شیوع کرونا چه تاثیری بر وضعیت کسب و کارهای فاوا داشت؟

گزارش تبعات شیوع کووید-۱۹ بر کسب وکارهای فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران منتشر شد.بیش از ۶۱ درصد کسب‌وکارهای B2B و ۳۴ درصد کسب‌وکارهای B2C در این دوران از نظر فروش و درآمد به دلیل کاهش تقاضا متضرر شده و نزدیک به ۳۰ درصد شرکت‌ها هم در زنجیره تأمین با چالش مواجهه بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برای بررسی وضعیت کسب‌وکارهای حوزه فاوا پس از شیوع کرونا این کسب‌وکارها را در حوشه‌های خدمات، ارتباطات، سخت افزار و نرم افزار مورد بررسی قرار داده است. همچنین تحیلیل ارائه شده در این گزارش یه موضوع عمده نقاط اصلی تأثیر و میزان تأثیر بحران کووید-۱۹ بر اقتصاد، کسب‌وکارها و صنایع مختلف، راهبردهای مقابله با بحران شیوع کووید-۱۹ برای مدیران کسبوکارها و راهبردهای کاهش اثرات بحران شیوع کووید-۱۹ برای دولت‌ها را شامل می‌شود.

در نظرسنجی صورت گرفته از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران پرسشنامه‌ای با ۲۱ سؤال اختیار عموم اعضای این سازمان و متخصصان صنعت فاوا قرار گرفته است و مجموعاً ۹۰ شرکت در این تحقیق مشارکت کرده‌اند.

در این گزارش به این موضوع اشاره شده که با توجه به اینکه در ایران، استارتاپ معادل «تجارت الکترونیک» محسوب می‌شود، برای بسیاری از افراد، این تصور ایجاد شده که در دوران شیوع ویروس کووید-۱۹ در ماه‌های اخیر وضعیت استارتاپ‌ها بسیار بهتر از قبل شده و آنها در حال درآمدزایی قابل توجه هستند. ولی واقعیت این است که اغلب استارتاپ‌ها در تمام دنیا در حال تجربه شرایط بسیار سختی هستند که شاید در نگاه اول در باور بسیاری از افراد نگنجد.

۹۷ درصد کسب و کارها تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند

آنطور که در این گزارش آمده ۹۷ درصد از کسب‌وکارهای شرکت‌کننده در نظرسنجی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از تسهیلات دولتی مربوط به بحران کرونا بهره‌مند نشده‌اند. همچنین ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که پس از شیوع کرونا وضعیتشان بدتر یا کمی بدتر شده است. در این میان تنها ۱۲ درصد از کسب‌وکارها به نوعی از فرصت‌های ناشی بحران کرونا بهره‌مند شده‌اند. علاوه بر آن، چیزی بیش از ۶۱ درصد کسب‌وکارهای B2B و ۳۴ درصد کسب‌وکارهای B2C در این دوران از نظر فروش و درآمد به دلیل کاهش تقاضا متضرر شده و نزدیک به ۳۰ درصد شرکت‌ها هم در زنجیره تأمین با چالش مواجهه بوده‌اند.

تعدیل، کاهش ظرفیت تولید و تعطیلی

براساس آنچه در این گزارش آمده چیزی حدود ۶۰ درصد کسب‌وکارها در دوران بحران کرونا مجبور به توقف فعالیت خود شده و حتی ۲۳ درصد هنوز هم فعالیت خود را به‌صورت کامل از سر نگرفته‌اند. همچنین این اطلاعات حاکی از این است که حدود ۱۶ درصد کسب‌وکارها بیش از ۷۵ درصد و حدود ۵۵ درصد کسب‌وکارها بیش از ۲۵ درصد از فروش خود را در دوران بحران شیوع کووید-۱۹ از دست داده‌اند.

در دوران بحران شیوع کووید-۱۹ چیزی حدود ۴۰ درصد شرکتها مجبور به تعدیل موقت یا دائمی نیروی انسانی خود شده‌اند؛ با این حال حدود ۳۹ درصد شرکت‌هایی که مجبور به تعدیل شده‌اند، بیش از ۵۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کرده‌اند. مهمترین مشکلات هزینه‌ای و مالی شرکت‌ها در دوران بحران کرونا به‌ترتیب «پرداخت حقوق و دستمزد»، «هزینه‌های بیمه» و «پرداخت اجازه و هزینه‌های دفتر» بوده است.بیش از ۶۰ درصد شرکت‌ها در دوران بحران کرونا برای تطبیق با شرایط و برون‌رفت از بحران مجبور به استفاده از «پس‌اندازها»ی خود شده‌اند.

اغلب شرکت‌کنندگان در این تحقیق (حدود ۵۰ درصد) معتقدند در صورتی که بحران بیش از ۶ ماه ادامه یابد، نمی‌توانند به کسب‌وکار خود ادامه دهند و باید به‌ناچار تعطیل شوند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =