راهکارهای ایجاد انگیزه برای تقویت ایده‌آفرینی

یک تصور غلط در بین افراد وجود دارد که کار مداوم را ضامن موفقیت توام شرکت و کارمند می‌داند؛تعطیلات منظم‌(هفتگی) می‌تواند سرعت فرسودگی شغلی نیروی کار را کاهش و انگیزه برای ایده‌آفرینی را تقویت کند؛ اما استرس ناشی از وقف شدن در کار، مغز را از کار می‌اندازد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بسیاری از کارآفرینان احساس می‌کنند که به هیچ کاری نمی‌رسند. فهرست کارهای روزمره آنها هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و شاید بزرگ‌ترین آرزویشان این بود که روزها بیش از ۲۴ ساعت ادامه می‌یافتند. ممکن است وضعیت کسب‌وکار آنها خوب باشد و درآمدها روندی صعودی را طی کنند. با این حال، فشار روانی انتها ندارد. حتی زمانی هم که قصد یک سفر کوچک می‌کنند، فکر کردن به کارهای باقی‌مانده به آنها استرس و شاید عذاب وجدان می‌دهد. استراحت و تفریح، مناسب آنها نیست. آیا شما هم یکی از این افراد هستید؟ هر چقدر که کارهای باقی‌مانده زیاد باشد و فرصت‌ها اندک، باز هم نیاز به استراحت‌های گاه‌به‌گاه و وقفه‌های کوتاه در برنامه‌های بی‌انتها لازم است. تنها در این صورت است که می‌توان از استرس و فرسودگی شغلی در امان ماند. مهم نیست که در چه صنعت و حوزه اقتصادی درحال فعالیت هستید. کارها هیچ‌وقت به پایان نخواهند رسید. اما قرار نیست که شما هم بی‌وقفه درحال کار باشید. اگر تلاش خود را کرده‌اید، مستحق استراحت هستید. در این صورت، ذهنتان هم بازتر خواهد شد و با کارآیی بیشتری سر کار باز خواهید گشت.

جک میسون یکی از کسانی است که اثرات کار بیش از حد را بارها تجربه کرده است. او مدیرعامل شرکت پشتیبانی دیجیتال «اینک‌اند کو» (Inc & Co Group) بریتانیا است. فعالیت درحوزه دیجیتال و تامین ساختارهای مدیریتی دیجیتال برای شرکت‌های طرف قرارداد، حجم کاری بالایی به میسون تحمیل کرده است. با این حال، او هر ازگاهی از کار فاصله می‌گیرد تا از فرسودگی در امان بماند. او همچنین به تیم خود یادآوری می‌کند که مهم نیست هنگام مرخصی کجا می‌روند و چه می‌کنند. مهم این است که در آن مدت، استراحت کنند، وقت خود را با خانواده و دوستانشان بگذرانند یا هر فعالیت لذت‌بخش غیرکاری دیگری انجام دهند. این اوقات فراغت به آنها کمک می‌کند تا استرس خود را کاهش داده، تاب‌آوری خود را در مقابل تلاطم‌های کاری بهبود بخشیده و انگیزه دوباره‌ای برای کار پیدا کنند.

جک توضیح می‌دهد که چرا شما هم باید برای اجتناب از فرسودگی، گاهی از کار فاصله بگیرید و چگونه این رویه باعث افزایش سلامت شخصی و سلامت کسب‌وکارتان می‌شود.

فرسودگی شغلی چیست؟

فرسودگی شغلی به حالتی شدید از خستگی احساسی، روانی و فیزیکی می‌گویند که معمولا در نتیجه استرس طولانی یا شدید ایجاد می‌شود. جک توضیح می‌دهد اغلب ریشه فرسودگی را باید در استرس‌های شغلی بررسی کرد. البته گاه عوامل خارجی دیگری مانند روابط عاطفی یا مسوولیت‌هایی که والدین در قبال فرزندان خود بر عهده دارند، فرد را خسته و فرسوده می‌کند. افراد سطوح تحمل متفاوتی دارند، استرس خود را به شکل‌های گوناگونی مدیریت می‌کنند و در نهایت عوامل مختلفی می‌تواند آنها را به مرز فرسودگی برساند. برخی از افراد نیز ممکن است به‌دلیل زمینه‌های ژنتیکی در معرض استرس و فرسودگی بیشتری باشند. در هر صورت، فرسودگی شغلی افراد شبیه هم نیست. علم پزشکی و روانشناسی تعریف دقیقی از «فرسودگی» ارائه نمی‌کنند اما مجله فوربس آن را با علائم متداولش می‌شناسد: خستگی بیش از حد، درماندگی، بی‌انگیزگی، احساس عجز مکرر، از دست رفتن تمرکز، کاهش عملکرد، بروز مشکلات در روابط بین‌فردی، احساس نارضایتی کلی، بروز مشکلات سلامتی و در نهایت پناه بردن به سیگار و پرخوری و…

