اتحادیه اروپا قوانین سختگیرانه در حوزه رمزارزها وضع کرد

کمیسیون اروپا،‌ بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، جهت نظارت دقیق‌تر بر رمزارزهایی که از نظر این اتحادیه “قابل توجه” ارزیابی می‌شوند، آیین‌نامه‌ی جدیدی را تصویب کرده است. از جمله رمزارزهای قابل توجه، می‌توان به استیبل کوین (Stablecoin) پشتوانه‌دار لیبرا (Libra) شرکت فیسبوک (Facebook) اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، این خبر اولین بار در تاریخ ۱۰ سپتامبر (پنجشنبه گذشته) توسط یوراکتیو (Euractive)، یک سایت خبری اروپایی، منتشر شد. یوراکتیو در خبر خود، به پیشنویس ۱۶۷ صفحه‌ای فاش شده از طرح پیشنهادی رمزارز اتحادیه اروپا، استناد کرده است.

براساس این گزارش، قانون جدید حوزه رمزارز اتحادیه اروپا در تلاش است تا ریسک‌های ناشی از نوسانات شدید بیت کوین و همچنین خطرات ناشی از ارزهای دیجیتال نظامند، همچون لیبرا را با مشارکت دادن آژانس‌های نظارتی ملی و قاره‌ای – و یک نهاد اضافی جدید – که همگی زیر نظر سازمان بانکی اروپا (EBA) خواهند بود،‌ کنترل کند.

این قانون با میزان ریسک ناشی از هر دارایی رمزنگاری شده ارتباط تنگاتنگ خواهد داشت و الزامات سخت گیرانه‌تری را در مورد موضوعاتی همچون نظارت و تعهدات اعمال شده روی توکن‌های پول الکترونیک قابل توجه، بکار خواهد گرفت.

برای مثال صادرکنندگان یا انجمن لیبرا (Libra Association)، باید با کمک ارگان‌های ملی به یک مؤسسه اعتباری یا یک مؤسسه پول الکترونیکی تحت نظارت سازمان بانکی اروپا تبدیل شود. به گفته یوراکتیو، این طبقه‌بندی به این معنی است که لیبرا و دیگر توکن‌های الکترونیکی شاخص، نسبت به سایر شرکت‌های دیجیتال، با قوانین سختگیرانه‌تری روبرو خواهند شد.

به طور خاص استیبل کوین لیبرا شرکت فیسبوک، با دارا بودن ۲.۷ میلیارد کاربر بالقوه، موجب نگرانی مقامات کشورهای سرتاسر جهان شده است. عبارت استیبل کوین به رمزارزهایی اطلاق می‌شود که بواسطه یک ارز رایج بانک مرکزی همچون دلار آمریکا و بدهی دولت پشتیبانی می‌شوند.

نگرانی نهادهای نظارتی این است که یک چنین دارایی‌هایی، علاوه بر امکان پذیر ساختن پولشویی، موجب از بین رفتن حریم خصوصی کاربران و نیز بی‌ثباتی قوانین پولی خواهند شد. برخی دولت‌ها همچون دولت فرانسه تهدید کرده‌اند که بکارگیری چنین دارایی‌هایی را در حوزه قضائی خود ممنوع خواهند کرد.

به گزارش رویترز، کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند روز جمعه (۱۱ سپتامبر) بیان کرده‌اند:

تا زمانی که پاسخی برای چالش‌های قانونی، تنظیمی و نظارتی استیبل کوین‌ها ارائه نشده است، نباید به آنها اجازه داد در اتحادیه اروپا فعالیت کنند.

بر اساس طرح پیشنهادی قانون جدید حوزه رمزارز اتحادیه اروپا، توسعه‌دهندگان دارایی‌های دیجیتال باید یک گزارش دقیق و جامع یا "اوراق سفی"د (White Paper) را به منظور تشریح دقیق اطلاعات مربوط به صادر کننده توکن، توکن و پلتفرم تبادلی ارائه دهند. اینگونه، خریداران خواهند توانست در مورد خرید خود آگاهانه تصمیم بگیرند و خطرات مرتبط با چنین پیشنهاداتی را درک کنند.

پیش از اینکه صادرکننده توکن‌ها بتواند فعالیت خود را آغاز کند، تمامی این اوراق باید از طرف نهادهای تنظیمی ملی و اتحادیه اروپا تأیید شوند. بر اساس پیشنویس این قانون، سازمان بانکی اروپا این قدرت را خواهد داشت تا نسبت به انجام تحقیق، بازرسی در محل و اعمال جریمه‌هایی معادل ۵ درصد از درآمد سالیانه شرکت رمزنگاری یا دو برابر میزان سود یا زیان اجتناب شده به واسطه تخلف از قوانین اقدام کند.

بر اساس گزارش‌ها طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا، که دو سال از مطرح شدنش می‌گذرد، در زمانی نامعلوم در سال جاری منتشر خواهد شد.

منبع: Bitcoin.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  2