آیا دونالد ترامپ چهار سال دیگر هم در کاخ سفید خواهد ماند؟

هر چه به روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیکتر می‌شویم، مؤسسه‌های نظرسنجی نیز تلاش خواهند کرد که با پرسش از رای‌دهندگان درباره نامزد مورد علاقه‌شان جو حاکم بر جامعه را بسنجند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رقیب رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه در این انتخابات جو بایدن، از حزب دموکرات، است که از دهه ۱۹۷۰ میلادی در سیاست این کشور حضور داشته است و بیشتر به عنوان معاون باراک اوباما شناخته می‌شود.

هر چه به روز انتخابات نزدیکتر می‌شویم، مؤسسه‌های نظرسنجی نیز تلاش خواهند کرد که با پرسش از رای‌دهندگان درباره نامزد مورد علاقه‌اشان جو حاکم بر جامعه را بسنجند.

ما در اینجا نظرسنجی‌ها را بررسی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم بفهمیم که نتایج به دست آمده تا چه حد می‌توانند در شناسایی پیروز نهایی انتخابات به ما کمک کنند.
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، رای‌دهندگان آمریکایی روز سوم نوامبر مشخص خواهند کرد که آیا دونالد ترامپ چهار سال دیگر هم در کاخ سفید خواهد ماند یا نه.

رقیب رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه در این انتخابات جو بایدن، از حزب دموکرات، است که از دهه ۱۹۷۰ میلادی در سیاست این کشور حضور داشته است و بیشتر به عنوان معاون باراک اوباما شناخته می‌شود.

هر چه به روز انتخابات نزدیکتر می‌شویم، مؤسسه‌های نظرسنجی نیز تلاش خواهند کرد که با پرسش از رای‌دهندگان درباره نامزد مورد علاقه‌اشان جو حاکم بر جامعه را بسنجند.

ما در اینجا نظرسنجی‌ها را بررسی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم بفهمیم که نتایج به دست آمده تا چه حد می‌توانند در شناسایی پیروز نهایی انتخابات به ما کمک کنند.

نامزدها در کل کشور چه وضعی دارند؟

نظرسنجی‌های سراسری راهنمای خوبی برای سنجش محبوبیت یک نامزد در سراسر کشور است، اما لزوما روش خوبی برای پیش‌بینی نتیجه انتخابات نیست.

برای مثال، هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ هم در نظرسنجی‌ها پیشتاز بود و هم در انتخابات حدود سه میلیون رای بیشتر از دونالد ترامپ آورد، اما همچنان بازنده شد – دلیلش هم این است در ایالات متحده از سیستمی به نام کالج الکترال استفاده می‌کنند و در نتیجه کسب بیشترین آراء همیشه به پیروزی در انتخابات منجر نمی‌شود.

این نکته به کنار، جو بایدن در نظرسنجی‌های سراسری امسال عمدتا از دونالد ترامپ جلوتر بوده است. میزان رای او در هفته‌های اخیر در حول و حوش ۵۰ درصد بوده است و بعضا ۱۰ درصد از رقیب خود جلوتر بوده است، هر چند که وضع آقای ترامپ در چند روز اخیر تا حدی بهتر شده است.

برای مقایسه، در سال ۲۰۱۶ نظرسنجی‌ها اصلا به این اندازه واضح نبودند و هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر می‌شدیم، فاصله آقای ترامپ با هیلاری کلینتون از دو سه درصد بیشتر نمی‌شد.

کدام ایالات نتیجه انتخابات را مشخص خواهند کرد؟

همان‌طور که خانم کلینتون در سال ۲۰۱۶ متوجه شد، تعداد آراء به اندازه جایی که آن آراء را کسب می‌کنید اهمیت ندارد.

بیشتر ایالت‌ها تقریبا همیشه به یک شکل رای می‌دهند. لذا در واقعیت تنها چند ایالت هست که هر دو نامزد در آن‌ها شانس پیروزی دارند. نتیجه انتخابات در این نقاط مشخص می‌شود و به همین خاطر به "ایالت‌های محل رقابت" معروف شده‌اند.

در سیستم کالج الکترال که برای انتخاب رئیس‌جمهور آمریکا استفاده می‌شود، به هر ایالت بر اساس جمعیتش تعدادی رای تعلق می‌گیرد. تعداد کل آرای موجود در کالج الکترال ۵۳۸ رای است و نامزدها برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای نیاز دارند.

همان‌طور که در نقشه بالا دیده می‌شود، بعضی از ایالت‌های محل رقابت رای الکترال بسیار بیشتری دارند و برای همین نامزدها وقت بسیار بیشتری صرف برگزاری برنامه‌های انتخاباتی در آن‌ها می‌کنند.

