دلایل اصلی انتخاب نئوبانک‌ها چیست

جهش نئوبانک‌ها در فضای کنونی(بخش دوم)

طبق تحقیق سال 2020 «سوئیس پیمنت مانیتور»، مطالعه‌ای سالانه که توسط دانشکده مدیریت و حقوق دانشگاه علوم کاربردی زوریخ و دانشگاه سنت گالن انجام می‌شود، یک دهم از 1200 شهروند سوئیسی از راه‌حل‌های جدید آنلاین بانکی استفاده کرده‌اند که حداقل یک بار توسط نئوبانک‌ها ارائه شده است. به ویژه، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این مطالعه، دلیل اصلی انتخاب نئوبانک‌ها را، کاربردی بودن، کنترل مستقیم و نرخ ارز رقابتی ارائه شده ذکر کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اروپا تاکنون مسئول محبوبیت نخستین مدل دیجیتالی نئوبانک‌ها است. در مطالعه اخیری که توسط شرکت تحقیقاتی Censuswide به نمایندگی از فین‌تک دیجیتالی بانکداری شرکت Crealogix، انجام شد تخمین زده شده است که در حال حاضر از هر چهار نفر زیر 37 سال در اروپای غربی یک نفر از بانک دیجیتالی استفاده می‌کند. و با تشدید رقابت در منطقه، بازار نئوبانک‌ها شاهد افزایش تعداد زیادی از صاحبان حقوق و تنوع محصولات خود است. امروزه می‌توان انتظار داشت که نئوبانک‌ها علاوه بر حساب‌های کم هزینه، پرداخت‌های بین‌المللی، خدمات ارز رمزنگاری شده و ابزارهای مدیریت ثروت را نیز ارائه دهند.

سوئیس، از میان پیشرفته‌ترین کشورهای جهان در امور بانکی، به درستی محبوبیت فزاینده نئوبانک‌ها را نشان می‌دهد. طبق تحقیق سال 2020 «سوئیس پیمنت مانیتور»، مطالعه‌ای سالانه که توسط دانشکده مدیریت و حقوق دانشگاه علوم کاربردی زوریخ و دانشگاه سنت گالن انجام می‌شود، یک دهم از 1200 شهروند سوئیسی مورد مطالعه تحقیق سال 2019، از راه‌حل‌های جدید آنلاین بانکی استفاده کرده‌اند که حداقل یک بار توسط نئوبانک‌ها ارائه شده است. به ویژه، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی این مطالعه، دلیل اصلی انتخاب نئوبانک‌ها را، کاربردی بودن، کنترل مستقیم و نرخ ارز رقابتی ارائه شده ذکر کردند.

در همین حال، حدود سه چهارم کاربران نئوبانک علاوه بر داشتن یک ارائه دهنده خدمات بانکی سنتی، همچنان از خدمات نئوبانکی استفاده می‌کنند. توبیاس تروچ، اقتصاددان پرداخت در دانشگاه سنت گالن، توضیح داد: "در حال حاضر، نئوبانک‌ها در درجه اول به عنوان ارائه‌دهنده محصولات خاص، به ویژه برای پرداخت در هنگام سفر به خارج از کشور، عمل می‌کنند."

در عین حال، اغلب مردم هنوز آماده انتقال به محیطی عاری از پول نقد نیستند. با وجود انبوه راه‌حل‌های دیجیتالی جدیدی که نئوبانک‌ها، بانک‌های چلنجر و سایر شرکت‌های تازه تاسیس فین‌تک ارائه می‌دهند، حذف پول نقد به عنوان وسیله پرداخت برای تقریباً سه چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌ها "به عنوان گزینه مطرح نبود"، و این در حالی بود که نیمی از پاسخ‌دهندگان با این ایده اصلا موافق نبودند.

تنها یک پنجم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سوئیسی از فضای بدون پول نقد پشتیبانی می‌کنند. ساندرو گراف، کارشناس پرداخت، می‌گوید: "از دیدگاه پاسخ دهندگان، دلیل اصلی مخالفت برای حذف پول نقد، از دست دادن ارزش پول، عدم کنترل مالی شخصی، وابستگی به فناوری و نگرانی‌های مختلف امنیتی مانند حملات سایبری یا مشکلات فنی است."

اما شاید این در جهان در حال توسعه و اقتصادهای در حال ظهور است که نئوبانک‌ها برای تسهیل مثبت‌ترین تغییرات در سیستم‌های مالی خود تنظیم شده‌اند. انتظار می‌رود که به ویژه آمریکای لاتین به رهبر جهانی نئوبانکینگ تبدیل شود، این به لطف بخش قابل توجهی از جمعیت منطقه است که در حال حاضر شامل خدمات بانکی نمی‌شوند یا از خدمات کمی بهره‌مند هستند، همچنین به دلیل ضریب نفوذ بالای تلفن‌های هوشمند نیز می‌باشد.

ماتیو هافمایستر، تحلیلگر فین‌تکی شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر  «آندرسن هوروویتس» در این باره خاطرنشان کرد: "نئوبانک‌ها در ایالات متحده و اروپا باید کاربران را متقاعد کند که حساب‌های اصلی خود را از بانک‌های مشهور فعلی منتقل کنند، که اغلب به یک بازار اشباع شده و هزینه‌های گران قیمت جذب مشتری منجر می‌شود."

در آمریکای لاتین، جایی که تقریباً 50 درصد بزرگسالان به خدمات مالی یا حساب‌های بانکی دسترسی ندارند، افزایش محصولات اعتباری و نقدی در بازار به طور گسترده باعث موفقیت نئوبانک‌ها شده است.

منبع: International Banker
مترجم: فرزانه اسکندریان

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  2  =  14