌های بیمه‌ای

شرکت های بیمه ای همواره به عنوان تکیه گاه مالی کسب و کارها و تنظیم کننده بازارهای مالی در کشور مطرح هستند ولی وجود تحریم های شدید کنونی و ضررهای مربوط به کرونا باعث شده است شرکت های بیمه ای با انواع مختلف خسارات، ریسک های مالی و ضررهای اقتصادی مواجه شوند. در این وضعیت چگونگی مدیریت ریسک و متعادل کردن هزینه و حاشیه سود می تواند معیار بسیار مناسبی برای معرفی شرکت های موفق بیمه ای باشد. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از نسبت های مالی مختلف، عملکرد شرکت های بیمه ای مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکی از اصلی‌ترین معیار‌های ارزیابی شرکت‌های بیمه نسبت خسارت می باشد که نشان می‌دهد این شرکت‌ها چه میزان از حق بیمه دریافتی خود طی یک دوره را به عنوان خسارت پرداخت کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت بیمه حافظ با نسبت خسارت بیش از 90 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین شرکت‌های بیمه خصوصی در سال 98 داشت. در سوی مقابل نیز شرکت بیمه زندگی خاورمیانه و بیمه پاسارگاد بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر شرکت‌ها داشتند.

 

برای مقایسه عملکرد شرکت‌ها در حوزۀ بیمه‌گری، از معیار حاشیه سود عملیات بیمه‌ای (Operating Margin) استفاده می‌شود که از سود ناشی از عملیات بیمه‌گری به حق بیمه دریافتی حاصل می‌شود. در این زمینه (بدون توجه به عملکرد شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری) شرکت‌های خاورمیانه، آرمان و حافظ سرآمد گروه بودند. این در حالی است که عملیات بیمه‌ای کارآفرین، ما و رازی با زیان سنگین همراه بود.

 

مجموع عملکرد شرکت‌های بیمه در حوزه عملیات بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری با لحاظ کردن هزینه‌های عمومی و اداری و سایر درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی به سود یا زیان خالص منجر می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در سال 98، چهار شرکت بیمۀ خاورمیانه، پاسارگاد، تجارت نو و آرمان با ثبت حاشیه سود خالص (Net Profit Margin) بیش از 10 درصدی بهینه‌ترین عملکرد را نسبت به حق بیمه‌های جذب ‌شده خود داشتند؛ هر چند این میزان حاشیه سود در مقابل حاشیه سود خالص بسیاری از شرکت‌های فعال در سایر صنایع بسیار پایین‌تر است. در سوی مقابل شرکت بیمه حکمت تنها شرکتی است که حاشیه سود منفی در سال 98 به ثبت رسانده است.

 

جمع بندی
بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص شد که شرکت بیمه خاورمیانه و پاسارگاد کمترین میزان حق بیمه دریافتی خود طی یک دوره را به عنوان خسارت پرداخته کردند. همچنین مشخص شد که شرکت های خاورمیانه، آرمان و حافظ حاشیه سود عملیاتی بیمه ای بالایی داشتند. به عبارت دیگر، سود ناشی از عملیات بیمه‌گری به حق بیمه دریافتی در این شرکت ها بیشتر از سایرین بوده و شرکت های مذکور توانسته اند ریسک های موجود در شرایط بحرانی مربوط به تحریم و کرونا را به خوبی مدیریت کنند. 
www.usbrn.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  5