چه کسی در ایالت‌های محل رقابت پیشتاز است؟

در حال حاضر نظرسنجی‌ها در این ایالت‌ها به نفع جو بایدن است، اما هنوز راه زیادی مانده است و وضعیت می‌تواند به سرعت تغییر کند، مخصوصا وقتی پای دونالد ترامپ در میان باشد.

نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی فاحش آقای بایدن در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین است؛ سه ایالت صنعتی که در سال ۲۰۱۶ با کمتر از یک درصد اختلاف به آقای ترامپ رسیدند و او را پیروز انتخابات کردند.

اما چیزی که تیم آقای ترامپ را بسیار نگران خواهد کرد ایالت‌های محل رقابتی است که در سال ۲۰۱۶ با اختلاف زیاد به او رای داده بودند. او آن سال در ایالت‌های آیووا، اوهایو و تگزاس با هشت تا ۱۰ درصد اختلاف پیروز شده بود، اما حالا شاهد رقابتی تنگاتنگ با آقای بایدن در هر سه ایالت است.

این ارقام شاید توضیح خوبی برای تصمیم او به تغییر مدیر برنامه‌های انتخاباتی خود در ماه ژوئیه و اشاره مرتبش به "نظرسنجی‌های جعلی" در اختیار ما بگذارد.

با این حال بازارهای شرط‌بندی فعلا از آقای ترامپ قطع امید نکرده‌اند و بخت پیروزی او در انتخابات سوم نوامبر را حدود ۳۳ درصد می‌دانند.

آیا ویروس کرونا بر وضعیت آقای ترامپ تاثیر گذاشته است؟

همه‌گیری ویروس کرونا از ابتدای سال در صدر اخبار آمریکا بوده است و واکنش‌ها به اقدامات آقای ترامپ هم طبق روال معمول تابع گرایش‌های حزبی بوده است.

میزان حمایت از او در اواسط ماه مارس، یعنی هنگامی که اعلام وضعیت اضطراری کرد و ۵۰ میلیارد دلار بودجه برای مهار شیوع ویروس به ایالت‌ها داد، به اوج خود رسید. در آن برهه و بنا به آماری که توسط یکی از شرکت‌های برجسته نظرسنجی به نام ایپسوس منتشر شد، ۵۵ درصد آمریکایی‌ها از اقدامات او حمایت می‌کردند.

اما بعد از آن سطح حمایت دموکرات‌ها از او سقوط کرد، در حالی که جمهوری‌خواه‌ها همچنان به حمایت خود ادامه دادند.

با این حال، جدیدترین آمار نشان می‌دهد که با شیوع مجدد ویروس در ایالت‌های جنوبی و غربی آمریکا حالا حتی حامیانش هم با تردید به برخورد او با این بحران نگاه می‌کنند. میزان حمایت از او در بین جمهوری‌خواه‌ها تا اوایل ژوئیه به ۷۸ درصد کاهش پیدا کرده بود.

این مساله شاید دلیل خوبی برای تغییر رفتار اخیر او و خوش‌بینی کمترش باشد. آقای ترامپ چندی پیش گفت که شرایط "پیش از آن که بهتر شود بدتر خواهد شد".

او در عین حال برای نخستین بار ماسک به صورت زد، از آمریکایی‌ها خواست که از ماسک استفاده کنند و گفت که این کار "تاثیر خواهد داشت" و نشانه "میهن‌پرستی" است.

شبیه‌سازی کارشناسان دانشگاه واشنگتن پیش‌بینی می‌کند که آمار مرگ‌ومیر آمریکا تا روز اول نوامبر، یعنی تنها دو روز پیش از انتخابات، از ۲۳۰ هزار نفر فراتر خواهد رفت.

آیا می‌توان به نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟

به راحتی می‌توان گفت که نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ غلط از آب درآمدند و به همین خاطر می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. این دقیقا کاری است که آقای ترامپ می‌کند. اما این حرف کل حقیقت نیست.

قطعا بیشتر نظرسنجی‌های ملی هیلاری کلینتون را چند درصد جلوتر نشان می‌دادند، اما این ثابت نمی‌کند که اشتباه بودند، چرا که او حدود ۳ میلیون رای بیشتر از رقیبش کسب کرد.

کار شرکت‌های نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ قطعا با مشکلاتی همراه بود – مثل عدم توجه کافی به رای‌دهندگانی که مدرک دانشگاهی ندارند – و به همین خاطر برتری آقای ترامپ در بعضی از ایالت‌های محل رقابت کلیدی یا خیلی دیر به چشم آمد یا اصلا دیده نشد. بیشتر شرکت‌ها این مشکل را برطرف کرده‌اند.

اما وجود همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد و انتخاب مردم در ماه نوامبر باعث شده است که امسال شک و شبهه از همیشه بیشتر باشد. برای همین باید به چشم تردید به همه نظرسنجی‌ها نگاه کرد، مخصوصا که هنوز فاصله زیادی با روز رای‌گیری داریم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

61  +    =  63