هشت پرونده با هشت موضوع/ یادنامه زنده یاد رحیمی انارکی/ ایران بدون کرونا/ درس‌هایی از دورکاری/نوآوری در اغما

چهل و هفتمین شماره از مجله بانکداری آینده منتشر شد

چهل و هفتمین شماره ماهنامه بانکداری آینده در قالب 8 پرونده به سردبیری محمود فراهانی در 148 صفحه و با قیمت 85هزار تومان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، چهل و هفتمین شماره ماهنامه بانکداری آینده با تمرکز بر چالش های حاکمیت سیاسی-اقتصادی کشور و 8 چالش سیستمی و غیر سیستمی کشور به بررسی ابعاد آینده اقتصاد و صنعت بانک و پرداخت کشور پرداخته است. از یک طرف تشدید تحریم ها منجر به افزایش تکیه دولت بر ایجاد درآمد داخلی شده است و از سوی دیگر دولت در عوض افزایش اشتغال و در نتیجه افزایش درآمدهای مالیاتی به دنبال افزایش بی سابقه تورم و ایجاد درآمد از نادرآمدهای مردم است که در نهایت این روند به ناکجا آباد خواهد کشید.

عمیق شدن ضعف های سیستمی مدیریت و حاکمیت اقتصادی کشور منجر شده است تا با اقتصادی به شدت بیمار روبرو باشیم. اقتصادی که نه تنها توسط عناصر خارجی مورد تحریم قرار گرفته است، بلکه لایه تحریم حاکمیتی نیز بر آن سایه افکنده است. لایه ای که تنها اشخاص نزدیک به قدرت توان عبور از آن را داشته و مردم تنها تماشاگرانی در آن سوی پرده هستند و "موظف" به خرید بلیط این سینما به قیمت کوچکتر شدن سفره خود هستند.

با توجه به وضعیت موجود اقتصاد کشور، در این شماره به آسیب های کلان اقتصاد کشور در پرونده اول، اهمیت کلیدی صادرات کشور در نجات از منجلاب در پرونده دوم و اهمیت استعدادها و ظرفیت های داخلی در افزایش بهره وری دیجیتالی صنعت پرداخت، بانک و اقتصاد در پرونده های بعدی پرداخته شده است.

گزارش‌های حاصله در این شماره نشان می دهد که:

1.  وجود یک دولت بسیار حجیم و پر هزینه که به همان نسبت بخش غیردولتی فاقد اقتدار است.
2. اقتصاد به نفت خام عادت کرده است که به همان نسبت تولیدات غیر نفتی و نظامات مالیاتی دارای ضعف بنیادین هستند.
3. ناکارآمدی قوانین و ساز و کارهای اجرایی و نظارتی که به همان نسبت بر دامنه و تشدید فساد سازمان یافته دامن می زند.
4. نظام دستمزدی ضعیف و کم تأثیر در معادلات اقتصادی که به همان نسبت از اهمیت نیروی انسانی در اقتصاد می کاهد.
5. گسست بین بازارهای مالی بورس، بانک و بیمه و فقدان ابزارهای نوین مالی با هدف جذب و توزیع مازاد درآمدها و پس اندازها
6. تحریم حداکثری که به همان نسبت استفاده از حداقل ظرفیت های اقتصادی داخلی و بین المللی را سخت تر و سخت تر می کند.
7. مشکلات زیست محیطی و اقلیمی از جمله کمبود آب و خاک و تحلیل سفره های زیرزمینی که به همان نسبت عطش به مهاجرت را تشدید کرده است و عدم تعادل بین جامعه مصرف گرای شهری و تولیدگر روستایی را دامن زده است.
8. و عامل مضاعف ویروس کرونا که باعث شده است بسیاری از کسب و کارها در محاق فرو بروند و همان اندک گردش اقتصادی نیز با رکود مواجه شود.

