راه‌اندازی پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکارها تا پایان مهرماه

دژپسند خبر داد؛

وزیر اقتصاد با بیان اینکه با ایجاد پنجره واحد شروع کسب‌وکارها زمان صدور مجوزها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت کاهش یافته از راه‌اندازی پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکارها در سراسر کشور تا پایان مهرماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، فرهاد دژپسند در نود و هفتمین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره لزوم تعامل بخش خصوصی با دولت و حاکمیت سخن گفت  و تاکید کرد همانطور که ما در مدیریت اقتصاد زمان جنگ موفق بودیم در سایه همین همراهی وهمدلی می‌توانیم در این دوره هم موفق باشیم.

وی به پنجره واحد فیزیکی اشاره کرد و گفت ما در این طرح توانستیم خیلی از موانع مزاحم تولید و بخش خصوصی را برطرف کنیم؛ مثلاً شروع کسب‌وکار از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت رسیده است. برای همین تاکید می‌کنم که اگر بخش خصوصی، تعاونی و بخش عمومی غیر دولتی با هم همکاری داشته باشند، خیلی از مشکلات اقتصادی برطرف می‌شود.

وزیر اقتصاد به وضعیت پذیره‌نویسی شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خوصصی در بورس اشاره کرد و گفت که قرار است تا پایان امسال ۵۰ شرکت بخش خصوصی در بورس پذیرش شوند. دژپسند گفت: عملکرد مثبت در مقررات‌زدایی و بهبود کسب‌وکار در سایه همراهی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی اتفاق افتاد که بنا داریم در تعمیق بخشی به بازار سرمایه نیز از این ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

رییس شورای گفتگو افزود: بعد از اینکه در سال ۹۴ قانون رفع موانع تولید، مواردی را برای اجرا مشخص کرد امسال توانستیم بخشی از آن را اجرایی کنیم که مهم‌ترین آن پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکار است.

به گفته دژپسند، این کار ابتدا در تهران و سپس در استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اجرایی شد که بنا داریم در آینده نزدیک پنجره فیزیکی شروع کسب‌وکار را در ۱۲ استان دیگر و تا پایان مهر برای کل کشور در تعامل با بخش خصوصی اجرایی کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین با تاکید بر تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی، به میز خدمت در اتاق ایران اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی که صادرات غیرنفتی و بازگشت ارز برای ما بسیار مهم است الگوی مشارکتی صادرکنندگان ریشه‌دار و دولت می‌تواند این موضوع را به‌ سرعت رفع کند، زیرا عمده صادرکنندگان ما ریشه‌دار هستند و صادرکنندگانی که از کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف استفاده می‌کنند در اقلیت هستند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به‌ طور نمونه هفته گذشته بیش از دو میلیارد دلار ارز نیمایی عرضه‌شده که به واردات مواد اولیه کمک کرده است. در ادامه دژپسند افزود: اگر در تعامل دستگاه‌های اجرایی با بخش خصوصی نتایج موفقیت‌آمیزی در مقررات زدایی و سرعت بخشی به بهبود فضای کسب‌وکار کسب کردیم، می‌توانیم از این ظرفیت در واگذاری‌ها، تعمیق بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره‌برداری از تولید و جایگزینی واردات نیز استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر در دفاع مقدس بسیج نقش محوری داشت امروز هم می‌توان از تعامل دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی نیز همانند نقش محوری بسیج در ساماندهی به امور اقتصادی استفاده کرد که البته مصداق این تعامل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مدیریت دوره کرونا نشان داد در حالی‌ که در ابتدای شیوع این ویروس، واردکننده برخی کالاها بودیم بعد از مدتی به صادرکننده همان کالاها تبدیل شدیم این موضوع نشان می‌دهد اگر مدیریت به‌ موقع اعمال شود می‌توان به اهداف دست‌یافت.

رییس شورای گفتگو افزود: یکی از مراکزی که می‌تواند در پیشبرد این اهداف نقش تقویت‌کننده داشته باشد شورای گفتگو است البته جلسات آن نباید فرمایشی باشد بلکه باید به سمت تعامل دوسویه برویم که ثمرات آن در مسیر تحقق جهش تولید باشد.

دژپسند گفت: وقتی زمان اعطای مجوزها از ۵۴ روز به چهار روز و شروع کسب‌وکار از ۷۲ روز به سه روز می‌رسد این نتیجه همراهی و تعامل دولت و بخش خصوصی است و از این در بازار ارز که امروز دغدغه ماست با تعامل دوسویه می‌توانیم موفق عمل کنیم. البته در تعامل دوسویه باید به‌ گونه‌ای گام برداریم که تولید و صادرات ما دچار آسیب نشود.

وزیر اقتصاد همچنین افزود: هفته گذشته نخستین عرضه یک شرکت ۱۰۰ درصد خصوصی در سال ۹۹ در بازار سرمایه انجام شد که با استقبال بسیار خوب فعالان بازار سرمایه مواجه شد.

در نود و هفتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی درباره آخرین تحولات بازار سرمایه و تسهیل ورود شرکت های خصوصی به بورس گفت‌وگو شد. همچنین در این نشست که با حضور فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سایر فعالان حوزه اقتصادی برگزار شد، درباره راه‌اندازی پنجره واحد ورود شرکت‌های بخش خصوصی به بازار سرمایه «سامانه رهسا» گفتگو شد. در بخش بعدی این نشست نحوه تامین مالی طرح‌های نیمه‌تمام از منابع بازار سرمایه مورد بحث قرار گرفت و در نهایت درباره لزوم هوشمندسازی بهره‌گیری از منابع مختص تثبیت بازار سخن گفته شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  70