استقراض غیر مستقیم دولت از بانک مرکزی نوعی توهم است

محمدباقر نوبخت:

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: جز تنخواهی که سالانه از بانک مرکزی می‌گرفتیم و تسویه هم می‌کردیم مبلغ دیگری از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم. بنابراین تصور اینکه عدم تحقق منابع باعث استقراض غیر مستقیم دولت از بانک مرکزی شده کاملا باطل و نوعی توهم است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «محمد باقر نوبخت» روز جمعه درباره شرایط تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه، افزود: در شرایط تحریم و رکود ناشی از کرونا، میزان صادرات نفت تقلیل یافته و درآمدهای نفتی پایین آمده است. فروش  نفت در سال جاری کاهش چشمگیری یافته و فقط ۶ درصد از درآمد نفتی مورد انتظار ما تاکنون محقق شده است.

وی افزود: چند منبع درآمدی دیگر نیز مانند مالیات و درآمدهای گمرک و واگذاری دارایی‌های مالی در دو بخش فروش سهام کارخانجات دولت در بورس و انتشار اوراق مالی وجود دارد،  ۷۵ درصد درآمدهای مالیاتی سال جاری تاکنون محقق شده که ۲۰ درصد بیش از سال گذشته در همین تاریخ است.  

وی با بیان اینکه ۵۸ درصد واگذاری‌های مالی نیز محقق شده است، خاطرنشان کرد: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت موظف به واگذاری سهام کارخانجات و شرکت‌های دولتی است که منجر به کاهش مالکیت و تصدی‌گری دولت شده و آن را در جایگاه نظارت قرار می‌دهد. بر همین اساس برای کل سال ۹۹، فقط ۱۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد از این محل، پیش‌بینی شده بود اما قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، توانسته‌ایم سهام واگذار کنیم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است.

نوبخت تاکید کرد: جز تنخواهی که سالانه از بانک مرکزی می‌گرفتیم و تسویه هم می‌کردیم مبلغ دیگری از بانک مرکزی دریافت نکرده‌ایم. بنابراین تصور اینکه عدم تحقق منابع باعث استقراض غیر مستقیم دولت از بانک مرکزی شده کاملا باطل و نوعی توهم است.

وی تصریح کرد: دولت نه تنها اجازه استقراض مستقیم که حتی امکان استقراض غیرمستقیم هم از بانک مرکزی نداشته است و آمار و ارقام نشان می‌دهد که دولت به میزان درآمدهایش هزینه کرده است.

وی با اشاره به اصلاح سیاست‌ها تصریح کرد: بودجه جاری کشور را بیشتر معطوف بخش پرسنلی کرده و از بودجه «سایر» کم کردیم و بودجه‌های عمرانی کشور را به جای تقسیم مساوات بین تمامی پروژه‌ها طبق اولویت و اهمیت تخصیص داده‌ایم و می‌دانیم که تا آخر سال چقدر راه آهن، جاده، مدرسه، بیمارستان خواهیم داشت تا با مدیریت منابع، بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

به گفته وی، علی رغم تلاش‌های دشمنان، حتی یک روز هم حقوق و یارانه اعطایی به مردم به تعویق نیفتاده است و تمامی حقوق‌ها را به موقع پرداخت و سررسید اوراق را نیز در زمان مقرر باز خرید می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه برنامه اصلاح ساختار اقتصادی را تقدیم مجلس کرده‌ایم اظهار داشت: انتظارداریم که در مجلس تصویب شود تا لایحه بودجه ۱۴۰۰ را که تا ۱۵ آذر باید به مجلس ارائه دهیم و با اصلاحات مورد تایید مجلس، تقدیم نمایندگان کنیم.

 

 

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  6