برای کنترل تورم چاره‌ای جز مقاومت نداریم/ تبدیل ارز صندوق توسعه به ریال باعث تورم می‌شود

دکتر همتی:

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت در قالب دلنوشته ای برای سردار شهید قاسم سلیمانی از پرداخت نشدن یک میلیارد یوروی مصوب سران قوا برای حمایت از بخش بهداشت و سلامت در مقابله با ویروس کرونا گلایه کرد.

وی گفته بود:‌ «موج حمله جدیدی شکل گرفته، یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته ام. نمی دانم برای کدام کار مهمتر گذاشته اند؟»

امروز هم عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی تلویحا در پاسخ به دلنوشته وزیر بهداشت اعلام کرد: «بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است».

دکتر همتی در ادامه این یادداشت نوشت: در کنار کنترل پایه پولی، اعمال سیاست‌های کلان احتیاطی در دستورکار بانک مرکزی است. یکی از ابزارهای مهم این سیاست، اعمال محدودیت و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها است که در کنار مجموعه دیگری از سیاست‌های کلان احتیاطی اعمال خواهد شد، تا ثبات سیستم مالی و پولی استحکام بیشتری پیدا کند.

حدود یک ماه از موافقت بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای اساسی انبار شده در گمرک می‌گذرد و امروز در جلسه دولت مجدداً بر آن تاکید کردم. در خصوص مواد اولیه کارخانجات انبار شده در گمرک، بر اساس اعلام وزارت صمت و سازمان گمرک که در صف تخصیص ارز بودند، معادل یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شده است. در مورد مابقی کالاهای ضروری انبار شده در گمرک، به محض اعلام لیست ثبت‌سفارش‌ های مرتبط، به فوریت تعیین تکلیف خواهند شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  36