صنعت بیمه در بورس به دنبال چیست؟

بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه بالای 2000میلیارد تومان دارایی(بخش اول)

بورس در سال99 یک اتفاق نیست، یک نقطه عطف در اقتصاد ایران به شمار می‌آید که به دلیل ماهیت صنعت بیمه هم از بعد پولی و هم مالی می‌تواند این صنعت را به یکی از پیش‌ران‌ها بدل کند.در این گزارش عملکرد شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای (به صورت قراردادی شرکت‌هایی که مانده دارایی آنها در پایان سال 98 از 20 هزار میلیارد ریال بیشتر است) بررسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بیمه داری نوین در این گزارش به بررسی عملکرد شرکت‌های بیمه خصوصی در سال 98، تغییرات آنها نسبت به سال 97 و مقایسه عملکرد آنها با یکدیگر می‌پردازیم.

براساس آمارهای منشتر شده در سامانه کدال بورس، شرکت بیمه دی با مانده دارایی حدود 89 هزار میلیارد ریال بیشترین مانده دارایی را در بین شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای به خود اختصاص داده و در این زمینه همچون سال‌های قبل گوی سبقت را از شرکت‌ها خصولتی بیمه‌ای ربوده است. در این رده‌بندی شرکت بیمه پاسارگاد نیز در رتبه دوم قرار دارد.

با این روند، عقب افتادن شرکت‌های بیمه بزرگی همچون آسیا، دانا و البرز از شرکت‌های بیمه خصوصی در سال‌های آینده دور از انتظار نیست.(به دلیل عدم انتشار صورت‌های مالی سالانه تا تاریخ نگارش این نوشتار، اطلاعات مربوط به مانده دارایی‌های شرکت بیمه ملت مربوط به پایان آذرماه 98 است).


بیمه دی: این شرکت همچون سال گذشته عنوان بزرگترین شرکت بیمه خصوصی (به لحاظ میزان دارایی) را به خود اختصاص داده است. در بیمه دی بیش از 80 درصد از حق بیمه دریافتی خود را به صورت اتکایی واگذار کرده است. این موضوع باعث شده تا حدود 33 درصد از دارایی‌هایی شرکت به سهم بیمه‌گران اتکایی از ذخایر فنی اختصاص یابد. همچنین بیمه دی پس از بیمه‌های آسیا و دانا رتبه سوم را از حیث دریافت حق بیمه به خود اختصاص داده این در حالی است که رتبه شرکت در سال قبل از این لحاظ دوم بوده است. هر چند حق بیمه دریافتی شرکت در سال 98 نسبت به سال 97 با ثبت نرخ رشد 14 درصدی یکی از پایین‌ترین نرخ رشدها در بین شرکت‌های بیمه را به ثبت رسانده، اما شرکت موفق شده با کاهش 8 درصدی خسارت پرداختی ضعف عملکرد خود در این حوزه را جبران کند به گونه‌ای که سود بیمه دی از محل فعالیت‌های بیمه‌ای و همچنین سود خالص شرکت نسبت به سال 97 حدود 4 برابر شده است.


بیمه پاسارگاد: این شرکت با یک پله صعود نسبت به سال قبل به لحاظ مانده دارایی رتبه دوم بزرگترین شرکت بیمه خصوصی را به خود اختصاص داده است. اما نکته قابل توجه‌تر در این زمینه آن که برخلاف سایر شرکت‌های گروه، حدود 58 درصد از دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌ها (53 درصد کوتاه‌مدت و 5 درصد بلندمدت) اختصاص یافته است. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد حاصل عملکرد بیمه‌ای شرکت در حوزه بیمه در سال 98 همچون سال قبل از آن زیان بود اما با توجه به بازدهی قابل توجه سرمایه‌گذاری‌ها این زیان به طور کامل جبران شده است. با این تفاسیر بیمه پاسارگاد در سال 98 موفق شده است سود خالص خود را 98 درصد افزایش دهد که یکی از بهترین عملکرد‌ها در بین شرکت‌های بیمه است. این شرکت در حال حاضر بیشترین سود انباشته را در میان تمامی شرکت‌های بیمه خصوصی دارد.


