صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت،‌ کم‌ریسک‌ترین ابزار مالی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به سلیقه افراد و سطح ریسک‌پذیری آنها سطوح مختلفی دارد. صندوق‌ها سه بخش اصلی دارند که با توجه به ترکیب دارایی‌شان به صندوق‌های درآمد ثابت، ‌صندوق مختلط و صندوق سهامی تقسیم می‌شوند. صندوق‌ها نیز مانند سایر ابزارهای مالی این فرصت را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند که در طول سال بازدهی مناسبی کسب کنند. صندوق‌ها با توجه به ماهیت و نوعشان درصدی از سرمایه خود را در گزینه‌های کم ریسک مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و در گزینه‌های با ریسک بیشتر مانند سهام، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت،‌ کم‌ریسک‌ترین ابزار مالی برای سرمایه‌گذاری است. ترکیب دارایی این صندوق به گونه‌ای است که ۹۰ درصد دارایی‌ها در سپرده بانکی و اوراق مشارکت و حداکثر ۱۰ درصد در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌شود؛ درحالی که صندوق‌های بزرگ با درآمد ثابت،‌ وزن سهام آنها ۵ درصد است. با توجه به کاهش نرخ سپرده کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بانکی و بالاتر بودن نرخ بازدهی ماهانه‌ این صندوق‌ها و همچنین ریسک پایینشان جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شود.

جذابیت این صندوق‌ها به دلیل بازدهی مناسبی که بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۹ داشته بیشتر شده است. این درحالی است که اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از آن ۱۰ درصد به نحو احسن استفاده کنند، بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذار‌ها می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به دو دسته تقسیم می‌شوند: ۱) صندوق‌های ETF که در بازار سرمایه قابل معامله هستند. این صندوق‌ها درحالی که محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ دارند اما بین در محدوده مثبت و منفی یک معامله می‌شوند و به دلیل وجود بازارگردان اجازه معامله شدن بیشتر از این محدوده را ندارند.۲) صندوق‌های صدور و ابطالی هستند که تقسیم سود ماهانه دارند. داشتن درآمد ثابت و قطعی، مهم‌ترین مزیت صندوق‌های مذکور به شمار می‌روند. اما باید گفت این صندوق‌ها معمولا سود اندکی پرداخت می‌کنند. بازدهی این صندوق‌ها در ماه حداکثر ۱۰ درصد است.

صندوق قابل معامله با درآمد ثابت تصمیم

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با درآمد ثابت تصمیم در ماه گذشته عملکرد مثبتی با بازدهی جالب و قابل توجه ۷۶/ ۷درصدی را ثبت کرده است. گزارش‌های این صندوق در تاریخ ۱۲ مرداد نشان می‌دهد ارزش معاملاتی این صندوق ۵۰۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۸۱۱ تومان رسیده است. در ۱۲ مرداد تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق ۳۳۹ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیون است که ارزش خالص هرکدام از واحد‌های این صندوق ۱۴۹۵ تومان است. ۶۲درصد سپرده بانکی،‌ ۱۴درصد سهام، ‌۲۳درصد اوراق مشارکت و یک‌درصد دارایی‌های دیگر ترکیب دارایی‌ها این صندوق محسوب می‌شود. 

سید مرتضی لعل سجادی، مدیر صندوق صندوق قابل معامله با درآمد ثابت تصمیم می‌گوید: افرادی که می‌خواهند در صندوق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند باید سه نکته مهم را در نظر بگیرند: ۱) در محدوده NAV ابطال سرمایه‌گذاری کنند، زیرا یکی از جذابیت‌های این صندوق برای سرمایه‌گذاری قیمت پایین‌تر از NAV ابطال است. ۲)در سامانه کدال به ترکیب دارایی‌های صندوق توجه کنند و سبد سهام آنها را در نظر بگیرند. ۳) نوع صندوق سرمایه‌گذاری را نگاه کنند.

سجادی درخصوص ترکیب دارایی‌ها می‌گوید: در امید نامه صندوق تصمیم حداکثر سرمایه‌گذاری در سهام ۲۰ درصد است اما با توجه به قوانین جدید این سهم در تمامی صندوق‌ها باید به ۵ درصد برسد.

او درخصوص عملکرد صندوق در یک ماه اخیر بیان می‌کند: یکی از دلایلی که باعث شد در این ماه صندوق عملکرد مثبتی به جا بگذارد انتخاب سهام مناسب بوده است، اما انتظار می‌رود در ماه آینده به دلیل اینکه رشد شارپ سهام به پایان رسیده بازدهی این صندوق بین ۲ تا ۵/ ۲ درصد باشد. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  16