ارتباط بین سلامت جسمی و روانی

لازم است همواره این نکته را در ذهن داشت که ارتباط پررنگی بین سلامت جسمی و روانی شما وجود دارد. به هر حال، عقل سالم در بدن سالم است. زمانی که دچار استرس یا اضطراب می‌شوید، بدنتان آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌کند. این هورمون‌ها به واکنش‌هایی فیزیکی مانند افزایش ضربان قلب و تغییر در جریان خون می‌انجامند. به‌دنبال این تغییرات جسمی، ممکن است اشتهایتان را از دست بدهید، دچار اختلال در خواب شوید یا حتی حمله عصبی پیدا کنید. فرسودگی می‌تواند آثار مخربی بر سلامت شما داشته باشد؛ چه جسمی و چه روانی.

جای تعجب نیست که بسیاری از افراد تحت استرس، دچار بیماری‌های فیزیکی می‌شوند. در شرایط حاد، فرسودگی به بروز دردهای عضلانی می‌انجامد که در پزشکی با سندروم خستگی مزمن هم شناخته می‌شود. خستگی مزمن باعث می‌شود فرد به حدی احساس خستگی کند که بیماری‌ها و عوارض جسمانی در او ظاهر شود. او ممکن است اختلال در خواب، درد عضلانی و مفصلی، علائم مشابه آنفلوآنزا و تپش قلب را تجربه کند.

شیوه اجتناب از فرسودگی

برای اجتناب از فرسودگی باید مراقب سطح استراحت خود بود. اطلاع از عوامل استرس‌زا و شیوه مناسب مدیریت آنها می‌تواند نقش مهمی در اجتناب از فرسودگی داشته باشد. زمانی که متوجه شدید استرس شما درحال افزایش است، باید اقدامی انجام دهید. این سخن به معنای آن نیست که در همان لحظه مرخصی گرفته و برای رفتن به تعطیلات بلیت خریداری کنید. می‌توان قدم‌های کوچک‌تری هم برداشت: حضور در کلاس‌های مراقبه، مطالعه یک کتاب، دیدار با خانواده و دوستان، ثبت‌نام در یک باشگاه ورزشی یا حتی چند دقیقه قدم زدن در زمان ناهار.

جک‌میسون، بر اهمیت ورزش تاکید می‌کند و آن را یکی از بهترین روش‌های مقابله با فرسودگی می‌داند. حق با اوست. زمانی که آمادگی جسمانی خود را بالا می‌برید، سیستم ایمنی بدنتان نیز تقویت می‌شود. علاوه بر آن، مغز شما در زمان ورزش اقدام به آزادسازی اندورفین می‌کند که حس بهتری به شما داده و قدرت تحمل استرس‌تان را بالا می‌برد.

مرخصی گرفتن و رفتن به تعطیلات هم به همان اندازه مهم است. جک میسون اعتقاد دارد که تعطیلات یک هفته‌ای بهترین نتیجه را دارد. با این حال، تاکید می‌کند که به‌دلیل تفاوت‌های فردی، هر کس باید بهترین زمان و مدت مرخصی خودش را تعیین کند. شاید شما هم تجربه کرده‌اید که کار تا هر زمانی که برای خود تعیین کرده باشید، ادامه پیدا می‌کند. می‌توان به جای تعیین ساعات کاری طولانی، اندکی از آنها کاست. از اینکه چطور می‌توان کارهای روزانه را در مدتی بسیار کوتاه‌تر انجام داد، شگفت‌زده خواهید شد.