بیمه آسیا: این شرکت با یک رتبه تنزل نسبت به سال قبل به لحاظ میزان دارایی رتبه سوم را در بین شرکت‌های بیمه به خود اختصاص داده است. پراکندگی و عدم اختصاص بخش عمده‌ای از سبد دارایی به یک قلم خاص، مهمترین ویژگی دارایی‌های شرکت بیمه آسیا است. در حوزه بیمه‌گری شرکت همچون سال‌های قبل رتبه نخست را به لحاظ حق بیمه دریافتی در میان شرکت‌های بیمه خصوصی از آن خود کرده و با کسب سهم حدود 10 درصدی از کل حق بیمه کشور، بزرگترین شرکت بیمه خصوصی و خصولتی از این حیث به شمار می‌رود. نرخ رشد حق بیمه آسیا نسبت به سال 97 حدود 36 درصد و خسارت پرداختی حدود 12 درصد بوده است. در نتیجه بیمه آسیا موفق شده سود از محل عملیات بیمه‌گری را 78 درصد افزایش دهد. این موضوع در کنار رشد حدود 50 درصدی درآمدهای شرکت باعث شده تا شرکت به رشد سود خالص 150 درصدی نسبت به سال قبل دست یابد.


بیمه البرز: بیمه البرز نیز از جمله شرکت‌های است که با وجود رشد حق بیمه و کاهش خسارت پرداختی به دلیل افزایش دیگر هزینه‌های بیمه‌ای نتوانسته سود خود از محل عملیات بیمه‌ای را نسبت به سال قبل افزایش دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد حاصل عملکرد این شرکت در سال 98 در حوزه بیمه زیان بوده است. ثبت رتبه دوم نسبت خسارت با حدود 81 درصد دیگر رکورد منفی این شرکت در میان شرکت‌های همگروه است. با این همه عملکرد شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها زیان بیمه‌ای شرکت را پوشش داده و در نهایت شرکت رشد 60 درصدی سود خالص را تجربه کرده است. در حوزه دارایی‌های نیز اختصاص حدود 29 درصد از سبد دارایی‌های شرکت به دارایی‌های ثابت باعث شده شرکت نتواند آنچنان که باید از دارایی‌های خود بهره‌برداری کند.


بیمه دانا: این شرکت نیز به لحاظ مانده دارایی نسبت به سال قبل افت داشته و از رتبه چهارم به پنچم تنزل کرده است. در بیمه دانا نیز مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان حدود 40 درصد دارایی‌ها را به خود اختصاص داده و از پویا بودن و مولد بودن دارایی‌ها کاسته است. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت موفق شده در سال 98 نسبت به سال 97 بخشی از وزن این حساب در سبد دارایی‌های خود بکاهد. در حوزه بیمه‌گری شرکت توانسته با ثبت نرخ رشد 53 درصدی بیش از 47 هزار میلیارد ریال حق بیمه شناسایی کند که این امر شرکت را در رتبه دوم بالاترین حق بیمه دریافتی در بین شرکت‌های خصوصی بیمه قرار داده است. در نقطه مقابل خسارت پرداختی شرکت تنها 30 درصد رشد کرده که این موضوع موجبات افزایش 39 درصدی سود فعالیت‌های بیمه‌ای را فراهم آورده است.


بیمه پارسیان: در سبد دارایی‌های بیمه پارسیان نیز همچون بسیاری از شرکت‌های گروه، وزن بالای مطالبات از بیمه‌گذاران و نمایندگان (حدود 34 درصد) به چشم می‌خورد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملیات بیمه‌ای بیمه پارسیان به دلیل رشد 38 درصدی حق بیمه دریافتی در مقابل افزایش تنها 9 درصدی خسارت پرداختی، تا حدود زیادی قابل قبول بوده است. در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها، سود ریالی شرکت نسبت به سال 97 رشد 33 درصدی را تجربه کرده با این وجود بازدهی عملکرد شرکت در این حوزه تنها حدود 17 درصد بوده که رقم قابل قبولی به شمار نمی‌رود. در مجموع بیمه پارسیان موفق شده در سال 98 سود خالص خود را 49 درصد نسبت به سال 97 افزایش دهد.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  1  =