پرداخت الکترونیک عوارض در آزادراه تهران – قم

از 15 بهمن آغاز می شود:

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح پرداخت عوارض الکترونیکی (سیستمETC ) در آزادراه تهران – قم همزمان با ایام الله دهه فجر برای نخستین بار در سطح کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از 15 بهمن سیستم (ETC) عوارضی آزاد راه تهران – قم آغاز به کار می کند . در این سیستم خودروهایی که از عوارضی های آزاد راه ها عبور می کنند ، با چسباندن برچسب خاصی به شیشه خودرو ، بدون توقف از آن عبور می کنند و سیستم به طور خودکار آن برچسب را خوانده و مبلغ عوارض را کم می کند. قرار است این سیستم در بقیه آزادراه ها و اتوبان های کشور راه اندازی شود.

هم اکنون در بسیاری از کشورها و حتی در ممالک عربی دور و بر خودمان ، عوارض بزرگراهی ،  نه با شیوه فشل و قدیمی " توقف – پرداخت – دریافت رسید" که با بهره گیری از سیستم های الکترونیک از صاحبان خودروها اخذ می شود.

آنها به جای این که در بزرگراه ها جایگاه درست کنند و دهها نفر نیرو استخدام نمایند و خودروها را متوقف و ایجاد صف نمایند ، تمام خودروهای شان را به "تگ های الکترونیک"(ترانسپوندر) مجهز می کنند که مانند برچسب کوچکی روی شیشه خودروها یا پشت آینه آنها نصب می شود.

سپس در جاهایی که باید عوارض اخذ شود ، به جای ایستگاه های عریض و طویل عوارضی ،سیستم های بی سیم تعبیه می کنند که خودروها با همان سرعت مثلاً 120 کیلومتر از زیر آن رد می شوند و در همان لحظه ، حساب مالک خودرو ، به اندازه مبلغ عوارض بدهکار می شود.
در این روش ، نه توقفی هست ، نه تصادفی و نه صف و اتلاف وقت و منابع مادی و انسانی.

جالب اینجاست که برخی برآوردها حاکی از ان است که میزان هزینه های ناشی از توقف خودروها در پشت ایستگاه های عوارضی مانند هزینه های  اتلاف وقت ، استهلاک خودرو ، سوخت ، دستمزد عوامل انسانی ، نگهداری ایستگاه و … در بسیاری از مواقع ، مجموعاً رقمی بالاتر از مبلغ عوارضی است و اگر اساساً هیچ گونه عوارضی اخذ نشود ،بیشتر به نفع اقتصاد ملی است! »

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. جمال پورآدم می گوید

    سلام،دقیقأاین برچسب هارااز کجا و به چه مبلغی می توان خرید و همچنین چنانچه مدت دار می باشد لطفأ مدت زمان آنرا اعلام فرمائید/باتشکر

  2. سیداحمد میری می گوید

    هرموقع به سایت عوارضی وارد شدیم حدود 6ماه است که میگویندبرچسب نداریم , پس بفرمائید که ما چگارکنیم؟

  3. سید مصطفی ناجی می گوید

    با سلام وتقدیم احترام
    مدیریت محترم عوارضی تهران قم
    لطفا وخواهشا علت نداشتن برچسب را بفرمایید
    چون هردفعه که به دکه عوارضی مراجعه میکنم مگن که فعلا برچسب نداریم به سایت مراجعه کنید به سایت مراجعه میکنیم اعلام میشود که بعلت نداشتن برچسب …………………!!!!!

  4. مصطفی یارمحمدپو می گوید

    خرید شارژ

ارسال یک پاسخ

  +  53  =  63