چه عاملی باعث نوسان در بازار بیت‌کوین می‌شود؟

بازار بیت‌کوین و نوسان‌های بزرگ قیمت این ارز دیجیتال در ماه‌های اخیر، سرمایه‌گذاران را به یاد جنبه‌های مثبت و نیز خطرات سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌اندازد. چند روز پیش قیمت بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان یعنی بیت‌کوین به بالاتر از ۱۲ هزار دلار رسید و این نخستین رشد آن به بالاتر از رقم یاد شده از آگوست سال ۲۰۱۹ است. اما اندکی بعد یعنی حدود ۳۰ دقیقه بعد، قیمت‌ها به ۱۰ هزار و ۶۵۰ دلار کاهش یافت و روز بعد شاهد رشد قیمت‌ها به ۱۱ هزار و ۲۰۰ دلار بودیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از بلومبرگ، بنیان‌گذار موسسه کوانتوم اکانامیکس می‌گوید: «دو عامل سبب می‌شود بازار بیت‌کوین تا این اندازه پرنوسان باشد. یکی از این عوامل میزان پایین نقدینگی است و این یکی از ویژگی‌های بازار بیت‌کوین است. دومین عامل تعداد رو به رشد مراکز دادوستد ارزهای دیجیتال است. هنگامی که سرمایه‌گذاران دچار هیجان می‌شوند در دادوستدها به اقداماتی دست می‌زنند که زمینه افت و خیز شدید قیمت‌ها را فراهم می‌کند.» در روزهای اخیر قیمت بیت‌کوین رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و به نظر می‌رسد بالاتر از رقم ۱۰ هزار دلار تثبیت شده است، البته هیچ چیز درباره آینده مشخص نیست.

اواسط ماه مارس یعنی ۴ ماه پیش قیمت این ارز دیجیتال به ۴ هزار و ۹۰۰ دلار رسید. در آن دوره، شدت یافتن بحران کرونا سبب افزایش شدید ابهام‌ها درباره افق بازارهای مختلف شده بود. اما اواسط ماه می‌ یعنی یک ماه بعد، قیمت بیت‌کوین به ۹ هزار دلار افزایش یافت.

یکی از تحلیلگران تکنیکال می‌گوید: «عبور قیمت‌ها از سطح مقاومت ۱۰ هزار دلار تا ۱۰۵۰۰ دلار در واقع نشان‌دهنده مهیا بودن شرایط برای رشد بیشتر در قیمت‌ها است. در کوتاه مدت، شاخص‌های روزانه قیمت بیت‌کوین نشان‌دهنده آن است که قیمت‌ها بیش از حد رشد کرده و این همان چیزی است که در بازار طلا مشاهده می‌کنیم اما برای بلندمدت پیش‌بینی می‌شود قیمت این ارز به سمت سطح بعدی مقاومت یعنی ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار حرکت کند.»

درحالی‌که نوسان‌های بزرگ در قیمت ارزهای رمزنگاری شده همچنان سبب احتیاط و بدبینی درباره این بازار می‌شود ماه ژوئن تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان در بیانیه‌ای برای راهنمایی مشتری‌های خود اعلام کردند رشد قیمت بیت‌کوین از رقم بسیار پایین که در ماه مارس مشاهده شده بود، نشان دهنده استحکام بازار این ارز دیجیتال است.

تحولات بزرگ قیمت بیت‌کوین، هم در پایان هفته گذشته و هم در دو روز نخست هفته جاری سرمایه‌گذاران را به یاد تحولات مشابه در سال ۲۰۱۹ می‌اندازد. در آن زمان نیز افزایش‌های بزرگ در قیمت‌ها طی چند روز بارها رخ داد و در نهایت قیمت بیت‌کوین از چند هزار دلار به بالاتر از ۲۰ هزار دلار رسید. در دورانی که قیمت بیت‌کوین افزایش یافته بازار دیگر ارزهای دیجیتال نیز رونق پیدا کرده و این امر نشان می‌دهد بازار این ارزها از بیت‌کوین تاثیر می‌پذیرد.

به‌دلیل رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها طی روزهای اخیر و مجموعه رویدادهایی که در اقتصاد جهان درحال وقوع است، بسیاری از تحلیلگران به پیش‌بینی افق قیمت‌ها اقدام کرده‌اند و بسیاری از سرمایه‌گذاران درباره آینده بازار این ارز دیجیتال خوش‌بین هستند. این خوش‌بینی حاصل رشد اخیر در قیمت‌هاست، اما همواره این‌گونه است که افزایش قیمت‌ها سبب می‌شود درباره بازگشت بازار و افت قیمت‌ها نگرانی‌هایی پدید‌ آید. بازار ارزهای دیجیتال دچار ریسک بی‌ثباتی است، اما سرمایه‌گذاران معتقدند باید این ارزها را در سبد دارایی‌شان بگنجانند.

از دید بسیاری از تحلیلگران نباید هیجان زده شد. برخی از آنها به‌رغم رشد قیمت بیت‌کوین همچنان معتقدند در پایان سال‌جاری میلادی قیمت‌ها در سطوحی بسیار پایین‌تر از حالا قرار خواهد داشت و سال آینده عملکرد بازار مثبت خواهد بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

80  ⁄    =  8