شرکت در مناقصات فقط با امضای الکترونیک امکان‌پذیر است

با ابلاغ رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی؛

به منظور تسهیل رویه معاملات دولتی و با هدف جایگزینی اسناد الکترونیکی بجای کاغذی و حذف دوباره کاری، قابلیت امضای الکترونیکی اسناد پیشنهاد شرکت در مناقصات در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و دبیر کارگروه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، طی ابلاغیه ای به کلیه دستگاه‏‌ های مشمول قانون برگزاری مناقصات (با اصلاحات و الحاقات آن) و سایر مشمولان بخش عمومی، همچنین اتاق‏ های بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی، تعاون و اصناف ایران، موضوع فراهم ‏شدن قابلیت امضای الکترونیکی اسناد پاکت‏ های «ب» و «ج» و حذف فرآیند ارسال نسخ فیزیکی را اعلام کرد.

در نامه ارسالی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سازمان‌ها و نهادها و اتاق‌های بازرگانی کشور تاکید شده است که از اول شهریورماه دستگا‌های متقاضی شرکت در مناقصات دیگر نسخه فیزیکی مدارک خود را ارسال نکنند.

طبق قانون تجارت‌الکترونیکی اسنادی که داری امضای الکترونیکی هستند اصالت دارند و معتبر شناخته می‌شوند از همین رو مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز اجرایی کردن این فرایند را در دستور کاری خود قرار داد.

با استفاده از قابلیت جدید، صرفاً نسخ الکترونیکی اسناد با استفاده از امضای الکترونیکی صاحبان حق امضای مجاز و مهر الکترونیکی شرکت، موسسه و سازمان، امضا و مهر شده و در سامانه بارگذاری می ‏شوند و نیازی به چاپ، امضا و مُهر گرم و اسکن اسناد نیست و همچنین، نیازی به ارسال نسخ فیزیکی وجود ندارد.

از شهریور ارسال اسناد فیزیکی حذف می‌شود

در نامه ارسالی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سازمان‌ها و نهادها تاکید شده است که از اول شهریورماه دستگا‌های متقاضی شرکت در مناقصات دیگر نسخه فیزیکی مدارک خود را ارسال نکنند.

از آنجایی که اسناد پاکت‌های شرکت درمناقصه‌ها پس از انجام معاملات مورد استفاد دستگاه‌های نظارتی قرار می‌گیرند، هماهنگی‌ لازم نیز با دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور صورت گرفته و دسترسی برخط کاربران این سازامانه‌ها به نسخه الکترویکی اسناد فراهم شده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته این قابلیت جدید منجر به حذف یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال و به تبع آن کاهش مصرف کاغذ، حذف عملیات چاپ و اسکن مدرک، کاهش حمل و نقل کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیطزیست و از سویی سهولت امرو کاربران بخش خصوصی و دولتی خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  3  =