استرس سالم

با آنکه فرسودگی، به‌شدت زیان‌بار است، استرس متعادل می‌تواند مفید باشد. درحقیقت نوع «درست» استرس می‌تواند باعث انگیزه شده و محرک فعالیت باشد. به‌عنوان مثال، تعیین یک مهلت مشخص برای انجام کارها، می‌تواند منجر به افزایش تمرکز شما و تلاش برای رسیدن به هدف تعیین‌شده‌تان شود. در این حال، اتلاف وقت شما کاهش پیدا می‌کند و در نهایت اوقات فراغت بیشتری هم خواهید داشت. با این حال، استرس‌های طولانی برای هیچ‌کس مفید نیست. اگر هر از گاهی از کار فاصله نگیرید و ذهن خود را آزاد نکنید، نمی‌توانید با تمام قدرت و ظرفیت خود فعالیت کنید. اگر بیش از اندازه استرس به خود وارد کنید، فرصتی برای مغز باقی نمی‌گذارید که بهترین ایده‌های کسب‌وکار را تولید کند.

به‌عنوان یک رهبر کسب‌وکار، باید از تاب‌آوری احساسی و تفکر آزاد برخوردار باشید. ذهن شما باید بتواند بدون درگیر شدن احساسی با اتفاقات و استرس، بهترین راهکارها را ارائه دهد. به یاد داشته باشید که کنترل اوضاع را در اختیار دارید؛ حتی اگر چنین احساسی ندارید. فردی که احساس کنترل بر اوضاع را دارد، قدرت بیشتری برای تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز خواهد داشت. در این صورت، در نهایت کنترل اوضاع را به‌دست خواهد گرفت. اگر فاصله گرفتن گاه‌به‌گاه از محیط کار، باعث آزاد شدن فکرتان نمی‌شود، با یک مشاور یا روانشناس مشورت کنید. سلامت جسمی و روحی شما همواره اولویت اصلی است.

پیشگیری از فرسودگی شغلی، همواره راحت‌تر از درمان آن است. با این حال، در اوقات پرمشغله سال یا زمانی که پروژه‌های زیادی به موعد اتمام خود نزدیک شده‌اند، نمی‌توان به سادگی سطح استرس را کنترل کرد. در این زمان، به یاد داشته باشید که شما و کارکنانتان سزاوار اندکی فاصله گرفتن از کار هستید. تجدید انرژی باعث خواهد شد که با بازگشت‌تان، کارها را با بهره‌وری بیشتری به پیش ببرید.

تجربیات جک میسون

جک میسون، مدیرعامل گروه اینک ‌اند‌کو در شهر منچستر است. او چشم‌اندازهای این گروه دیجیتالی را تدوین می‌کند و برای استراتژی‌هایی مانند ادغام و تملک شرکت‌های دیگر برنامه می‌ریزد. او همچنین تلاش زیادی در افزایش بهره‌وری و همکاری‌های تیمی کارکنان خود به کار می‌بندد.

مهم‌ترین ویژگی جک، تاکید او بر سلامت جسمی و روانی کارکنان است. او اعضای تیم خود را به درخواست مرخصی برای تجدید انرژی تشویق می‌کند. او درحال حاضر در یک دوره پرمشغله کاری به سر می‌برد. شرکت تحت مدیریت او، دومین سال فعالیت خود را تجربه می‌کند و برنامه‌های فراوانی مانند ادغام و تملک، بستن قرارداد با موکلان جدید، استخدام نیرو، راه‌اندازی دفاتر خدمت‌رسانی به موکلان و تدوین استراتژی‌های تامین زیرساخت‌های دیجیتال برای شرکت‌های تحت قرارداد را به پیش می‌برد. او با تمام این مشغله‌ها می‌داند که به‌دلیل تلاش‌هایش سزاوار مرخصی‌های گاه‌به‌گاه است. در غیر این‌صورت نمی‌تواند مدتی طولانی به این حجم از فعالیت‌ها و فشارهای روانی یک صنعت پرتلاطم رسیدگی کند. او به دیگر همتایان خود هم سفارش می‌کند که نباید از باقی ماندن کارها دچار عذاب وجدان شد. استراحت و وقفه‌هایی پس از تلاش سخت، نیاز هر فردی است.

او در نوشته‌های خود نه تنها سلامت جسمی و روانی کارکنان را از مهم‌ترین اولویت‌های هر شرکت می‌داند، بلکه تاکید می‌کند که تنها راه ایجاد انگیزه و افزایش بهره‌وری کلی هر کسب‌وکار، توجه به سلامت جسمی و روانی کارکنان آن است.

 

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: European Business Review

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  +    =  74