اعضای میز سخن و مصاحبه شوندگان در این شماره

در این شماره همچنین به بحث و مصاحبه با حضور تنی چند از کارشناسان، صاحبنظران و خبرگان صنعت بانک و پرداخت از جمله جناب احمد عزیزی، محمد هاشم بت شکن، جعفر آقاملایی، محمد حسن مرادی، مسعود ایزدی، ساسان شیردل، حمید تهرانفر، علی صالح آبادی، مرتضی نجف، حسین بازمحمدی، علیرضا کیان‌پور، محسن قدیری نژادیان، عباس معمار نژاد، دکتر علی حکیم جوادی، علی تنها، حسن زادمهر، علیرضا بیجار، سرکار خانم دکتر افروز بهرامی، آرش شهرآیینی، ناصر حکیمی، محمدهادی شالباف، مرتضی جوان، هومن رضوی لاریجانی، محمدرضا روشناس، پیام یاغلی، سعید احمدی پویا، یاسر قلیش لی، مجید شکوهی پرداخته شد.

برنامه های آگاهانه

اولین پرونده از این شماره در میز سخنی با حضور چهار تن از فرهیختگان صنعت بانکداری، آقایان علی صالح آبادی، مدیرعامل بانک توسعة صادرات، مرتضی نجف، عضو هیئت مدیرة بانک ملت، حمید تهرانفر، معاون نظارتی اسبق بانک مرکزی و حسین بازمحمدی، صاحب نظر حوزة اقتصادی و بانکی با موضوع سناریوهای مختلف کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد و سیستم بانکی کشور آغاز شد. سپس در گزارش‌هایی به ارزیابی آینده اقتصاد جهان در سایه کووید-19 به تفسیر سازمان IMF، بررسی پیامدهای اقتصادی کرونا و آینده بازار ارز در داخل کشور و تغییرات جهانی در پساکرونا پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی حول راهبردهای کشورهای پیشرفته در مقابله و جلوگیری از شیوع کرونا به پایان رسید.

باور به صادرات


پرونده دوم از شماره 47 بانکداری آینده با تمرکز بر افزایش ظرفیت های صادراتی در گفت‌وگویی با سرکار خانم دکتر افروز بهرامی در زمینه وضعیت صادرات و عملکرد صندوق در شرایط تحریم گشوده شد. در این پرونده نیز عملکرد صندوق ضمانت صادرات ایران در طی 5 سال گذشته، فعالیت های بین المللی صندوق، و تاریخی از اهداف، رویکردها و چالش‌های تشکیل صندوق قبل از انقلاب در گزارش‌هایی مجزا مورد بررسی قرار گرفت.

دور اما نزدیک

سومین پرونده از این شماره حول محور تأثیر و اهمیت خدمات انفورماتیک در دوران کرونا و تکیه کسب و کارها بر دورکاری با گزارشی از تجربیات صنعت پرداخت و فینتک در کشورهای مختلف و اهمیت و مزایای دورکاری آغاز شد. در ادامه، تجربه شرکت‌هایی چون IBM و P&G از دورکاری ارائه شده و پس از آن به مرور ابعاد دورکاری پرداخته شد.

تغییر را باید آفرید

پرونده چهارم در گفت‌وگویی با جناب آقای دکتر علی حکیم جوادی حول محور اهمیت فناوری های بانکی و چالش ها و چشم اندازهای آن در کشور آغاز شد و سپس به گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت بهسازان ملت، آقای حامد تنها، در زمینه انتقال به کر 2 و مهاجرت این بانک به کربنکینگ 2 پرداخته شد. علاوه بر این، به گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی، آقای حسن زادمهر در زمینه تحلیل داده ها و چالش های موجود در تولید و استفاده از داده در کشور پرداخته شد. در نهایت این پرونده در میز سخنی با قائم مقام شرکت شقایق، آقای علیرضا بیجار حول محور بانکداری در شبکه های اجتماعی، و گزارشی در زمینه مروری بر فعالیت های پل وینو خاتمه یافت.

درک زیست بوم

پرونده پنجم از این شماره در میز سخنی با حضور آقای عباس معمار نژاد، معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد در زمینه زیست بوم بانکداری دیجیتال و اهمیت آن در اکوسیستم اجتماعی-اقتصادی گشوده شد. سپس در گزارش‌های بعدی به بررسی و مقایسه عملکرد بانک ها در سال 98 با تأکید بر عملکرد بانک های سود ده و زیان ده پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی حول محور کارنامه بانک تجارت در سال 98 و سه ماهه 99 پایان یافت.

نوگرش


ششمین پرونده از این شماره در میزگردی با حضور پیشکسوتان و کارشاسان نوآوری با حضور آقایان ناصر حکیمی، مشاور مدیرعامل بانک تجارت؛ محمدهادی شالباف، رئیس مرکز نوآوری بهسازان فردا؛ مرتضی جوان، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و هومن رضوی لاریجانی، کارشناس بانکداری مدرن حول محور بازار نوآوری در ایران آغاز شد. سپس در گزارش های بعدی به روایت کمیته بال از تأثیر کرونا بر صنعت بانکداری جهان، و استارتاپ های یونیکورن و تأثیر آن ها در اقتصاد جهان پرداخته شد. در نهایت این پرونده نیز با گزارشی در زمینه استارتاپ های اقتصاد مشارکتی خاتمه یافت.

ایستادگی تا اجرا


پرونده پرداخت، هفتمین پرونده از این شماره در میزگردی با حضور آقایان محمدرضا روشناس، عضو هیئت مدیره پرداخت نوین آرین؛ پیام یاغلی، مدیر طرح و برنامه بانک اقتصاد نوین؛ سعید احمدی پویا، مشاور ارشد کسب وکار و فین تک هلدینگ فناپ و یاسر قلیش لی، پژوهشگر حوزه کسب وکار در زمینه اهمیت اعتبار و کارت اعتباری در سیستم بانکی کشور آغاز شد. همچنین در این پرونده عملکرد صنعت پرداخت در دوران کرونا مورد بررسی قرار گرفت و سپس در گفت‌وگویی با آقای مجید شکوهی، مدیرعامل سابق شرکت کارت اعتباری بانک ملی به ارزیابی تجربه صنعت بانک از کارت اعتباری در سال های 92 تا 95 پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشاتی حول محور اهمیت اوراق بهادار در صدور کارت اعتباری و تأثیر صنعت پرداخت بر کاهش دامنه بحران کرونا بسته شد.

آن مرد بی ادعا


آخرین پرونده از شماره 47 بانکداری آینده به یاد مدیرعامل فقید بانک مسکن، زنده یاد رحیمی انارکی، با گزارشی از تحلیل بنیادی بانک مسکن گشوده شد. سپس در دو گفت‌وگوی جداگانه به سخنان آقای احمد عزیزی و محمد هاشم بت شکن از زنده یاد رحیمی انارکی و فعالیت های وی در بانک مسکن گوش فرا دادیم. ویژگی های حرفه ای و شخصیتی یک بانکدار همچون مرحوم رحیمی انارکی نیز در میز سخنی با حضور آقایان جعفر آقاملایی، عضو هیئت مدیره بانک مسکن، محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه و مسعود ایزدی، مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن مورد تقدیر قرار گرفت. در نهایت این پرونده در گفت‌وگویی با حضور آقای ساسان شیردل، مدیر فناوری اطلاعات بانک مسکن حول محور برنامه ده ساله استقرار بانکداری دیجیتال در زمان مدیریت مرحوم رحیمی انارکی بسته شد.

 

جهت دریافت اشتراک ماهنامه بانکداری آینده می‌توانید با شماره تلفن 88644304 تماس حاصل فرمایید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −  14  =